خبر خوب وزیر فرهنگ برای اهالی نشر و مطبوعات

تلاش برای اعمال تعرفه فرهنگی به سرانجام رسید


گروه فرهنگی/ تازه‌ترین توئیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دربردارنده خبر خوبی برای اهالی نشر و مطبوعات است؛ صالحی از تصویب چگونگی محاسبه بهای آب، برق، گاز، خدمات پستی، پروانه ساختمان و عوارض کسب برای فعالان این عرصه‌ها نوشته است.
سیدعباس صالحی، در توئیتی نوشته:«موضوع محاسبه بهای آب، برق‌، گاز، خدمات پستی، پروانه ساختمان و عوارض کسب برای ناشران، کتابفروشان و مطبوعات با تعرفه آموزشی و یا فرهنگی، بر اساس ماده ۹۲ قانون برنامه ششم توسعه، به تصویب جلسه امروز هیأت دولت رسید.از هیأت محترم دولت بویژه وزرای نیرو، نفت و ارتباطات کشور سپاسگزارم.»
برای اطلاع بیشتراز جزئیات این خبر نکاتی را به نقل از «ایبنا» می‌خوانید، این لایحه برنامه ششم توسعه ۲۷ دی‌ماه۱۳۹۴ از سوی دولت برای بررسی به مجلس شورای اسلامی تحویل داده شد. این برنامه با 31 ماده، راهبرد‌های کلان مدیرت اجرایی کشور در پنج سال را شامل می‌شود. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان فرهنگی، برنامه ششم توسعه با تدوین بند‌ «ج» ماده 92 به فعالان حوزه نشر، ناشران و کتابفروشان و همچنین مطبوعات نگاه ویژه‌ای داشته است که در مقایسه با قوانین دوره‌های قبل بی‌سابقه محسوب می‌شود.
بنابراین گزارش، در بند «ج» ماده 92 قانون ششم توسعه آمده است:«دولت و شهرداری‌ها و سازمان‌ آب و فاضلاب مکلفند با ارائه تعرفه فرهنگی و یا پروانه ساختمان در زمینه آب و برق و گاز، حمل‌ونقل و پست، با استفاده از کاربری فرهنگی در فضا‌های مسکونی از کتابفروشان، ناشران و مطبوعات که دارای مجوز‌های قانونی لازم هستند، حمایت کنند.»
 برنامه ششم توسعه در سال 1396 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و بخش‌های مختلف دولت، مراحل تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی را آغاز کردند. آبان‌ماه سال 1398 مصادف بود با آغاز بررسی‌ها و تدوین آیین‌نامه اجرایی بند (ج) ماده (92) توسط ستاد «تدوین و آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و اسناد راهبردی قانون پنج‌ساله ششم توسعه و قانون احکام دائمی برنامه‌های کشور».
این آیین‌نامه در ستاد مذکور، با حضور نماینده دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان وزارتخانه‌های نیرو، نفت، کشور، راه و شهرسازی، اموراقتصادی و دارایی، شرکت ملی پست، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و سازمان برنامه و بودجه، تدوین شد و در نوبت تصویب و ابلاغ قرار گرفت.
توئیت اخیر وزیر فرهنگ موید تصویب بخشی از آیین‌نامه اجرایی بند (ج) ماده (92)، مرتبط با اعمال تعرفه‌های فرهنگی آب، گاز، برق و... است. حالا باید دید بخش دیگر آیین‌نامه که به کاربری فرهنگی امکان مسکونی اختصاص دارد و تأسیس کتابفروشی در ساختمان‌های مسکونی را مجاز می‌کند، چه زمانی تصویب و ابلاغ خواهد شد.‌


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7658/15/580194/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها