کوبا، اعتراض بعد از 30 سال آرامش




گروه جهان/ پس از بیش از 30 سال سکوت و آرامش و... هزاران کوبایی روز یکشنبه خیابان‌های‌ هاوانا، پایتخت را به اشغال خود درآورده و علیه دولت به خاطر ناکامی در مدیریت کرونا و تأمین برق شعار دادند. رئیس جمهوری این کشور که سال گذشته با آمدن خود به حاکمیت کاستروها در کوبا پایان داد، معتقد است این اعتراض‌ها از سوی امریکا حمایت و هدایت می‌شود.
به گزارش سایت شبکه خبری «بی‌بی‌سی»، اعتراض‌ها از شهر سن آنتونیو در جنوب غربی‌ هاوانا شروع شد و خیلی سریع به پایتخت و پس از آن سراسر کشور کشیده شد.
تصاویر این اعتراض‌ها که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، نشان می‌دهد معترضان که خواهان سرعت بخشیدن به واکسیناسیون کرونا هستند، علیه دولت و میگل دیاز کانل، رئیس جمهوری این کشور شعار می‌دهند. این اعتراض‌ها خیلی سریع به خشونت کشیده شد و مردم اقدام به واژگون کردن خودروهای پلیس و غارت فروشگاه‌های دولتی کردند. این فروشگاه‌ها که اغلب تنها فروشگاه‌هایی هستند که قادر به فروش مایحتاج اساسی مردم هستند، بهای کالاهای خود را با ارز خارجی محاسبه می‌کنند.
اقتصاد کوبا که تحت فشار تحریم‌های امریکا است، از  زمانی که کرونا شیوع پیدا کرده، بدتر از قبل شده است زیرا بخش زیادی از اقتصاد این کشور به صنعت توریسم وابسته است که به خاطر محدودیت‌های کرونایی دیگر قادر به درآمدزایی چندانی برای کشور نیست. صادرات شکر نیز از جمله راه‌‌های درآمدزایی برای کوبا بود که به خاطر کرونا امسال محصول چندانی تولید نشد. در نتیجه ذخایر ارزی دولت کوبا بشدت کاهش یافته و در یک سال گذشته نتوانسته برای جبران کمبودها کالاهای وارداتی را وارد کشور کند و این باعث تشکیل صف‌های طویل برای تهیه مواد غذایی شده است.
علاوه بر این، کمبود برق نیز باعث شده است مردم ساعت‌های طولانی خاموشی‌های اجباری را تحمل کنند.
همین مشکلات بود که یکشنبه شب مردم کوبا را به خیابان‌ها کشاند. با این حال میگل دیاز کانل، رئیس جمهوری جدید کوبا در پی این اعتراض‌ها در سخنانی تلویزیونی با تأکید بر اینکه این اعتراض‌ها با تحریک مزدورانی که از سوی امریکا اجیر شده‌اند کلید زده شده است، حامیان خود را به دفاع از انقلاب 1959 که سرآغاز حاکمیت کمونیست‌ها در کوبا شد، فراخواند. در پی فراخوان او حامیان دولت نیز وارد خیابان‌ها شدند. ناظران معتقدند این دست فراخوان‌ها ممکن است منجر به شکاف‌های داخلی و نزاع‌های خونین در این کشور شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7676/4/582022/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها