خاطرات یک دیپلمات

روایت گمشده




فاروق الشرع / وزیر خارجه سابق سوریه
مترجم: حسین جابری انصاری

آن مورفی، ساده لوح یا کارکشته؟
نیروهای امنیتی اسرائیل مستقر در فرودگاه «آن مورفی» را ندیده بودند، اما مأمور امنیتی موساد - که می‌بیند اما دیده نمی‌شود - او را در پلکان هواپیما و در میان صدها مسافری که سوار هواپیما می‌شدند، دیده و به نیروهای امنیتی اسرائیلی غافل از همه چیز فرودگاه بازگردانده بود.
این نیروها نیز کیف همراه مورفی را دور از او و بی‌ترس از انفجار بازکرده و مطابق ادعاها، از محتوای کیف، شگفت زده شده و نیروهای امنیتی بریتانیا، شریک هم پیمان خود در مبارزه با تروریسم بین المللی را فراخوانده بودند تا ریشه‌های این جنایت بی‌نظیر دوران را کشف کنند.
قوه قضائیه و بازپرس‌های بریتانیایی نیز این داستان را از روی حسن نیت یا سوء نیت پذیرفتند. اما وزارت خارجه بریتانیا که این امور را با همه جزئیات و دستگاه‌های شنود آن از پیش می‌دانست، چگونه با عصبانیت و سرعت اقدام به اخراج نا بحق دکتر لطف‌الله حیدر سفیر سوریه در لندن و قطع روابط دیپلماتیک میان سوریه و بریتانیا کرد.
پیش از آنکه از حق طبیعی خود برای درخواست توضیح مستقیم از سفارت سوریه در لندن یا سفارت بریتانیا در دمشق استفاده کند که روادید قانونی در گذرنامه هنداوی صادر کرده بود. چرا وزیر خارجه بریتانیا - یا یکی از معاونانش - رنج تماس با همتای سوری را بر خود هموار نکرد و از او که تنها همین چند هفته پیش به دیدارش آمده بود، توضیح نخواست؟
فصل‌های برانگیزاننده این نمایش نامعقول هنوز تمام نشده و فصل عجیب تر آن، نه حکم چهل و پنج سال زندان هنداوی از سوی دادگاه بریتانیا که عدم حضور خانم «آن مورفی» به همراه هنداوی در جریان محاکمه بود.
مورفی که مواد انفجاری و فتیله آن در کیف دستی او یافت شده و همو بود که بدون همراهی هنداوی از عبوری‌های فرودگاه گذر کرده و نزدیک بود در صورت سوار شدن بر هواپیما با کیف دستی خود جان صدها مسافر و کادر پروازی را بگیرد و همچنین آنهایی را که هنگام زمین خوردن هواپیما در روی زمین، جان خود را از دست می‌دادند. در حالی که دوستش هنداوی در لندن مانده و با ماشین خود در خیابان‌های آن می‌چرخید که از رادیویش نام حقیقی خود را شنید و نه نام مستعاری که امنیت سوریه بر او نهاده بود.
از باب مجادله فرض می‌کنیم که خانم مورفی خدای ساده لوحی یا برعکس، زبردست در نقش بازی کردن بود و نقش فریبکار را به مدت حداقل شش ماه با هنداوی بازی کرده و دیده و دانسته از آنچه در کیف خود داشت، ابراز بی‌اطلاعی کرده بود. در هر یک از این دو فرض آیا نمی‌بایست از سوی دادگاه بریتانیا احضار و به‌خاطر رابطه‌اش با سازمان امنیت سوریه یا موساد اسرائیل بازجویی می‌شد؟ آن هم در زمانی که موساد هنوز رابطه هم پیمانی خود با سازمان اطلاعات بریتانیا را پنهان می‌کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7676/4/582024/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها