خاطرات یک دیپلمات

روایت گمشده


فاروق الشرع / وزیر خارجه سابق سوریه
مترجم: حسین جابری انصاری

پایان رفعت
رئیس‌جمهور پس از آن آشتی میان خدام و رفعت را مطرح کرد و خدام هنگامی که دانست این موضوع، تمایل رئیس‌جمهور است شاد شد و بدین‌گونه خدام و رفعت با سرعت و پیش از افتتاح کنگره هشتم حزب بعث با یکدیگر، آشتی کردند. کنگره‌ای که بمدت ۱۵ روز از ۵ تا ۲۰ ژانویه ۱۹۸۵، برگزار شد. رئیس‌جمهور پس از پایان کنگره حزب، الکسم را مجدداً مأمور تشکیل کابینه کرد و من نیز دوباره، به‌عنوان وزیر خارجه تعیین شدم.
رئیس‌جمهور اسد علیرغم خشم از رفعت او را انسانی می‌دانست که با احساسات و اوهامش بازی شده است، از این‌رو رفعت را با روش خود مجازات کرد؛ بی‌آنکه او را نابود کند. اما روشن بود که جدای از اینکه چه لقبی به برادرش رفعت بدهد، هیچ نقش حقیقی به او نخواهد داد. رفعت نیز که احساس می کرد رئیس‌جمهور و مردم و بخش مهمی از ارتش دیگر او را نمی‌خواهند، سوریه را به مقصد اروپا ترک کرد و بطور خاص همراه با افراد پیرامونی خود میان زیباترین سواحل اسپانیا و پاریس در گردش بود. پاریسی که اینبار به کعبه آمالش تبدیل شده بود، اما استقبال از او را در سال ۱۹۸۴ نپذیرفت. رفعت هنوز هم در خارج از سوریه زندگی می کند و فرزندانش را برای تنظیم زندگی خود و رسیدن به آرزوهای تجاری و رسانه‌ای خود آزاد گذاشته است.
فصل چهارم: امور لبنان و دردسرهای آن
امضای توافق ۱۷ مه ۱۹۸۳ بین اسرائیل و لبنان، تنها یک میوه کال از میوه‌های جنگ داخلی لبنان و نتیجه مستقیم تهاجم اسرائیل به لبنان در سال ۱۹۸۲ و محاصره بیروت برای مدتی نزدیک به هشتاد روز بود که منتهی به اخراج یاسر عرفات از لبنان و ایجاد چالش برای نقش سوریه شد، بی‌آنکه منجر به اخراج سوریه شود.
یک طرف این توافق حکومت لبنان بود که خود یکی از طرف‌های جنگ داخلی جاری از سال ۱۹۷۵ بود و نمی‌توانست به‌نام همه مردم لبنان سخن بگوید و از تأیید همه مردم نیز برخوردار نبود. طرف دیگر توافق، نیز رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین بود که حتی پس از امضای معاهده صلح با مصر بزرگ‌ترین کشور عربی در سه سال پیش، نتوانسته بود مشروعیت منطقه‌ای یا بین‌المللی کسب کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7659/4/580254/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها