گفت‌وگوی«ایران» با فرزانه فصیحی که نماینده دوی 100 متر در المپیک است

می‌خواهم برای دختران بعد از خودم سدشکن باشم



آدرینا ورشینگر / یکی از اتفاق‌های خوب ورزش ایران در المپیک 2020 توکیو، حضور فرزانه فصیحی سریع‌ترین دختر ایران در این رویداد بزرگ است. بانوی 28 ساله اصفهانی که در دوی 60 متر داخل سالن رکورددار محسوب می‌شود و به «دختر باد» مشهور است. او که در یکی، دو سال اخیر در مسابقات بین‌المللی مختلفی شرکت کرد و سهمیه حضور در مسابقات جهانی داخل سالن را هم به دست آورد، با استفاده از بند «یونیورسالیتی» سهمیه المپیک گرفت و در توکیو حضور خواهد داشت. فصیحی در گفت‌وگو با خبرنگار «ایران» درخصوص المپیکی شدنش چنین توضیح داد: «واقعیت این است که در روزهای آخر مانده به المپیک برای کسب سهمیه، مسابقات ما هم یکی یکی کنسل شد و من هم 3 مسابقه مهم کسب سهمیه را از دست دادم و برای همین تقریباً از حضور در المپیک ناامید شده بودم و پرونده‌اش را بسته بودیم اما از آنجایی که فکر می‌کنم معجزه شد و اینکه اگر خدا بخواهد هر کاری می‌شود، توانستم سهمیه را بگیرم. البته از کمیته ملی المپیک و فدراسیون دوومیدانی تشکر می‌کنم که مرا تنها نگذاشتند و مرا دیدند. همچنین از پدر و مادرم و همسرم که پا به پای من دوید هم ممنونم و باید بگویم که ما با هم سهمیه گرفتیم.»
با سهمیه‌ای که کسب شد، خیلی از ورزشکاران از جمله مریم طوسی که در دوی ۶۰ متر و دوی ۱۰۰ متر سال‌ها یکی از رکوردداران ایران بوده و به نوعی رقیب فصیحی محسوب می‌شود، به او تبریک گفتند. فصیحی در این خصوص چنین واکنشی داشت: «از همه دوستان و ورزشکارانی که به من تبریک گفتند، ممنونم و امیدوارم که انگیزه‌ای برای ادامه راه دختران ورزشکار ایرانی باشم. همیشه هدفم این بوده که به جلو بروم و برای دختران بعد از خودم سدشکن باشم.»
جالب است که سیمین صفامهر اولین دونده ۱۰۰ متر تاریخ ایران در المپیک ۱۹۶۴ توکیو بود و حالا حدود ۵۷ سال بعد فصیحی هم در این ماده و باز هم در توکیو خواهد دوید تا دومین ورزشکار زن تاریخ ورزش ایران در رشته دوی 100 متر المپیک باشد. او در این خصوص هم چنین نظر داد: «من تا قبل از این نمی‌دانستم که خانمی از ایران توانسته در دوی 100 متر المپیک شرکت کند اما وقتی فهمیدم خانم صفامهر 57 سال پیش توانسته در المپیک شرکت کند و آن المپیک هم در توکیو بوده، خیلی برای خودم جالب بود که تاریخ دوباره تکرار شده است. خیلی دوست داشتم ایشان را از نزدیک ببینم و با هم صحبت کنیم که متأسفانه متوجه شدم سال 95 به رحمت خدا رفته و به همین خاطر به سر مزار ایشان در بهشت زهرا(س) تهران رفتم.»
فصیحی مدال نقره 4 در 400 متر امدادی در بخش تیمی مسابقات 2016 قهرمانی داخل سالن آسیا و مدال برنز سال 2018 در دوی 60 متر این رقابت‌ها را در کارنامه‌اش دارد. او در سال ۲۰۲۰ با کسب رکورد ۷/۲۹ ثانیه در مسابقه دوی ۶۰ متر در بلگراد صربستان، رکورد جدیدی در ایران ثبت کرد و با بهبود رکورد قبلی‌اش و همچنین ثبت رکورد مورد نیاز ورودی برای مسابقات جهانی، به مسابقات جهانی دوومیدانی داخل سالن راه یافت. او 25 تیر هم  در یک رقابت جایزه بزرگ در ماده ۱۰۰ متر زنان که در ورزشگاه آفتاب انقلاب تهران برگزار شد، با  ثبت رکورد ۱۱.۹۷ ثانیه به قهرمانی رسید. حالا آیا می‌توان امیدوار بود او در مسابقات دوی 100 متر المپیک توکیو که 8 و 9 مرداد در ورزشگاه ملی ژاپن برگزار خواهد شد، مدال بگیرد؟ فصیحی به این سؤال چنین پاسخ داد: «اگر بخواهیم واقعگرا باشیم، باید بگویم که فینال المپیک، فینال خیلی سختی است و من رقیبانی از امریکا، جامائیکا و چند کشور دیگر دارم. اولویت ما راهیابی به المپیک بود ولی با این حال، سعی می‌کنم که بهترین خودم باشم و تلاشم را می‌کنم تا به موفقیت برسم.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7683/10/582728/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها