باز شدن قفل محرومیت زدایی با توسعه زیرساخت‌های ارتباطی

سیستان و بلوچستان محور توسعه کریدور شرق کشور می‌شود


شیما جهانبخش
خبرنگار
واژه محرومیت برای جوان ترین استان کشور که به ۳۰ درصد کشورهای دنیا دسترسی دارد و تنها بندر اقیانوسی کشور است،شاید عجیب به نظر بیاید، اما غریب نیست . سیستان و بلوچستان تنها استانی است که به‌دلیل فاصله فاحش شاخص‌های توسعه در تمامی بخش‌ها با میانگین کشوری استانی محروم تلقی می‌شود و مردمان صبور آن با وجود ظرفیت‌های بی‌نظیر اقتصادی با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند، البته اگر نگاه دقیق تری به این مسأله داشته باشیم می‌توانیم بگوییم با وجود چنین ظرفیت‌هایی این کشور است که در بهره بردن از ظرفیت‌های این استان محروم مانده است.
از ابتدای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، توسعه همه جانبه سیستان و بلوچستان از وعده‌های اصلی دولت‌ بوده که بنا به‌گفته مسئولان این استان در سال‌های اخیر با اجرای ۲ سند محرومیت‌زدایی در 2 بخش شمال و جنوب، روز به روز به تحقق این وعده نزدیک‌تر شده است. رئیس جمهوری در دولت یازدهم 3 سفر و در دولت دوازدهم هم نخستین سفر استانی را به سیستان و بلوچستان اختصاص داد.
بر همین اساس در طول 8 سال گذشته دولت تلاش کرده با اجرای ابرپروژه‌های ملی همچون طرح «توسعه بندر چابهار»، «ساخت راه‌آهن چابهار– زاهدان– مشهد»، «ساخت بزرگراه چابهار – زاهدان»، «گازرسانی»، ایجاد کارخانه‌ها و مجتمع‌های بزرگ پتروشیمی و فولاد و صدها طرح بزرگ و کوچک دیگر این استان را به شاه کلید توسعه کریدور جنوب شرق تبدیل کند.
سیستان و بلوچستان در رتبه دوم تخصیص اعتبارات
«احمدعلی موهبتی» استاندار سیستان و بلوچستان به «ایران» می‌گوید: تلاش برای محرومیت زدایی فقط به انجام این پروژه‌های ملی ختم نشده و با تلاش‌های دولت در این سال‌ها هیچ دری به سمت این استان بسته نیست و کارگاه‌های توسعه و عمران و خدمت‌رسانی در نقاط مختلف برپا هستند.
موهبتی یکی از اقدامات مناسب دولت را اختصاص سهمیه فروش سوخت به مرزنشینان عنوان می‌کند و می‌افزاید: با اجرای این طرح از یک سو وضع اقتصادی مردم مرزنشین بهبود یافته و از سوی دیگر بحث قاچاق سوخت ساماندهی شده است. همچنین دولت با تنظیم ۲ سند توسعه با همکاری وزارت کشور و استانداری تلاش‌های زیادی در جهت محرومیت زدایی کرده است. در همین زمینه رئیس جمهوری هم دستورات ویژه‌ای را برای این ۲ سند به ۱۸دستگاه اجرایی در منطقه سیستان و ۲۴ دستگاه اجرایی در بلوچستان ابلاغ کردند تا این طرح‌ها با سرعت بیشتری انجام شود. استاندار سیستان و بلوچستان با تأکید بر اینکه اجرای عدالت و رفع تبعیض از اهداف مهم دولت در تمام دوره 8 ساله بوده است، می‌گوید: در شرایط دشوار اقتصادی کشور و وجود تنگناهای مختلف این استان در سال گذشته رتبه دوم تخصیص اعتبارات را داشته که این روند در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز تداوم دارد.
 تدوین 2سند  محرومیت زدایی
«ماندانا زنگنه»، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان هم با اشاره به تدوین 2سند محرومیت زدایی در این استان می‌گوید: در این سند‌ها ۱۰۵ تکلیف در منطقه سیستان و۴۸۷ تکلیف در منطقه بلوچستان مشخص شده که بیشترین تکالیف در منطقه سیستان مربوط به حوزه وزارت نیرو و کمترین آن مربوط به میراث فرهنگی، اقتصاد و دارایی، قاچاق کالا و ارز و بنیاد مستضعفان است. در سند منطقه بلوچستان نیز بیشترین تکالیف مربوط به حوزه وزارت نیرو و وزارت راه و شهرسازی و کمترین آن مربوط به حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.دبیرستاد پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهوری در سیستان و بلوچستان می‌افزاید: در سال های اخیر 27 وعده و تفاهمنامه نظیر مهار و ثبت شن‌های روان در هزار هکتار، انتقال خط لوله گاز از ایرانشهر به زاهدان، اکتشاف معادن، ساخت چندین سالن ورزشی، تکمیل ساختمان بیمارستان سوختگی در زاهدان، ساخت بیمارستان 35 تختی میرجاوه، تجهیز بیمارستان‌های مختلف و... در استان 100 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
زنگنه با تأکید بر اینکه در حال حاضر بخش بزرگی از زیرساخت‌های تولید استان آماده شده و ما تلاش داریم در کنار اقدامات محرومیت زدایی اقتصاد ملی را  نیز رونق ببخشیم، می‌گوید: برای رونق معیشت مردم مناطق مرزی با حمایت‌های دولت تصمیم جدی گرفته شده تا مرزهای استان رونق پیدا کنند و بتوان  از ظرفیت‌های آن بهره برد. در این زمینه نشست‌های مختلفی با والی ولایت نیمروز برگزار شده که با توجه به اهمیت مرز میلک برای طرف افغانستانی این نشست‌ها مصوباتی را در برداشت که به نتیجه رسیدن آنها مرز منطقه را متحول می‌کند.
 معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان وبلوچستان می‌افزاید: در حوزه صنعتی هم طی سال‌های اخیر اقدامات مختلفی انجام شد، کلنگ زنی کارخانه‌های کاشی و لاستیک از جمله آنها بوده  که زمینه اشتغال جوانان استان را فراهم کرده است. همچنین کشف معدن مس جانجا با برآورد ذخیره اولیه ۴۰۰ میلیون تن مس با عیار متوسط ۴ درصد هم نشان داد که شمال استان در حوزه معدنی هم پتانسیل‌های بالایی دارد و این می‌تواند شروع راهی جدید در حوزه اقتصاد سیستان باشد.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7666/9/581019/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها