دیگه چه خبر؟


راهکاری‌های پیشنهادی استادان دانشگاه‌های کشور برای خوزستان

 خبر اول اینکه، گروهی از استادان دانشگاه‌های کشور در بیانیه‌ای خطاب به رؤسای قوا و مردم ایران درباره اتفاقات اخیر خوزستان نوشته‌اند: ما متخصصان علوم مختلف، درخواست می‌کنیم که شورای راهبردی برای حل بحران از بدنه‌ متخصص تشکیل و آمادگی خود را برای ارائه‌ راهکارهای کارشناسی، جهت کاهش آلام مردم، اعلام می‌داریم و همواره در کنار آنان هستیم.
به گزارش «ایران» بخشی از راهکارهای پیشنهادی استادان دانشگاه به شرح زیر است؛ پرهیز از از هر نوع برخورد خشونت‌آمیز با مردم، پرداخت خسارت به کسب‌ و کارهای کشاورزی، مشروط بر عدم استفاده آنها از آب، آبرسانی برای شرب جزو اقدام‌های فوری باشد، واگذاری مدیریت مصرف آب به خود مردم و کشاورزان، تمام تونل‌های در دست اقدام، طی یک مصوبه، متوقف و برای همیشه از دستور خارج شوند و انتقال کنونی، مشروط بر انتقال آب شرب باشد.
این بیانیه افزوده: در یک مصوبه، سد گتوند تعیین تکلیف شود، صادرات محصولات با آب‌بری بالا ممنوع شود یا مشروط بر اینکه از طریق گلخانه یا روش‌های بهینه‌ رقابتی آب، تولید شوند و مجوز صادرات اخذ کنند. سرمایه‌گذاری لازم برای کاهش آلودگی و شوری آب، توزیع متناسب آب کشاورزی، مکانیزاسیون و افزایش بهره‌وری آب، اصلاح کشت، کشت‌های مقاوم به شوری، ترمیم فرسودگی کانال‌های آب کشاورزی و خطوط لوله‌ آب شرب، آب‌شیرین‌کن‌ها از دریا و اصلاح و بازسازی فاضلاب‌های شهری، انجام شود. در شیوه‌ حکمرانی آب باید تجدیدنظر اساسی انجام شود. بحران کم‌آبی خوزستان، دیگر استان‌های کشور (ازجمله، چهارمحال و بختیاری، گیلان و مازندران) را نیز تهدید می‌کند؛ چون‌ طرح‌های مشابهی برای انتقال آب از سرچشمه‌های رودخانه‌های این استان‌ها نیز اجراشده است.

موضع‌گیری امریکا درباره وقایع خوزستان

 خبر دیگر اینکه، سخنگوی وزارت خارجه امریکا مدعی شد این کشور از روند اعتراضات مسالمت‌آمیز در ایران حمایت می‌کند.
به گزارش ایرنا، «ند پرایس» در اظهاراتی مدعی شد: «ما در حال رصد گزارش‌ها در خصوص اعتراض‌های استان خوزستان در ایران هستیم و از تجمعات و اعتراض‌های ایرانی‌ها حمایت می‌کنیم.» همزمان کاخ سفید هم در بیانیه‌ای با اعلام تصمیم رئیس‌جمهوری امریکا برای تمدید وضعیت اضطرار ملی در قبال لبنان، ادعاهایی را علیه نقش کشورمان در لبنان مطرح کرد.
به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی کاخ سفید، در این بیانیه با مطرح شدن ادعاهایی علیه نقش ایران در منطقه آمده است: برخی فعالیت‌های ادامه دار، از جمله انتقال تسلیحات توسط ایران به حزب‌الله که شامل سامانه‌های تسلیحاتی پیچیده‌ای نیز هستند، به تضعیف استقلال لبنان و بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی در منطقه کمک کرده و تهدیدی غیرمعمول و خارق‌العاده برای امنیت ملی و سیاست خارجی امریکا ایجاد می‌کنند.
همچنین یک مسئول عالیرتبه در وزارت دفاع امریکا مدعی شد که ایران از حملات به نیروهای امریکایی در منطقه حمایت می‌کند.

هیچ قراردادی با کویت برای انتقال آب بسته نشده

 شنیدیم که، محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر دولت اصلاحات ادعای انتقال آب ایران به کویت با قراردادی 30 ساله را تکذیب کرد.
به گزارش جماران، محمدعلی ابطحی در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: «‌هروقت تقّی به توقی می‌خورد یک خبر دروغ وایرال می‌شود که در زمان آقای خاتمی قرارداد فروش سی ساله آب با کویت از رود کرخه بسته شده. جهت اطلاع: هیچ قرادادی با کویت در مورد انتقال آب بسته نشده.»

دعوت روسیه از ایران و هند برای پیوستن به مذاکرات صلح افغانستان

 با خبر شدیم که، «دمیتری سولودوف»، سخنگوی سفارت روسیه در دهلی‌ نو از دعوت ایران و هند توسط مسکو برای پیوستن به مذاکرات صلح افغانستان خبر داد.
به گزارش ایسنا، «سولودوف» در این‌باره گفت که وجود تهران و دهلی‌ نو به‌عنوان اعضای گروه بین‌دولتی موسوم به «تروُیکا» برای تسهیل مذاکرات صلح افغانستان، می‌تواند پتانسیل این گروه را بیش از پیش بالا ببرد.
به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی با بیان اینکه روسیه در همکاری خود با هند درخصوص سازوکار گفت‌وگو حول مسأله افغانستان متعهد و قابل اعتماد است، توضیح داد:‌ «با توجه به شرایط رو به وخامت در افغانستان، مأموریت شکل‌دادن به یک اجماع منطقه‌ای جهت حمایت از مذاکرات درون‌افغانی هر روز حیاتی‌تر می‌شود.» گروه ترویکا اکنون شامل روسیه، چین، پاکستان و امریکا می‌شود.

محاکمه شهروند ایرانی-کانادایی به اتهام نقض تحریم‌ها

 دست آخر اینکه، امریکا اعلام کرد که یک شهروند ایرانی-کانادایی ساکن کانادا، اتهام خود مبنی‌بر نقض تحریم‌های امریکا از طریق صادرات تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی به ایران را پذیرفته و به‌ جرم خود اعتراف کرده است.
به گزارش ایسنا، وزارت دادگستری امریکا پنجشنبه گذشته در بیانیه‌ای نوشت که آرش یوسف جم، یک ایرانی دوتابعیتی ۳۳ ساله که در انتاریو زندگی می‌کند طرح خرید کالا از سه شرکت امریکایی و صادر کردن آنها به ایران را داشته است. به گفته دادگستری امریکا او سعی داشته با ارسال این کالاها به امارات و سپس از آنجا به ایران، مقصد نهایی این کالاها را پنهان کند. حکم این دوتابعیتی در تاریخ ۱۴‌ اکتبر صادر خواهد شد و ممکن است به حداکثر پنج سال حبس در زندان فدرال امریکا و پرداخت جریمه نقدی ۲۵۰۰۰۰ دلاری محکوم شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7683/3/582694/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها