انتقال تجربه به شورای ششم


علی نوذرپور
کارشناس مدیریت شهری
محسن هاشمی رئیس شورای شهر دوره پنجم تهران به شورای شهر دوره ششم پیشنهاد داده‌است: «برگزاری جلسه مشترک و گفت‌وگو در مورد مسائل شهری و انتقال تجربه‌ها و مدیریت دانش در فرایند اداره شهر بسیار تأثیرگذار است و در صورت نیاز و بنا به درخواست شورای ششم حتماً این جلسه مشترک را برگزار می‌کنیم.»
پیشنهاد کارشناسانه و دلسوزانه محسن هاشمی در صورت استقبال از سوی شورای ششم می‌تواند آغازی باشد برای انباشته‌ شدن تجارب ارزشمند مدیریت شورایی در کشور در فرایندی تعریف‌شده و فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی در کشور، تجربیات یادشده قابل درس‌گیری، پندآموزی و توشه راهی خوب برای آغاز دوره‌ای جدید مبتنی برتجارب ارزشمند گذشته است. انتظار می‌رود چمران به عنوان پیشکسوت حوزه شوراها از این پیشنهاد استقبال کرده و در جلسات آغازین برای تدوین منشور حرکت شورای ششم، نقد و بررسی تجارب اعضای شورا در دوره پنجم را در دستور کار قرار دهد و با توجه به شناختی که از منتخبین مردم در دوره پنجم شورا هست، در انتقال تجارب بدون سوگیری سیاسی و فارغ از تعصبات و تعلقات گروهی؛ نقاط ضعف و قوت این دوره را به نمایندگان مردم در این دوره ارائه دهند.
جمع‌بندی تجارب و در نهایت تهیه مصوبه‌ای در این راستا با ذکر پیشنهادات آتی می‌تواند در تدوین منشور یا سند چشم‌انداز توسعه شهر تهران مورد استفاده قرار گیرد. همچنین می‌توان از شورای پنجم درخواست کرد سند تحویل و تحول مدیریت شهری دوره پنجم را طی نامه‌ای رسمی به شورای ششم ارائه دهد. سندی که در آن ذکر شود شهر و مدیریت شهری با چه مختصاتی تحویل گرفته‌ شده و با چه ویژگی‌هایی به دوره بعد تحویل داده می‌شود.
پیشنهاد می‌شود در این خصوص شورا مصوبه‌ای داشته باشد و یا اصلاحیه‌ای به قانون شوراها پیشنهاد کند مبنی بر الزام تهیه سند یادشده به این معنا که شورای جدید حق داشته‌ باشد از شورای قبلی درخواست کند که چه کرده‌است؟ چه را تحویل گرفته و شهر را چگونه تحویل می‌دهد. تهیه و تصویب اسناد تحویل و تحول مدیریت شهری تصویری راهگشا برای تدوین برنامه‌های آتی شورا و مدیریت شهری جدید خواهد بود. ضمن اینکه جلوگیری خواهد کرد از داوری‌ها و ارزیابی‌های ناصحیح و تشویش اذهان جامعه شهری.
اگر ما چنین بلوغی در شوراها شاهد باشیم، اثرات مهمی را در افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد کنشگران اجتماعی  می‌توانیم انتظار داشته‌ باشیم و همچنین آغازی برهمکاری‌ها و انتقال تجارب شوراها در ادوار مختلف به یکدیگرخواهد شد. امر مبارکی که نتایج و دستاوردهای آن برای مردم شهر می‌باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7666/5/581005/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها