جزئیات ترخیص نسیه کالاها از گمرک


معاون گمرک ایران در مورد ترخیص نسیه کالاها گفت: در این فرایند حقوق ورودی تودیع نمی‌شود. قرار بر این است که 50 درصد کالا ترخیص و 50 درصد دیگر در گمرک نگهداری شود و حتی مالیات بر ارزش افزوده هم در ترخیص 50 درصدی کالا دریافت نخواهد شد.
مهرداد ارونقی با تأکید بر اینکه ترخیص نسیه تسهیلات ویژه‌ای است که با توجه به شعار امسال برای اولین بار ارائه می‌شود، گفت: پیش از این 60 درصد کالا در گمرک نگهداری می‌شد که امروز این عدد به 50 درصد رسیده‌ است و در کنار آن مالیات بر ارزش افزوده هم از فعالان اخذ نمی‌شود. بنابراین صاحبان کالا براحتی می‌توانند بخشی از این کالا را وارد خط تولید کنند و پس از آن محصول تولید شده را در بازار داخلی به فروش برسانند یا صادر کنند و از این محل حقوق ورودی را تودیع و نسبت به ترخیص مابقی کالا اقدام کنند.
معاون گمرک ایران ادامه داد: این تسهیلات برای تولیدکنندگان، شرکت‌ها و واحدهای تولید و نهاده‌های تولید و انواع مواد اولیه از جمله دارویی در نظر گرفته شده است.
ارونقی درباره افرادی که مشمول این تسهیلات گمرکی نمی‌شوند، تأکید کرد: افرادی که در ترخیص‌های قبلی به نحوی حق ورودی را به طور کامل به گمرک پرداخت نکردند و در لیست بدهکاران قرار گرفتند و در بازه زمانی اعلام شده برای اعتراض پیگیری‌های لازم را به عمل نیاوردند، در نتیجه مابه تفاوت پرداخت نشده و بدهی قطعی به گمرک دارند، نمی‌توانند از تسهیلات نسیه استفاده کنند و مشمول این تسهیلات نمی‌شوند.
معاون گمرک ایران افزود: نکته حائز اهمیت این است که مدت زمان مشخص شده برای استفاده از تسهیلات ترخیص نسیه تا پانزدهم بهمن‌ ماه سال تعیین شده‌ است. از سوی دیگر افراد استفاده کننده از ترخیص نسیه تا 6 ماه برای ترخیص ۵٠ درصد دیگر مهلت دارند./ایلنا
رجیستر موبایل‌واره‌ها  در گمرک اجباری می‌شود
در همین حال سخنگوی گمرک گفت: با تصمیم کمیته راهبری طرح پیشگیری از قاچاق تلفن همراه و تجهیزات دارای سیم کارت، در چهار گام زمان‌بندی شده رجیستر انواع دستگاه‌های دارای سیم کارت در گمرک آغاز می‌شود.
سید روح الله لطیفی، اظهار داشت: ساعت هوشمند، بارکد اسکنر، مبدل تلفن ثابت به سیار و PDA در دو گام نخست و انواع تبلت در گام های بعدی به محض ورود به کشور همانند تلفن همراه می‌بایست رجیستر شوند. وی افزود: ساعت هوشمند از تاریخ دوازدهم تیر ماه، بارکد اسکنر، مبدل تلفن ثابت به سیار و PDA از 19 تیرماه شامل رجیستر اجباری در رویه مسافری در گمرکات ورودی خواهند شد. لطیفی در ادامه توضیح داد: تبلت برند لنوو از تاریخ 26 تیرماه و سایر تبلت‌ها از دوم مرداد ماه به شرط هماهنگی‌ها و تصمیمات مرتبط با دستگاه‌های سیاستگذار و تصمیم گیر ارزی می‌بایست به محض ورود مسافران به کشور رجیستر دستگاه‌های فوق در بخش مسافری گمرک ورودی صورت گیرد.
سخنگوی گمرک گفت: با تصمیمات اخذ شده در کمیته فوق، اولویت ارزی تبلت از 24 به 23 تغییر می‌کند./گمرک

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7659/7/580269/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها