کندوکاو درونی با هنر


شهره طاعتی
مددکار اجتماعی
هنر و انسان جزو جدایی‌ناپذیر یکدیگرند . با کمی پژوهش در این حوزه می‌توان به این مهم دست یافت که از همان ابتدای پیدایش انسان، هنر همواره با او بوده و انسان توانسته با به کارگیری انواع هنر، به کشفیات بسیار ارزشمندی در حوزه روابط فردی و اجتماعی و درک مفهومی جهان و هستی و موجودات از خود به جای بگذارد.
در ابتدا می‌پردازیم به اینکه:انسان در عین اجتماعی بودن دارای بعد فردی نیز است. در بعد فردی و فردیت هر انسان دارای خلوت و تنهایی منحصر به خودش است که در این خلوت گاهی شادی، گاهی غم، گاهی سکوت و گاهی چالش با خود را تجربه می‌کند.
افرادی که به سوی یکی از انواع و اشکال هنر گرایش پیدا می‌کنند، در وهله اول از همان ابتدا و شاید قبل از پیدایش بیرونی اثر هنری در درون خود به کندوکاو می‌پردازند، یعنی جنبه فردی و فردیت خود انسانی‌شان بیشتر مورد توجه شان قرار می‌گیرد. حال اگر این بعد از وجود را بها داده و به آن بپردازند می‌توانند به نوعی اشتیاق و خلاقیت در آفرینش اثر هنری برسند که خود خلق اثر هنری در ذات وجودی‌اش نوعی رهایی و سبکبالی خالقش را به نمایش می‌گذارد. این اثر هنری آفریده شده می‌تواند زبان متفاوتی برای بیان احساسات، افکار و نوعی دیگر از برقراری ارتباط خالقش با افراد دیگر باشد.‌
انسان در ذات وجودی خویش و به‌دلیل بعد اجتماعی‌اش نیازمند داشتن ارتباط با دیگران است. هنر نیز به خاطر ماهیت خود می‌تواند ارتباط فرد با خود و اجتماع اش را به گونه‌ای خاص برقرار نماید، بدین معنی که هنر می‌تواند یکی از علت‌های مهم و متفاوت باشد که فرد به درون خود توجه بیشتری کند که در نتیجه به علاقه‌مندی‌، سلیقه‌ و گرایش‌های هنری خویش که شاید به دست فراموشی سپرده شده و در ضمیر ناخودآگاهش پنهان کرده، دست یابد. این مرحله یکی از دستاوردهای هنر است که فرد از راه کنکاش درون خود به نوعی دوستی و ارتباط با خویش دست می‌یابد.
پس از این مرحله فرد با پیگیری علاقه‌مندی‌اش به اشکال مختلف هنری وارد مرحله ای از زندگی می‌شود که به واسطه آن روزها و لحظه‌های متفاوتی را تجربه می‌کند که از آن به بعد نوع دیگری از رابطه‌ها، احساسات، ابراز وجود، اعتماد به نفس، عزت نفس و استقلال شخصیتی و اجتماعی را برای خود به ارمغان می‌آورد.
در یادداشت‌های بعدی به‌صورت جداگانه و مفصل به ارتباط هنر و انسان از ابعاد مختلف هنر و اثر آن بر روان فرد و کارکردهای اجتماعی پرداخته می‌شود. همچنین درخصوص رابطه هنر با آسیب‌های اجتماعی و اثر آن بر پیشگیری و التیام دردهای اجتماعی نیز مطالب بیشتری به اشتراک گذاشته می‌شود.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7666/16/581064/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها