رکوردشکنی «دینامیت» در دوران کرونا


فرهنگی/ با اکران فیلم کمدی «دینامیت» ساخته مسعود اطیابی سینما از خواب عمیق اکران نوروزی بیرون آمد و امیدواری‌ها برای اکران تابستان قوت گرفت. این فیلم که اکران آن از 10 تیرماه آغاز شد، با گذر از مرز فروش 4 میلیارد و 800 میلیون تومانی رتبه نخست جدول فروش سال 1400 را از آن خود کرده است. با توجه به فشارها و شرایط اجتماعی جامعه پیش از این‌ هم پیش‌بینی می‌شد که این فیلم با داشتن فضای مفرح و بهره بردن از حضور بازیگرانی چون پژمان جمشیدی و احمد مهرانفر و محسن کیایی پتانسیل بالای جذب مخاطب را دارد. این فیلم کمدی طنز با این میزان فروش در عین حال عنوان پرفروش‌ترین فیلم اکران شده در دوران کرونا را از آن خود کرده است. بیشترین آمار فروش در شرایط کرونا پیش از این با مجموع فروش 3 میلیارد و 500 میلیون تومان به «شنای پروانه» اولین تجربه فیلمسازی محمد کارت اختصاص داشت؛ فیلمی که البته از باز و بسته شدن مدام سینما ضربه سنگینی خورد و نتوانست آمار بالای فروش را ثبت کند.
آغاز اکران آنلاین «خورشید»
فیلم سینمایی «دینامیت» در حالی در کمتر از یک ماه و در شرایط قرمز کرونایی توانست به این میزان فروش دست پیدا کند که مجموع فروش فیلم‌های اکران نوروزی پس از 5 ماه به این رقم می‌رسد. بر همین اساس سازندگان فیلم «خورشید» تصمیم گرفتند همزمان با اکران عمومی، اکران آنلاین را نیز تجربه کنند. اکران آنلاین این فیلم از ساعت 20 پنجشنبه 31 تیرماه آغاز شده است. روایت مجید مجیدی از کودکان کار با یک میلیارد و 480 میلیون فروش پس از «دینامیت» در رتبه دوم اکران امسال قرار دارد. طبق گزارش سامانه سمفا، «هفته‌ای یک بار آدم باش» با فروش یک میلیارد و 300 میلیون تومان در جایگاه سوم قرار دارد. در رده بعدی فیلم «تک خال» به کارگردانی مجید مافی قرار دارد که حدود 950 میلیون تومان بلیت فروخته است. «خون شد» به کارگردانی مسعود کیمیایی در مدت حدود 5 ماه فروشی کمتر از 200 میلیون تومان داشته است. کمترین میزان فروش فیلم‌های اکران نوروز به فیلم «لاله» به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد تعلق دارد که 90 میلیون فروش داشته است. از 30 تیرماه فیلم سینمایی «قصه عشق پدرم» به کارگردانی محمدرضا ورزی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شریفی‌نیا و «سیاه باز» به کارگردانی حمید همتی و تهیه‌کنندگی علی قائم مقامی به چرخه اکران اضافه شده‌ است. اکران «مدیترانه‌»ساخته هادی حاجتمند از اواسط هفته آغاز خواهد شد. پیش از این قرار بود فیلم سینمایی «مورچه‌خور» به‌کارگردانی شاهد احمدلو و تهیه‌کنندگی کیان بابائیان و «زد و بند» به کارگردانی داوود نوروزی و تهیه‌کنندگی مقصود جباری به سینماها بیایند که گویا سازندگان این دو فیلم با توجه به وضعیت بلاتکلیف سالن‌های سینما فعلاً از اکران منصرف شده‌اند. همچنین وعده داده شده بود که فیلم سینمایی «پوست» ساخته برادران ارک به تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح از ابتدای محرم به ترکیب اکران اضافه شود اما به نظر می‌رسد نمایش این فیلم هم به زمان دیگری موکول شود. «شنای پروانه» محمد کارت، «آن شب» کوروش آهاری، «دیدن این فیلم جرم است» رضا زهتابچیان، «آقای سانسور» علی جبارزاده و «پیشی میشی» حسین قناعت دیگر فیلم‌هایی هستند که با وجود عرضه در نمایش خانگی، نمایش‌شان همچنان در برخی سینماها ادامه دارد.
امیدواری به رکوردشکنی «قهرمان»
«دینامیت» ساخته مسعود اطیابی احتمالاً در هفته آینده با گذر از مرز 5 میلیارد، دومین حمایت مالی را از سازمان سینمایی دریافت خواهد کرد. تمام فیلم‌هایی که از 10 تیرماه اکران می‌شوند اگر فروش‌شان از مبلغ ۲ میلیارد تومان عبور کند، یک‌میلیارد تومان به‌عنوان کمک دریافت می‌کنند و پس از فروش ۵ میلیارد تومان، کمک یک و نیم میلیاردی هم به آن اضافه می‌شود و در مجموع دو و نیم میلیارد تومان به این آثار پرداخت می‌شود. اگرچه با این میزان فروش، «دینامیت» دل بسیاری را به رونق گیشه سینما گرم کرد اما نباید از این واقعیت هم غافل شد که طبق نظر کارشناسان این فیلم و همچنین «شنای پروانه» در شرایط عادی می‌توانست چند برابر این میزان فروش را طی این ایام تجربه کند. با همه این احوال فروش خوب «دینامیت» می‌تواند سازندگان دیگر فیلم‌های کمدی با پتانسیل جذب مخاطب را ترغیب به اکران فیلم‌شان کند. این امیدواری‌ها تنها معطوف به فیلم‌های طنز نیست و با توجه به وعده اکران «قهرمان» تازه‌ترین ساخته اصغر فرهادی در پاییز امسال و کنجکاوی‌های ایجاد شده برای تماشای این فیلم بویژه پس از حضور در جشنواره کن، پیش‌بینی‌ها این است که این فیلم هم همچون فیلم «گذشته» رکورد پرفروش‌ترین فیلم سال را از آن خود کند. سعید خانی مدیر دفتر خانه فیلم که پخش داخلی فیلم «قهرمان» را برعهده دارد درباره برنامه‌ریزی برای اکران این فیلم گفت: «اکران فیلم‌ اصغر فرهادی باید هماهنگ با اکران جهانی‌اش باشد و باید با فرهادی برای اکران تصمیم بگیریم اما همه دغدغه‌مان این است که فیلم را پاییز اکران کنیم. اینکه چه زمانی از پاییز باشد هنوز معلوم نیست اما قطعاً این فیلم پاییز اکران می‌شود.»

تماشای «خورشید» در خانه

اکران آنلاین «خورشید» مجید مجیدی در حالی از پنجشنبه شب در پلتفرم‌های نمایشی آنلاین آغاز شده است که زمزمه‌های آن از اواخر فروردین‌ماه به گوش می‌رسید. یکی از پلتفرم‌های اینترنتی تبلیغ اکران آنلاین این فیلم را در صفحه خود بدون تاریخ مشخص و با عنوان «بزودی» درج کرد و پس از انتشار این خبر در ایسنا با تکذیب سازندگان این بخش حذف شد. در همان ایام صاحبان دیگر فیلم‌های اکران نوروزی در گفت‌وگو با «ایران» به ادامه اکران عمومی تأکید کردند و از اکران آنلاین فیلم‌شان در ماه‌های آینده خبر دادند. «خورشید» البته پیشتاز اکران آنلاین در بین فیلم‌های اکران نوروزی نیست. پیش از این فیلم و از اواسط تیرماه کمدی موزیکال «تک خال» به کارگردانی مجید مافی در پلتفرم‌های اینترنتی اکران شد. در روزهای آینده احتمال می‌رود دیگر فیلم‌های نوروزی بخصوص «خون شد» مسعود کیمیایی و «لاله» اسدالله نیک‌نژاد که فروش موفقی در گیشه نداشتند به این چرخه اضافه شوند. فرصت ناگزیر اکران آنلاین که با خط‌شکنی «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا در کانون توجه قرار گرفت و در ادامه بیش از ۲۰فیلم دیگر را هم با خود همراه کرد چند ماهی است دچار رکود شده و عمدتاً به‌خاطر قاچاق آثار، فیلم تازه‌ای در این فضا رونمایی نمی‌شود. عمر اکران آنلاین فیلم‌هایی که از چرخه اکران سینماها وارد این عرصه می‌شوند یک ماه است و پس از آن نسخه نمایش خانگی آنها عرضه می‌شود. قیمت بلیت اکران آنلاین که سال گذشته با بلیت ۱۲ هزار تومانی شروع شد با افزایش قیمت ناگهانی به ۳۰ هزار تومانی رسید که البته برای این بلیت، مبلغ ۲۷۰۰ تومان مالیات تعیین شده است. «خورشید» روایتی از زندگی چند نوجوان است که در تلاش برای کمک به خانواده و تأمین نیازهای زندگی هستند. فیلمنامه این اثر تحسین شده توسط نیما جاویدی و مجیدی مجیدی به نگارش در آمده و علی نصیریان، جواد عزتی، طناز طباطبایی، روح‌الله زمانی، شمیلا شیرزاد و ابوالفضل شیرزاد از جمله بازیگران آن هستند. این فیلم از نماوا و فیلیمو قابل دیدن است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7683/1/582680/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها