دیگه چه خبر؟




درخواست گوترش از جو بایدن برای برداشتن تحریم‌های ایران

 خبر اول اینکه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از دولت جو بایدن رئیس جمهوری امریکا درخواست کرده است که طبق توافق سال ۲۰۱۵ (برجام)، تمامی تحریم‌ها علیه این کشور را لغو یا تعلیق کند. به گزارش ایرنا، گوترش در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل متحد از امریکا خواست تا معافیت‌های مربوط به داد و ستد نفت با ایران و همچنین دیگر معافیت‌های مرتبط با پروژه‌های منع گسترش سلاح‌های هسته‌‌ای این کشور به طور کامل تجدید شود. او از ایران هم خواست تا به تعهدات خود در برجام بازگردد. اعضای شورای امنیت قرار است در مورد گزارش دو ساله دبیرکل در مورد اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ سال ۲۰۱۵ که توافق هسته‌ای و کشورهای ۱+۵ در آن ذکر شده، بحث و گفت‌وگو کنند. در همین حال «هایکو ماس»، وزیر امور خارجه آلمان هم در یک نشست خبری درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران و همچنین احتمال مطرح‌ شدن فعالیت‌های منطقه‌ای تهران در این مذاکرات، گفته است: «مذاکرات وین در مرحله ظریف و حساسی قرار دارد و منتظر تصمیم رئیس جمهوری منتخب ایران در مورد توافق است.»

توافق ایران و آژانس چرا تمدید نشده است

 خبر دیگر اینکه، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) در گزارشی به این موضوع پرداخته که چرا توافق موقت ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تمدید نشده است. بر اساس این گزارش، تمدید نشدن این توافق در سیاسی کاری آژانس  و بهره‌برداری سیاسی امریکا از گزارش‌های آژانس ریشه دارد. در بخشی از این گزارش با بیان اینکه ایران از سال ۱۳۹۲ که مذاکرات هسته‌ای کلید خورد تا سال گذشته همکاری نزدیکی با آژانس داشت، آمده است: از نگاه ناظران در صورت استمرار سیاسی کاری آژانس و پافشاری امریکا بر تداوم تحریم شاهد کاهش روزافزون همکاری‌های تهران و این سازمان خواهیم بود. هر چه که این اختلافات تعمیق یابد، بی تردید بازگشت‌پذیری آن هم دشوارتر خواهد بود. بنابراین انتظار می‌رود امریکا از مهره آژانس برای پیشبرد سیاست‌های خود بهره نگیرد تا آسیب بیشتری متوجه برجام و نیز جایگاه این نهاد راستی‌آزمایی نشود. دیروز همچنین میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در توئیتر خود نوشت: «واقعاً هیچ دلیلی نمی‌بینم که چرا توافق فنی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سود دو طرف تمدید نمی‌شود. چرا به مدت ۴ ماه قابل قبول و خوب  است اما روز ۲۴ ژوئن مسأله‌ساز شده است؟»

روایت احمد زیدآبادی از تماس دفتر رئیس‌ جمهور منتخب

 شنیدیم که، احمد زیدآبادی از فعالان سیاسی خبر داده که از دفتر رئیس جمهور منتخب برای دریافت پیشنهادات با وی تماس گرفته شده است. به گزارش ایلنا، وی نوشته است: خط نامشخص زنگ زد و چون گوشی را برداشتم، گفته شد که از طرف دفتر سید ابراهیم رئیسی تماس گرفته‌اند. درخواست‌شان دریافت انتقادات، نظرات و پیشنهادات من به آقای رئیسی در مقام ریاست جمهوری بود. گفتم؛ اگر بخواند، چرا که نه؟ تأکید کردند که حتماً می‌خواند. با خود فکر کردم، خب، چه بهتر از این؟ لذا تصمیم گرفتم با توجه به مجموعه امکانات و محدودیت‌های آقای رئیسی، آنچه را به صلاح کشور و کمک به گذر ایران از این وضعیت اسفبار می‌دانم، به طور صریح و روشن و بدون هرگونه سانسور، هر از گاهی به صورت مکتوب به دفتر وی ارسال کنم و چنانچه به اندازه مثقالی هم مؤثر افتد، خالی از ارزش نخواهد بود. زیدآبادی افزوده: من مجموعه این مکتوبات را حفظ خواهم کرد تا روزی که امکان نشر عمومی آنها در مجموعه‌ای فراهم شود. از آنجا که در این تماس گفته شد قرار است از همه صاحبنظران در زمینه‌های مختلف نظرخواهی شود، امیدوارم این خود نشانه‌ای از تحولی عملی در رویکرد زمامداری در کشور ما باشد.

ارزیابی تقوی از فواید  یکدست شدن حاکمیت

 خبر دیگر اینکه، سید رضا تقوی نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس بیان کرد: یکدست شدن حاکمیت و قوا بسیار مثبت است اگر قوا با یکدیگر درگیر باشند، کار پیش نخواهد رفت. امیدواریم از این پس شاهد جدال بین قوا نباشیم و هماهنگی بین قوا و دستگاه‌ها موجب پیشرفت امور شود. به گزارش ایلنا، وی افزود: اما سلیقه‌ها و دیدگاه و نظر‌ها برای اداره کشور یکی نیست؛ یعنی در یک جناح و یک گروه نیز نظرات متفاوت است و مشورت صورت می‌گیرد و تضارب آرا ایجاد می‌شود و نتیجه به دست می‌آید. به نظر من، اینکه قوا هماهنگ و همراه باشند و در مسائل کلی با یکدیگر هم‌نظر باشند، نقطه قوت است. به گفته تقوی، مجلس تصمیم دارد با همه وجود به آقای رئیسی کمک کند.

مرتضوی مقدم: رئیس قوه نمی‌شوم

 با خبر شدیم که، در میان اسامی‌ای که این روزها از آنان به عنوان گزینه‌های ریاست بر دستگاه قضا یاد می‌شود، نام رئیس دیوان عالی کشور هم در کنار محسنی اژه‌ای قرار داد. احمد مرتضوی مقدم اما در پاسخ به این سؤال باشگاه خبرنگاران جوان که آیا جلسه‌ای درباره انتخاب ریاست آینده قوه قضائیه برگزار شده یا خیر گفت: خیر؛ بنده جلسه‌ای در این رابطه ندارم. او همچنین درباره شایعات ریاست خود بر مسند ریاست قوه قضائیه اظهار کرد: در این رابطه بنده خبری ندارم. او ادامه داد: خبر ریاست بنده در قوه قضائیه صحت ندارد.

درخواست محاکمه رئیس پیشین موساد در ارتباط با ایران

 دست آخر اینکه، رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که برخی مسئولان اسرائیلی خواستار محاکمه یوسی کوهن، رئیس پیشین موساد به دلیل درز اطلاعات درخصوص ایران شدند. به گزارش ایسنا، روزنامه عبری معاریو در گزارشی نوشت که کوهن اطلاعات مهم و محرمانه در رابطه با ایران منتشر کرده است و باید بازجویی شود و این اطلاعات مبنی بر نقش رژیم صهیونیستی در انجام عملیات محرمانه و سری در داخل ایران است. پیش‌تر کوهن در گفت‌وگویی که با شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی انجام داده بود، مدعی شد که در ۳۱ ژانویه ۲۰۱۸ طی یک عملیات سری آرشیو هسته‌ای ایران به سرقت رفت. وی تأکید کرد: در این عملیات محرمانه اسرائیل، تقریباً ۲۰ مزدور مشارکت داشتند و نمی‌توان گفت که همه آن‌ها اسرائیلی هستند و به محض نفوذ در ساختمان آرشیو هسته‌ای در تهران و حتی قبل از اینکه این مزدوران از مقر عملیات در ایران خارج شوند، اطلاعات هسته‌ای به تل‌آویو رسید.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7666/3/580992/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها