درآمد 22.7میلیارد دلاری صنعت تراشه در جهان



علیرضا احمدی/ گزارش جدید مؤسسه پژوهشی TrendForce نشان می‌دهد با وجود شیوع کرونا و کمبود تولید تراشه، حالا 10 کمپانی برتر تولید تراشه در جهان درآمد قابل توجه 22.75میلیارد دلاری را در سه ماه نخست 2021 کسب کرده‌اند که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود.
با شیوع کرونا و تعطیلی کارخانه‌ها در سراسر جهان یا فعالیت با نیمی از ظرفیت، جهان با مشکل تازه‌ای مواجه شد. کمبود عرضه وسایل دیجیتال ازجمله گوشی هوشمند، لپ تاپ، تبلت و... به‌دلیل کمبود تولید تراشه در جهان در کنار افزایش تقاضا برای چنین محصولاتی عملاً موازنه بازار را به هم ریخت و تولید و عرضه کم محصولات، افزایش قیمت را نیز به‌دنبال داشت.ازسوی دیگر بسیاری برندها از برنامه‌های خود در رونمایی از محصولات جدیدشان بازماندند که این، یک ضربه بزرگ دیگر کروناویروس به صنعت آی تی محسوب می‌شود.
گفتنی است با همه گیر شدن کووید19 در سراسر جهان و تبدیل آن به پاندمی، هر روز بر تعداد افراد دورکار افزوده شد و آموزش آنلاین مدارس و دانشگاه‌ها نیز یکی دیگر از دلایل افزایش تقاضا برای وسایل دیجیتال بود و با ادامه دار شدن قرنطینه در جهان و ادامه کاهش تولید تراشه در جهان، این وضعیت به مرحله حاد شدن رسیده است، به‌عنوان مثال در سال 2020 میزان فروش تراشه‌هایی که در کامپیوترهای خانگی به کار می‌رود رشد 17درصدی  را نسبت به سال 2019  تجربه کرد.
یکی دیگر از علل افزایش تقاضاها مربوط به نیاز مردم به سرگرمی در دوران قرنطینه بود. کاربران زیادی در جهان به دنیای گیم و تفریح روی خوش نشان دادند که این موضوع زمینه ساز افرایش تقاضا برای کنسول‌های بازی، تلویزیون‌های هوشمند و... شد.اما کدام کمپانی‌ها ازاین بازار تقاضا بیشترین سود را برده اند؟ بخش عمده این بازار به کمپانی تایوانی TSMC، این غول دنیای تراشه تعلق دارد. این کمپانی به‌عنوان پیشگام این بازار، سهم 55درصدی دارد و با فروش تراشه‌های 7 و 16 نانومتری درآمدی حدود 13میلیارد دلار داشته است. این کمپانی نسبت به سه ماه نخست 2020 رشد درآمد 2درصدی داشته و البته باید گفت که در سال 2020 میزان فروش تراشه‌ها و قطعات نیمه رسانا رکوردی ویژه در جهان بر جای گذاشت که این روند روبه رشد همچنان ادامه دارد. کمپانی PSMC هم افزایش درآمد 14درصدی نسبت به 3ماه نخست سال 2020 داشته که این رقم 12درصد بالاتر از ارقام پیش‌بینی شده است. TrendForce همچنین پیش‌بینی کرده است که در سه ماهه دوم 2021 هم میزان درآمدزایی این کمپانی‌ها افزایش حداقل 3درصدی خواهد داشت.
اماTrendForce در بخش دیگری از این گزارش آورده است که برخی کمپانی‌ها هم با کاهش درآمد مواجه بوده‌اند، به‌عنوان مثال سامسونگ که دومین نقش آفرین بزرگ در صنعت تولید تراشه به شمار می‌رود، ازآنجا که مجبور شد کارخانه خود در آستین تگزاس را برای بیش از یک ماه تعطیل کند، کاهش 2درصدی رشد درآمد را تجربه کرده است. کمپانی GlobalFoundries که در سنگاپور کارخانه تولید تراشه دارد نیز با کاهش رشد درآمد 16درصدی مواجه شده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7666/13/581038/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها