گفت‌وگوی «ایران» با ثریا آقایی، اولین دختر بدمینتون‌باز ایرانی حاضر در المپیک

برای من کسب سهمیه، اندازه کسب مدال ارزش دارد


حامد جیرودی / یکی از دختران ورزشکار ایرانی که سهمیه حضور در المپیک 2020 را به دست آورده و در توکیو به رقابت با حریفانش می‌پردازد، ثریا آقایی بدمینتون‌باز ملی‌پوش کشورمان است. او که فعالیت در این رشته را از 9 سالگی آغاز کرده و حضور در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون را در کارنامه‌اش دارد، به دلیل مصدومیت از حضور در بازی‌های انتخابی المپیک ۲۰۱۶ ریو را از دست داد ولی از پای ننشست و توانست سهمیه حضور در المپیک 2020 را کسب کند تا به اولین دختر بدمینتون باز ایرانی حاضر در المپیک تبدیل شود. آقایی در گفت‌وگویی که با خبرنگار «ایران» داشت، درباره موفقیت بزرگی که کسب کرد، چنین توضیح داد: «اتفاقی که برایم افتاد و قابل وصف نیست که توانستم سهمیه المپیک را کسب کنم. من سال‌های سختی را برای حضور در المپیک پشت سر گذاشتم و حالا که به هدفم رسیده‌ام، ارزش این سهمیه گرفتن را بیشتر درک می‌کنم. این هم اتفاق خوبی برای ورزش ایران و مهم‌تر از آن برای بدمینتون و دختران بدمینتون‌باز بود.»
او صحبت‌هایش را این طور ادامه داد: «من از 10 سال پیش که وارد پروژه استعدادیابی فدراسیون شدم، کم کم در مسابقات بین‌المللی حضور پیدا کردم و از 8 سال پیش بود که رؤیای حضور در المپیک در ذهنم شکل گرفت. برای حضور در المپیک ریو در مسابقات زیادی شرکت کردم ولی آسیب دیدگی که برایم به وجود آمد، باعث شد نتوانم سهمیه را بگیرم. البته خیلی‌ها به من می‌گفتند نمی‌شود ولی من با اینکه بعد از مصدومیت کارم خیلی سخت‌تر شده بود، ادامه دادم و در مسابقات زیادی شرکت کردم. ولی با شیوع کرونا همه مسابقات تعطیل شد و المپیک هم به تعویق افتاد. دوباره یک سال سخت در خانه دلهره این را داشتیم که آیا المپیک برگزار می‌شود یا نه گذراندم ولی ناامید نشدم و تمریناتم را هم ادامه دادم و خدا را شکر این اتفاق افتاد و سهمیه المپیک را بالاخره گرفتم.»
آقایی در حالی سهمیه گرفت که نماینده فنلاند انصراف داد و نماینده مصر هم تصمیم گرفت تا در بخش دوبل بدمینتون مسابقه دهد و سهمیه بخش انفرادی به آقایی داده شد. او در این خصوص هم صحبت کرد: «بله همین طور است. البته باید بگویم من به خاطر کرونا مسابقات بیشتری را نسبت به بازیکنان اروپایی در آسیا از دست دادم و آسیب دیدگی دوباره‌ای که برایم به وجود آمد، باعث شد تا در 6 ماه اخیر در مسابقه‌ای شرکت نکنم که خدا را شکر با تمرینات بدنسازی بهبودی پیدا کردم. من اگر می‌توانستم در چند مسابقه دیگر شرکت کنم و امتیاز بگیرم، قطعاً با خیال راحت‌تری اسمم در لیست بود ولی کار خدا بود که بازیکن فنلاندی تصمیم گرفت در المپیک شرکت نکند و بازیکن مصر هم در دوبل و هم در میکس سهمیه قاره‌ای گرفته بود و چون می‌توانست 2 نفر دیگر را با خودش به المپیک ببرد، این کار را کرد و خدا را شکر سهمیه هم به من رسید.»
آقایی درخصوص حریفان خود در بازی‌های المپیک توکیو توضیح داد: «من باید با نفر نهم جهان که نفر دوم چین است و ورزشکار مالدیو که با ویلدکارت به بازی‌های المپیک راه یافته است، مسابقه دهم. باتوجه به این قرعه امیدوارم بازیکن مالدیو را شکست دهم و بازی خوبی با حریف چینی خود که بازیکن خوبی است، داشته باشم و به دور بعدی و جدول تک حذفی صعود کنم.» آیا می‌توان از آقایی انتظار مدال داشت. او چنین پاسخ داد: «من همین که در المپیک حضور پیدا کردم، برایم در حد مدال المپیک ارزشمند است. چون این اتفاق تا به حال نیفتاده بود و حالا افتاد. اما من همیشه به برد فکر می‌کنم ولی المپیک هم رویداد بزرگی است که بهترین‌ها در آن حضور دارند و می‌دانم که بازی‌های سختی را در پیش دارم ولی امیدوارم بهترین نتایج را کسب کنم. امیدوارم حضورم برای دختران بدمینتون باز انگیزه ایجاد کند که این راه را محکم‌تر ادامه دهند و به مدال هم برسند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7683/10/582727/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها