جهانگیری در بدو ورود به فرودگاه دزفول:

به مردم خوزستان اطمینان می‌دهیم که مشکلات قابل حل است


گروه سیاسی/ آب به خوزستان رسید، اما اعتراض‌های پراکنده در برخی شهرهای استان ادامه یافت، امری که نشان می‌دهد چه بسا رنج‌های این استان ساختاری و فراتر از صرفاً کمبود آب است. بر پایه چنین واقعیتی بود که واکنش مدیران و مسئولان رده‌های مختلف به این اعتراض‌ها بر دو محور استوار بود: اینکه اعتراض حق مردم است و دیگری، رسیدگی عاجل و فوری به مشکلات خوزستان. این رویکردی بود که در روز نخست بروز اعتراض‌ها از سوی سران قوا اتخاذ شد و تا امروز هم ادامه دارد. در نخستین روز، رئیس قوه قضائیه و معاون اول رئیس جمهوری هیأت‌های ویژه‌ای را به استان خوزستان اعزام کردند تا ضمن بررسی میدانی، گزارش‌های عملیاتی را به مرکز ارائه کنند. همه طرح‌های پیشنهادی ناشی از این گزارش‌ها در دولت تصویب شد. با وجود این، این رویکرد، به طرق دیگری ادامه یافت؛ رئیس‌جمهوری روحانی، پنجشنبه گذشته هم اعتراض را حق مردم دانست و هم معاون اول خود را مأمور کرد تا به این استان سفر کند. رئیس‌جمهوری منتخب نیز با تشکیل جلسه ویژه‌ای با حضور رؤسای دستگاه‌های کشوری و لشکری مشکلات استان را بررسی کرد و خواستار گفت‌و‌گوی مسئولان با مردم درباره واقعیت‌های کشور با آنان شد. رئیسی وعده داد که در دولت سیزدهم استاندار ویژه‌ای برای خوزستان و سیستان و بلوچستان انتخاب خواهد کرد. اما با وجود این تدابیر، تداوم اعتراض‌ها باعث بروز ناآرامی‌هایی در برخی شهرهای استان شد، ناآرامی‌هایی که به گفته مسئولان، باعث شهادت یک مأمور نیروی انتظامی در ماهشهر و جان باختن دو نفر در شادگان و ایذه شد، هرچند مطابق گزارش‌ها، پنجشنبه، خوزستان پس از نزدیک به یک هفته، شب آرامی را پشت سر گذاشت. اما الیگودرز در استان لرستان پنجشنبه شب ناآرامی را از سر گذراند.
تماس روحانی با استاندار خوزستان
علاوه بر مأموریتی که روحانی در جلسه پنجشنبه به معاون اول خود داد، عصر این روز نیز در تماس تلفنی با قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار خوزستان، ضمن دریافت گزارش استاندار از وضعیت استان و اقدامات انجام شده برای حل مشکلات اخیر، تأکید کرد: تحمل بی‌آبی و گرمای بالای 50 درجه، بسیار سخت و طاقت‌فرساست و مردم حق دارند به شرایط موجود اعتراض کنند.
رئیس جمهوری با بیان اینکه شرایط ایجاد شده در استان به دلایل کاملاً ناخواسته بوده است، گفت: مردم خوب، صبور و مقاوم استان تردید نداشته باشند که دولت گوش شنوای صدای اعتراض بحق آنان است و همه سعی و تلاش خود را برای حل سریع مشکل بی‌آبی ناشی از خشکسالی بی‌سابقه کشور و انباشت مشکلات باقی مانده از سال‌های گذشته، به کار خواهد بست.روحانی با تأکید بر ضرورت پاسخگویی مقام‌های استان به مردم و تشریح دلایل وضعیت ایجاد شده به‌صورت کاملاً شفاف و دقیق به مردم، به استاندار خوزستان دستور داد از همه امکانات لازم در استان و همچنین استان‌های همجوار استفاده کرده و با هماهنگی و همکاری همه دستگاه‌ها نسبت به حل سریع مشکلات ایجاد شده اقدام کند.او با اشاره به سفر معاون اول خود به استان به نمایندگی از رئیس‌جمهوری و دولت، تأکید کرد هماهنگی‌های لازم برای حداکثر استفاده از ظرفیت این حضور برای رفع سریع مشکلات انجام گیرد.
جهانگیری در خوزستان
معاون اول رئیس‌جمهوری به منظور بررسی و رسیدگی به مسائل اخیر استان خوزستان بویژه مسائل مرتبط با آب و کشاورزی استان، عصر دیروز به‌همراه تعدادی از وزرا و معاونین رئیس‌جمهوری به این استان سفر کرد. به‌گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در این سفر دو روزه از هورالعظیم و سد کرخه بازدید خواهد کرد و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات موجود قرار خواهد گرفت. او همچنین با شیوخ، صاحب نظران و نخبگان استان خوزستان نیز دیدار خواهد کرد و از دغدغه‌ها و مطالبات آنان مطلع خواهد شد.برگزاری جلسه ستاد بحران و شورای آب و کشاورزی استان خوزستان و اتخاذ تصمیمات لازم برای برون‌رفت از وضعیت فعلی از دیگر برنامه‌های جهانگیری در این سفر خواهد بود.
جهانگیری در بدو ورود به فرودگاه دزفول و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مردم استان خوزستان در طول هشت سال جنگ تحمیلی دین خود را به بهترین نحو برای پایداری جمهوری اسلامی ایران و ایران عزیز ادا کرده‌اند، گفت: همیشه در هر فرصتی پیش آمده در طول هشت سال تصدی معاون اولی رئیس جمهوری از فرصت استفاده کرده و به این استان سفر کرده‌ام. متأسفانه یا خوشبختانه برخی سفرها در اوج بحران‌هایی همانند ریزگردها و گرد و غبار در سال ۹۵ سیلاب‌های عید ۹۸ و در پایان دولت و بحران بی‌آبی و خشکسالی خدمت مردم عزیز این استان رسیده‌ام. جهانگیری با تأکید بر اینکه آنچه در توان دولت و کشور باشد طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهوری و رئیس‌جمهوری منتخب و به نمایندگی از ارکان کشور و نظام پیگیری‌ها را در این سفر انجام خواهم داد، گفت: در این سفر مشکلات بررسی و راهکارها ارائه می‌شود تا دغدغه‌های مردم خوزستان به حداقل ممکن برسد. او افزود: با برگزاری جلسات در این سفر و بررسی راه حل‌ها به مردم استان اطمینان خاطر می‌دهیم که مشکلات قابل حل است.
جهانگیری  بلافاصله پس از ورود به خوزستان با حضور در سد کرخه با توضیحات وزیر نیرو و مدیر این سد در جریان وضعیت ذخیره‌سازی و چگونگی رهاسازی آب برای تأمین آب مورد نیاز پایین دست این سد قرار گرفت. وی در این بازدید بر ضرورت مدیریت مخزن سد کرخه برای رفع نیازهای آب شرب و بویژه کشاورزی مردم استان خوزستان در فصل پاییز با توجه به پیش‌بینی کاهش بارندگی‌ها در سال جاری تأکید کرد.
خوزستان آرام، الیگودرز ناآرام
به‌دنبال ادامه دار شدن ناآرامی‌ها در برخی شهرهای خوزستان، فریدون بندری، فرماندار ماهشهر از شهادت یکی از مأموران نیروی انتظامی در شهرک طالقانی این شهر خبرداد. بندری گفت که «در‌پی اغتشاشات در شهرک طالقانی، مأموران یگان امداد از بالای پشت بام‌ها هدف رگبار گلوله اغتشاشگران قرار گرفتند. یک مأمور  (ستواندوم ضرغام پرست) به شهادت رسید و مأمور دیگر از ناحیه پا مجروح شد.»
دیروز پیکر ستواندوم ضرغام پرست  با حضور جمعی از خانواده شهدا، فرماندهان نیروهای مسلح، استاندار خوزستان، جمعی از اعضای خبرگان رهبری و مردم اهواز در ستاد فرماندهی انتظامی خوزستان تشییع و در رامهرمز به خاک سپرده شد.
امید صبری‌پور، سرپرست فرمانداری شادگان هم به ایرنا گفت یکی از جوانان شادگانی، به ضرب گلوله «افراد فرصت طلب و اغتشاشگر» جان خود را از دست داد. با این حال، مطابق گزارش‌ها، پنجشنبه شب، شهرهای استان خوزستان ساعات آرامی را سپری کردند، اما ناآرامی‌هایی در شهرستان الیگودرز استان لرستان بروز کرد که به جان باختن یکی از جوانان این شهر منتهی شد. خبرگزاری صداوسیما درباره وقایع الیگودرز نوشت: «دیشب (پنجشنبه شب) در برخی خیابان‌های شهر الیگودرز برای چند ساعتی، ناآرامی‌هایی به‌وجود آمد. در این ناآرامی‌ها عده‌ای که مدعی بودند برای موضوع مشکلات آبی خوزستان به خیابان آمده‌اند اقدام به ایجاد آتش در معابر و تخریب اموال عمومی کردند. در پی این اقدامات تیراندازی‌های مشکوکی از طرف برخی عوامل ناشناس آغاز شد. نتیجه این تیراندازی‌ها هدف قرار گرفتن یک جوان ۲۰ ساله بود. همچنین در این تیراندازی‌ها دو نوجوان ۱۶ ساله نیز زخمی شدند. در پی این ناآرامی‌ها نیرو‌های حافظ امنیت در برخی خیابان‌های الیگودرز حضور یافتند و به مقابله با اغتشاشگران پرداختند. با حضور این نیرو‌ها اوضاع در الیگودرز رو به آرامش رفت. تلاش برای یافتن عاملان تیراندازی‌های الیگودرز ادامه دارد.»
سرهنگ علی گلالی، معاون فرمانده نیروی انتظامی استان لرستان هم در گفت‌و‌گو با تسنیم، وقایع الیگودرز را اینطور تشریح کرد: «تعدادی از مردم شهرستان به‌صورت مسالمت‌آمیز در مورد مشکلات کم‌آبی خوزستان تجمع داشتند که متأسفانه افراد ناشناسی با برنامه‌ریزی قبلی اقدام به تیراندازی و آتش‌زدن اموال عمومی کردند. در پی تیراندازی به مردم از سوی اغتشاشگران که با هدف سناریوی کشته‌سازی بود، متأسفانه یک جوان جان خود را از دست داد و 7 نفر مجروح شدند.» او اضافه کرد: «اغتشاشگران با سنگ‌پرانی و اسلحه ساچمه‌ای که معمولاً در درگیری‌ها از سوی ضد‌انقلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد، اقدام به تیراندازی به سمت مأموران نیروی انتظامی کردند که منجر به مجروح‌شدن 2 نفر از مأموران نیروی انتظامی به‌وسیله اسلحه و چندین نفر با سنگ‌پرانی شده است‌.» گلالی گفت که «با اقدامات بموقع نیروهای نظامی و امنیتی تعدادی از لیدرهای اغتشاشگران بلافاصله شناسایی، دستگیر‌ و به محاکم قضایی تحویل داده شدند.»
با‌ وجود وضعیت الیگودرز در لرستان، خوزستان اما رو به آرامش رفت. خبرگزاری صداوسیما، علت این آرامش را جاری شدن آب در رودخانه کرخه دانست که زمینه ساز فروکش کردن اعتراض‌ها در اغلب شهر‌های غرب خوزستان شده است. در همین حال، استاندار خوزستان به همراه فرمانده سپاه استان نیز پنجشنبه گذشته به ایذه رفته و پس از دیدار با بزرگان این شهرستان قول دادند مشکلات آبی آنها را پیگیری کنند و همین امر در آرام کردن مردم ایذه که دو شب پیاپی ناآرام بود نقشی مؤثر داشت. همچنین استاندار خوزستان با جمعی از بزرگان و شیوخ عرب شهر‌های غرب خوزستان دیدار کرد.
تأکید شمخانی بر آزادی معترضان
در همین حال، پنجشنبه گذشته، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، ساعتی پس از نشست ویژه رئیس‌جمهوری منتخب اعلام کرد که بازداشتی‌های حوادث اخیر در خوزستان که عمل مجرمانه نداشته‌اند آزاد خواهند شد. شمخانی در توئیتر نوشت: «به نیروهای امنیتی دستور داده شد بازداشتی‌های حوادث اخیر خوزستان که عمل مجرمانه‌ای نداشته‌اند بسرعت آزاد شوند. اعتراض حق طبیعی و قابل پذیرش در جمهوری اسلامی است. مردم اجازه نمی‌دهند مشکلات داخلی بستر سوء‌استفاده معاندین شود.»
شمخانی دیروزهم در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «احساس تبعیض دردناک‌تر از خشکسالی و بی‌آبی است. تاکنون سهم مردم خوزستان از شرکت‌های نفتی و واحدهای صنعتی بزرگ استان، فخرفروشی مدیران و کارکنان غیربومی و پروازی و حسرت بوده است. ثروت خوزستان سرمایه ملی است و برای حفظ آن، آبادانی و رفاه مردمانش اجتناب‌ناپذیر است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7683/3/582692/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها