ایران در ایران


قصه‌های بومی خراسان شمالی ثبت میراث معنوی می‌شوند

بجنورد - سرپرست اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، گفت: با هدف ترویج فرهنگ بومی و انتقال میراث شفاهی و معنوی به نسل جدید، قصه‌ها و لالایی‌های مردم استان با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ثبت ملی می‌شوند. مستوفیان اظهار کرد: ثبت ملی میراث ناملموس با محوریت ادبیات شفاهی اقوام خراسان شمالی ازجمله موضوعات مشترک همکاری با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان است. مستوفیان با اشاره به اینکه تاکنون چندین متن قصه جمع‌آوری و مستند شده است، تصریح کرد: با اجرای برنامه‌های مشترک و خلاقانه در زمینه کودک و نوجوان، در راستای حفظ فرهنگ اصیل مردمان استان تلاش خواهیم کرد. وی افزود: تهیه بانک اطلاعاتی مربوط به هنرمندان و پژوهشگران ادبیات شفاهی اقوام استان خراسان شمالی و ایجاد شورای سیاستگذاری برای پژوهش‌های راهبردی در راستای میراث ناملموس از دیگر موضوعات تفاهمنامه و همکاری مشترک با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان است. این مقام مسئول عنوان کرد: براساس این تفاهمنامه، میراث‌ فرهنگی فراهم آوردن زمینه خدمات مشاوره‌ای در عرصه میراث ناملموس از جمله دستورالعمل‌ها، فرمت‌ها، انجام امور مطالعاتی و امکان‌سنجی موردنیاز برای کارشناسان مرتبط را به‌عهده خواهد داشت.

یکهزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در شبکه آبرسانی همدان

همدان - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان از سرمایه‌گذاری یکهزار میلیارد تومانی در استان به‌منظور توسعه شبکه آبرسانی و تأمین زیرساخت‌ها خبر داد.
سیدهادی حسینی بیدار گفت: میزان مصرف آب شهر همدان امسال حدود ۶ میلیون مترمکعب نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
وی با اشاره به اینکه ۶۹ درصد از مشترکان خانگی در شهر‌های استان بیشتر از الگوی مصرف، آب استفاده می کنند،  افزود: در حال حاضر ظرفیت سد اکباتان به ۱۹ میلیون مترمکعب کاهش یافته به‌طوری که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۳۵ میلیون مترمکعب بود.
حسینی بیدار ادامه داد: ۳۶ روستای استان به‌دلیل خشک شدن چشمه‌ها و محدود بودن منابع آب زیرزمینی، با استفاده از تانکر‌های سیار آبرسانی می‌شوند. وی افزود: با بهره‌برداری از خط انتقال آب سد تالوار به همدان، ۵۰ میلیون مترمکعب از آب شهرستان‌های همدان، بهار و کبودرآهنگ با ظرفیت یکهزار و ۶۰۰ لیتر در ثانیه از این طریق تأمین خواهد شد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان تصریح کرد: کاهش بارندگی در سال آبی امسال در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است و متوسط بارندگی استان در سال آبی امسال نزدیک به ۲۳۳ میلیمتر است که این میزان نسبت به مدت مشابه ۴۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

میز همکاری با شهرهای خواهرخوانده در دانشگاه‌های اصفهان ایجاد می‌شود

اصفهان -  مدیر دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه اصفهان گفت: میز توسعه همکاری با شهرهای خواهرخوانده اصفهان در دانشگاه‌های عضو کنسرسیوم فعالیت‌های   مشترک بین المللی این شهر ایجاد می‌شود. دانشگاه‌ها و مراکز علمی عضو کنسرسیوم فعالیت‌های بین‌المللی مشترک شامل دانشگاه‌های اصفهان، صنعتی اصفهان، علوم پزشکی اصفهان، هنر اصفهان و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان است.
به گزارش ایرنا، سید کمیل طیبی افزود: کلانشهر اصفهان با ۱۴ شهر تاریخی و بزرگ دنیا، تفاهمنامه خواهرخواندگی دارد و مقرر شده است به منظور حمایت از روابط دوجانبه بین اصفهان و شهرهای خواهرخوانده، میز توسعه همکاری این شهرها در دانشگاه های عضو کنسرسیوم فعالیت‌های مشترک بین المللی اصفهان ایجاد شود.
وی اظهار داشت: با راه‌اندازی میزهای توسعه همکاری در دانشگاه‌ها و مراکز علمی، بستر مناسبی برای اجرای برنامه‌ها و طرح‌های مشترک علمی، پژوهشی، فرهنگی و حتی اقتصادی فراهم می‌شود و این همکاری‌ها فقط معطوف به دانشگاه‌ها نیست بلکه سایر نهادها از جمله شهرداری نیز می‌توانند در آنها نقش عمده‌ای داشته باشند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7658/9/580168/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها