رئیس‌جمهوری منتخب در «نشست ویژه بررسی مسائل خوزستان» تأکید کرد

برای حل مشکلات خوزستان حتی یک روز هم معطل نخواهیم شد


در حالی‌که بحرانی شدن مسائل مبتلابه استان خوزستان قوای سه گانه و اغلب نهادهای مسئول را برای تسریع حل مشکلات این استان و پاسخگویی به مطالبات مردم به تکاپو انداخته است، رئیس‌جمهوری منتخب نیز روز پنجشنبه در نشستی ویژه برای بررسی مسائل خوزستان تأکید کرد که در دولتش برای حل مشکلات خوزستان حتی یک روز هم معطل نخواهد شد و بررسی مسائل و تدوین برنامه برای خوزستان را از روزهای پیش از شروع به کار دولت آغاز کرده است.
به‌گزارش ایرنا، سیدابراهیم رئیسی در عین حال بر تشکیل شورای راهبردی متشکل از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی برای بررسی ویژه وضعیت استان خوزستان تأکید کرد و گفت: دیدگاه‌ها و راهکارهای این شورا برای رفع مشکلات مردم خوزستان مورد توجه دولت سیزدهم خواهد بود.
 او در این نشست که با حضور مسئولان کشوری و استانی از جمله دبیر شورای عالی امنیت ملی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، وزیر و معاونان وزارت نیرو، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام و شماری از نمایندگان استان خوزستان برگزار شد با ابراز ناراحتی و نگرانی عمیق خود از وضعیت مردم استان خوزستان، گفت: برای اینکه زمان تا تشکیل و استقرار دولت جدید از دست نرود این جلسه را تشکیل دادیم تا راهکارهای عملیاتی را برای برطرف‌کردن مشکلات استان بیابیم وهر آنچه امکان‌پذیر است از اکنون اجرایی شود.
رئیس‌جمهوری منتخب با تأکید بر اینکه مردم خوزستان حقیقتاً دین خود را به انقلاب و امنیت کشور ادا کرده‌اند، ولی امروز به‌خاطر انباشت مشکلات گوناگون در رنج و سختی قرار دارند و باید برای عبور از معضلات موجود و ایجاد ثبات در استان برنامه‌ریزی و اقدامات فوری و جدی انجام شود، گفت: ما هزینه کردن در خوزستان برای رفع مشکلات آب، فاضلاب و توسعه‌یافتگی و ایجاد اشتغال را سرمایه‌گذاری می‌دانیم و نه هزینه و بدون تردید، بخشی از ثروت عظیمی که خداوند در سرزمین خوزستان قرار داده باید در مسیر توسعه و رفع نیازهای اساسی استان هزینه شود.
رئیس‌جمهوری منتخب با بیان اینکه مدیرعالی استان در استان‌هایی که شرایط خاص دارند در دولت مورد توجه خواهد بود، گفت: در استان‌هایی که مشکل خاص دارند، استانداران ویژه انتخاب خواهند شد تا با اختیارات ویژه بتوانند به‌صورت نوبه‌ای مسائل استان را در زمان‌های کوتاه با حضور در هیأت دولت مطرح و پیگیری کنند و رفع محرومیت در استان‌هایی مانند خوزستان و سیستان و بلوچستان در اولویت اقدامات همه دولتمردان خواهد بود.
رئیسی اولویت قائل‌شدن در رفع مشکلات مربوط به کمبود آب را مورد تأکید قرار داد و گفت: امروز بدون شک، تأمین آب آشامیدنی مردم و صیانت از دام کشاورزان در اولویت قرار دارد و باید به مردم اطمینان داد که خسارت‌های واردشده به آنان به نحو مناسب تأمین خواهد شد. او در ادامه افزود: دولت برای رفع مشکلات خوزستان برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت خواهد داشت و در برنامه کوتاه‌مدت خود را موظف می‌دانیم که در چند ماه آینده با همکاری مردم و همه دستگاه‌ها نسبت به حل مشکلات اضطراری مردم استان اقدام کنیم.
گفت وگوی رئیسی با مقامات ترکمنستان و واتیکان
رئیس جمهوری منتخب در تماس‌هایی با رئیس جمهوری ترکمنستان و نخست‌وزیر واتیکان گفت‌و‌گو کرد.
روز چهارشنبه «کاردینال پیترو پارولین» نخست‌وزیر واتیکان، به مناسبت عید قربان با رئیس‌جمهوری منتخب تلفنی گفت‌وگو کرد. سیدابراهیم رئیسی نیز در این تماس با بیان اینکه این عید به‌عنوان بزرگ‌ترین عید مسلمانان برخاسته از اقدام حضرت ابراهیم است، گفت: می‌توان عید قربان را به‌عنوان «روز تعامل میان ادیان ابراهیمی» مبنایی برای رایزنی هم اندیشی و گفت‌و‌گو میان ادیان تلقی کرد.
رئیسی با تأکید بر اینکه صیانت و دفاع از حقوق انسان‌ها پایه و اساس سیاست‌های داخلی و خارجی جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می‌دهد بر اهمیت رایزنی و گفت‌وگو میان ادیان ابراهیمی در راستای ایجاد صلح واقعی و آرامش پایدار در جهان تأکید کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک حکومت مردم‌سالار دینی از هرگونه تعامل و گفت‌وگو میان ادیان ابراهیمی بویژه مسیحیت استقبال می‌کند.
او با بیان اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران در «حمایت از مردم مظلوم فلسطین و مبارزه با اشغالگری صهیونیست‌ها»، «دفاع از مردم یمن» و «مبارزه با تروریست‌های تکفیری در عراق و سوریه» و «صیانت از پیروان دین مسیح در عراق»، ریشه در مبانی دین اسلام در حمایت از حقوق بشر دارد، ادامه داد: مجاهدت‌های سردار شهید سلیمانی در مبارزه با تروریسم و نجات جان مسلمانان و مسیحیان از چنگال تروریست‌های جنایتکار هیچ گاه از صفحه تاریخ پاک نخواهد شد.
رئیسی، تروریسم و تحریم را دو ابزار قدرت‌های استکباری برای تحمیل سیاست‌های ظالمانه توصیف کرد و اظهار داشت: تروریسم و تحریم به مثابه دو تیغ قیچی در «نقض حقوق بشر» و «محو وجود بشر» عمل می‌کنند و امروز ما پیروان ادیان ابراهیمی وظیفه داریم برای مقابله با آنها با یکدیگر همکاری کنیم. او با بیان اینکه اگر امروز وجود مقدس حضرت عیسی(ع) و پیامبر خاتم(ص) در میان ما بودند بی‌تردید در مقابل ظلم و ظالمان ایستادگی می‌کردند، گفت: راه برقراری صلح و آرامش در جهان این است که ظالمان در جای خود نشانده شوند و در این زمینه واتیکان می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.
کاردینال پیترو پارولین، نخست‌وزیر واتیکان نیز در تماس تلفنی خود با تبریک و آرزوی موفقیت برای رئیسی در جایگاه ریاست جمهوری، گفت: امیدوارم در دوره مسئولیت شما، شاهد بهبود و توسعه روابط دوستانه و سازنده تهران و واتیکان باشیم. نخست‌وزیر واتیکان با استقبال از سخنان دکتر رئیسی در خصوص ضرورت تعامل و گفت‌و‌گوی سازنده میان ادیان ابراهیمی، اظهارداشت: امروز برای ایجاد صلح و ثبات در جهان وظیفه مهمی بر عهده ما قرار دارد تا با همکاری یکدیگر فضای صلح‌آمیزی را در جهان شاهد باشیم.
رئیس جمهوری منتخب در گفت‌و‌گو با «قربانقلی بردی محمد‌اف»، رئیس‌جمهوری ترکمنستان نیز بر این نکته تأکید کرد که گسترش روابط با همسایگان، اولویت نخست سیاست خارجی دولت سیزدهم است. رئیس‌جمهوری تر‌کمنستان هم ضمن تبریک عید قربان، از رئیسی دعوت کرد تا در اولین فرصت سفر رسمی به ترکمنستان داشته باشد و همچنین از ایشان برای حضور در ششمین نشست سران کشورهای ساحلی دریای خزر و نیز پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) دعوت به عمل آورد.
رئیسی با بیان اینکه نگاه جمهوری اسلامی ایران به ترکمنستان فراتر از یک کشور صرفاً همسایه است، به ظرفیت‌های گسترده دو کشور برای ارتقای سطح روابط اشاره کرد و اظهار داشت: تأکید دارم که گفت‌وگوهای عملیاتی برای شتاب‌بخشی به توسعه روابط باید هر چه سریع‌تر آغاز شود.
او با تشکر از دعوت رئیس‌جمهوری ترکمنستان برای حضور در اجلاس سران اکو و کشورهای ساحلی خزر و نیز سفر رسمی به این کشور اظهار امیدواری کرد هر چه سریع‌تر امکان دیدار و گفت‌وگو با وی درباره مسائل مورد علاقه دو کشور فراهم شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7683/2/582688/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها