حمایت «بایدن» از سیاست تحریمی «ترامپ» علیه کوبا



زهره صفاری/ رئیس جمهوری امریکا برای رهایی از فشار انتقادات سیاستمداران و شهروندان کوبایی تبار نسبت به سکوت در برابر اعتراضات داخلی کوبا، نه تنها وعده‌های انتخاباتی‌اش برای پایان تحریم‌های 60 ساله علیه مردم این کشور امریکای لاتین را زیرپا گذاشت که وزیر دفاع و یگان ویژه وزارت کشور کوبا را نیز به اتهام سرکوب معترضان تحریم کرد.
به‌گزارش شبکه خبری «الجزیره»، این نخستین اقدام مستقیم دولت «جو بایدن» برای اعمال فشار بر دولت کوبا بود که امریکا از حدود یک هفته قبل در بیانیه‌هایی نسبت به آن هشدار داده بود. «بایدن» پس از اعلام این تحریم جدید در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این تازه آغاز کار است. ایالات متحده همچنان به تحریم افرادی که مسئول سرکوب مردم کوبا هستند، ادامه خواهد داد.» «جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید نیز در این باره به خبرنگاران گفت: «ما از هفته گذشته اعلام کردیم که این موضوع در اولویت دولت امریکا قرار گرفته است.» این موضع‌گیری در حالی از سوی کاخ سفید اعمال شده است که به نوشته «بی‌بی‌سی»، «بایدن» در طول مبارزات انتخاباتی خود بارها اعلام کرده بود محدودیت‌های اقتصادی و مسافرتی به کوبا که توسط «دونالد ترامپ» وضع شده است را لغو خواهد کرد تا بتواند سیاست «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین امریکا در لغو تحریم‌ها و برقراری روابط دیپلماتیک با کوبا را پیش بگیرد اما اعتراض سیاستمداران کوبایی - امریکایی بویژه طرفداران ترامپ در فلوریدا و بسیاری از هم حزبی‌های رئیس جمهوری امریکا به‌دلیل انفعال دولت امریکا نسبت به وقایع اخیر کوبا، سبب شد تا سیاست خارجی دولت بایدن نسبت به این کشور امریکای لاتین تغییر کرده و علاوه بر پیروی از آنچه «ترامپ» پیش گرفته بود، کارگروهی نیز تشکیل شود تا از ارسال پول به کوبا از سوی بستگان کوبایی-امریکایی با دخالت بانک‌های داخلی این کشور ممانعت کند. دولت کوبا پیشتر نیز در انتقاد از تحریم های واشنگتن و تأثیر آنها بر زندگی مردم این کشور، امریکا و تحریم‌های اقتصادی از سوی این کشور را عامل محرک در اعتراضات و مشکلات کشورش عنوان کرده است. «برونو رودریگس»، وزیر خارجه کوبا در پیامی توئیتری با محکوم کردن تحریم‌های جدید امریکا آن را بی‌اساس و افتراآمیز خواند و به دولت امریکا توصیه کرد که اگر صدای مردم کوبا را می‌شنود، تحریم‌های ظالمانه واشنگتن علیه ملت کوبا را لغو کند.
کارشناسان بر این باورند سرعت عمل دولت «بایدن» برای اعمال تحریم‌های جدید علیه کوبا نشان می‌دهد رئیس جمهوری امریکا قصد ندارد بزودی نسبت به تغییر سیاست تحریمی «دونالد ترامپ» نسبت به این کشور و برقراری رابطه با هاوانا قدمی بردارد و اعتراضات ضددولتی هفته گذشته کوبا بهانه خوبی برای این کار در اختیار او قرار داده است. به نوشته «اسپوتنیک»، وزارت خزانه‌داری امریکا براساس قانون «ماگنیتسکی»، آلوارو لوپز میرا، وزیر دفاع و یگان ویژه وزارت کشور کوبا را تحریم کرده است. این در حالی است که گروهی از فعالان کوبایی امریکایی در مسیر میامی به واشنگتن تظاهراتی اعتراضی را آغاز کرده‌اند تا در حمایت از مردم این کشور، تحریم‌های امریکا را محکوم کنند. در همین حال «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز در واکنش به اقدام دولت «بایدن» اعلام کرد: «ما از واشنگتن می‌خواهیم که موضع معینی اتخاذ کند و استفاده از استانداردهای دوگانه را کنار گذاشته و بگذارد دولت و مردم کوبا خودشان اتفاقات اخیر را بررسی کرده و درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرند. واشنگتن نباید در امور یک کشور مستقل دخالت کند و اگر آنها واقعاً نگران اوضاع انسانی کوبا هستند باید از خود شروع کنند و با رفع محاصره اقتصادی به بهبود وضعیت کوبایی‌ها کمک کنند.» «کریستوفر رودز»، استاد دانشگاه هاروارد در تحلیل رفتار «بایدن» به «الجزیره» گفت: «بدون شک برداشتن تحریم‌های امریکا علیه کوبا سیاست خطرناکی برای رئیس جمهوری فعلی امریکا به شمار می‌رود. چراکه بایدن که در انتخابات 2020، آرای فلوریدا را از دست داده بود، نگران است با تغییر ناگهانی سیاست سلف خود، حمایت کوبایی - امریکایی‌های سراسر ایالات متحده را نیز از دست بدهد. از طرف دیگر این تصمیم می‌تواند او را در برابر اتهام جمهوریخواهان به نرمش مقابل دولت کوبا قرار دهد.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7683/4/582699/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها