ایران در ایران




۵۰ اثر از سه استان کشور واجد ارزش تاریخی‌فرهنگی و ثبت ملی شناخته شد

ایران زمین - معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ۵۰ اثر فرهنگی‌تاریخی از استان‌های فارس، گیلان و مازندران واجد ثبت ملی و ارزش تاریخی‌ فرهنگی شناخته شد.
به گزارش میراث آریا، محمدحسن طالبیان در حاشیه جلسه شورای ملی ثبت آثار تاریخی‌ فرهنگی غیرمنقول اظهار داشت: از استان فارس ۲۹ اثر واجد ثبت ملی و واجد ارزش تاریخی‌ فرهنگی شناخته شد، که از جمله آثار ثبت شده این استان در فهرست آثار ملی، می‌توان به بند میر شریف (کهنویه)، مسجد جامع نوبندگان، استودان حوض بی‌بی و کتیبه اسلامی، جاده سنگ فرش کوه پهن تنگ ابوالحیات، حمام کوار کهنه، فلکه گاز شیراز، ساختمان هلال احمر کازرون و بند شاه رستم اشاره کرد.
معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی افزود: خانه افسر الملوک منشی، مسجد قدیم جلیل‌آباد، خانه هوشنگ میثاقیان اردکانی، خانه رباب رسولی و حمام جیان از استان فارس در فهرست واجد ارزش تاریخی‌فرهنگی قرار گرفتند.
طالبیان درخصوص آثار ثبت شده استان گیلان گفت: ۱۱ اثر این استان در فهرست آثارملی و واجد ارزش تاریخی‌فرهنگی ثبت شد که از جمله این آثار می‌توان به خانه خسرو آبادی (حنانی‌ها)، اداره نوغان لنگرود، بقعه شیخ زاهد چابکسر در فهرست آثار ملی و بقعه سیاه کوه، حمام سباح کوچکی و خانه هدایتی در فهرست واجد ارزش تاریخی فرهنگی اشاره کرد.
طالبیان تصریح کرد: با نظر اعضای شورا از استان مازندران نیز ۱۰ اثر واجد ثبت ملی و واجد ارزش تاریخی‌ فرهنگی شناخته شد. زاغه مهمات و سنگر مکارود، کارخانه گونی‌بافی قائمشهر، ساختمان راهداری سیاه بیشه، پل قوز ساری، خانه صادقیان ساری و حمام سعیدآباد آثار ملی ثبت شده این استان هستند و کاروانسرای تبریزی ساری و حمام یخکش در فهرست آثار واجد ارزش تاریخی‌ فرهنگی قرار گرفتند.

باغ‌های توت آذربایجان غربی هر سال کوچک می‌شود

ارومیه - براساس آمار ارائه شده در سال ۱۳۹۱، آذربایجان غربی ۱۳۹ هکتار توتستان داشت که سالانه ۵۶۸ تن توت از آنها برداشت می‌شد اما امروز با تغییر الگوی کشت، این محصول سطح کمتری را به خود اختصاص داده است. هر چند کاهش سطح در داخل شهرها به‌علت مقررات شهرداری ارومیه کمتر اتفاق افتاده است.
سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی به ایرنا گفت: پیش‌بینی تولید سالانه استان ۲۵۰ تن از سطح ۴۰ هکتار از توتستان‌هاست.
جلال بوتراب افزود: باغ های توت استان به صورت عمده در شهرستان‌های ارومیه و خوی و به‌صورت حاشیه کاری و پراکنده در سایر شهرستان‌ها واقع شده است.
وی ادامه داد: توت سفید، توت قرمز و شاه توت از انواع توت‌های درختی موجود در استان هستند که در این میان توت خوی به علت دانه درشت بودن و داشتن قند بالا در بازار از مشتریان خاصی برخوردار است.
سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه توت یکی از این میوه‌هایی است که از زمان‌های گذشته با سنت‌های دیرینه مردم استان عجین شده، بیان کرد: بخشی از این میوه به‌صورت تازه خوری مصرف می‌شود و برای مصارف زمستان نیز آن را خشک کرده و مانند کشمش استفاده می‌کنند.
بوتراب اظهار کرد: از گذشته نه چندان دور این میوه به صورت خشک در سبد خشکبار مردم استان بوده و همراه بسیاری از بیماران دارای دیابت در کنار چای از این میوه استفاده کرده‌اند.

بحران کم‌آبی به شهرک‌های صنعتی خوزستان رسید

اهواز - مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان از مشکل تأمین آب در برخی از شهرک‌های صنعتی استان خبر داد.
به گزارش ایسنا اخلاق محمدیان با اشاره به مشکل تأمین آب در برخی شهرک‌های صنعتی خوزستان اظهار کرد: خطوط انتقال آب به سمت شهرک‌های صنعتی استان خوزستان عمدتاً اختصاصی هستند اما در گذر زمان متأسفانه از این خطوط، انشعاباتی به دیگر مناطق و بخش‌ها داده شده که برای شهرک‌های صنعتی مشکل‌ساز شده است.
وی افزود: این انشعاباتی که از خطوط آب اختصاصی شهرک‌های صنعتی به مناطق و بخش‌های مختلف داده شده، باعث کاهش فشار و حجم ورودی آب به شهرک‌های صنعتی و به تبع آن واحدهای مستقر در شهرک شده و مشکلاتی برای این واحدها به وجود آورده است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر در شهرک‌های اهواز ۳، اهواز ۴، اهواز ۵، شهرک صنعتی ماهشهر و شهرک صنعتی دزفول ۲ با مشکلات جدی در تأمین آب مواجه هستیم و واحدهای مستقر در این شهرک‌ها علاوه‌بر مشکلات تولیدی، با کمبود آب نیز درگیر هستند.

«دست‌ها»ی گیلان دو جایزه بین‌المللی دریافت کرد

رشت –  فیلم کوتاه «دست‌ها» محصول مشترک انجمن سینمای جوانان رودبار گیلان و پرویز رجایی از دو جشنواره «Twilight» ژاپن و «Big Ben» انگلستان جایزه دریافت کرد.
یازدهمین دوره جشنواره «Twilight»  ژاپن که در هفده ژوئن (27 خرداد) به‌صورت آنلاین در توکیو برگزار شد در سه بخش به فیلم «دست‌ها» جایزه داد. جایزه بهترین کارگردانی به پرویز رجایی رسید و این فیلم در دو دسته بهترین فیلم کوتاه و تجربی موفق به کسب جایزه شد. همچنین این فیلم توانست از دومین دوره جشنواره «Big Ben» انگلستان که در هجده ژوئن به‌صورت آنلاین در لندن برگزار شد موفق به کسب جایزه شود.در خلاصه داستان فیلم «دست‌ها» آمده: دست‌ها یک فیلم شاعرانه و فلسفی است، دست‌ها حکایت جبر و اختیار مخلوقاتی است که در صحنه روزگار پدیدار می‌شوند، تعدادی در جبر و سکونند تا بواسطه دستی شکل گیرند و شماری می‌کوشند تا شکل دهند.عوامل تولید فیلم «دست‌ها» عبارتند از: نویسنده و کارگردان: پرویز رجائی (خزان)، بازیگران: ایمان یوسف‌زاده، بهنام جیرودنژاد، محمد رسول خلعتبری، علی‌ پور عاشوری، علی بلندپایه، نرگس نعمتی، وحید رجایی، باران جیرود نژاد، کبری امین نوایی، سحر رجایی
فیلم کوتاه «دست‌ها» پیش‌تر به مرحله نهایی پنجمین جشنواره «عشق» امریکا  و سومین جشنواره RIETI&SABINA  ایتالیا راه یافته بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7666/9/581024/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها