اخبـــــار




نسل پنجم اینترنت همراه با دولت دوازدهم آغاز شد

دو سال پیش بود که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام خبر برگزاری «جلسات خوب» درباره زیرساخت‌های۵G  وعده راه‌اندازی نسل پنجم اینترنت تلفن همراه، با وجود تحریم‌های امریکا را داد.
به گزارش «ایران»، در آن زمان «محمدجواد آذری ‌جهرمی» در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «جلسات خوبی درباره زیرساخت‌های ۵G داشتیم. جهش بزرگی برای کشور خواهد بود. اگرچه تحریم‌های امریکا سرعت ما را کم می‌کند اما همان‌گونه که در یک سال گذشته به طور میانگین هر روز به ۲۰ روستا دسترسی دادیم و ۸۰ درصد تکالیف شبکه ملی محقق شد، ۵G را هم راه می‌اندازیم.»
این خبر خوب در سال ۹۹ با راه‌اندازی مراکز ۵G در شیراز، کیش، مشهد و تهران به‌صورت نمونه و پایلوت تحقق یافت. برخی از شرکت‌ها معتقدند ظرفیت نسل آینده چیزی بین ۱۰۰ تا یک‌هزار برابر ظرفیت کنونی بوده و اشیای متصل به اینترنت بیشترین استفاده را از این ظرفیت خواهند برد. شاید ملموس‌ترین مثالی که می‌توان برای چگونگی تغییر زندگی در آینده با حضور ۵G زد، بخش حمل و نقل باشد؛ جایی که دیگر حتی لازم نیست اتومبیل خود را برانیم. تشخیص برخورد، مسیریابی لحظه‌ای، مدیریت ترافیک از راه دور و سیستم‌های ترمز خودکار تنها بخشی از قابلیت‌هایی هستند که می‌توان با حضور فناوری ۵G متصور شد.
یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌هایی که برای فناوری ۵G پیش‌بینی می‌شود، پایداری و ثبات آن است. دقت و سرعتی که حتی می‌توان از آن در عمل‌های جراحی حساس استفاده کرد. جراحی از راه دور به دلیل حساسیت آن نیاز به یک شبکه مطمئن و پایدار دارد که نسل پنجم تلفن همراه این امکان را در اختیار پزشکان قرار می‌دهد که از راه دور و در شرایط بحرانی بتوانند به بیماران کمک و تحول مهمی را در حوزه درمان ایجاد کنند.
در آینده نزدیک بیشتر اشیا بر بستر اینترنت به هم متصل می‌شوند و اتصال این حجم گسترده از لوازم هوشمند به یکدیگر به ظرفیت مخابراتی و پهنای باند قابل ملاحظه‌ای نیاز دارد. همین مسأله اهمیت ۵G را نشان می‌دهد. بنابراین در آینده‌ای نزدیک با استفاده از فناوری ۵G و گوشی هوشمند خود می‌توانید از کیلومترها دورتر، لوازم‌ خانگی خود را کنترل کرده و به عنوان مثال آن‌ها را خاموش یا روشن کنید. توسعه فناوری ۵G نیاز به سرمایه‌گذاری سنگینی دارد و در کشورهای مختلف نیز برنامه‌هایی برای توسعه کاربردهای آن و ایجاد بازار انجام داده‌اند. ما در ایران در حوزه ۵G در ابتدای مسیری هستیم که در دولت دوازدهم در سال ۱۳۹۹ آغاز شد و دولت آینده باید به سرعت با توسعه کاربردهای این فناوری و ایجاد بازار مناسب، به جذابیت سرمایه‌گذاری در این حوزه کمک کند.


نفوذ به گوشی‌های همراه با نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس

روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقامات امریکایی اعلام کرد شرکت فناوری صهیونیستی «ان‌اس‌او» که سازنده نرم‌افزار جاسوسی «پگاسوس» است داده‌های خود را با رژیم صهیونیستی به اشتراک می‌گذارد.
به گزارش ایرنا، یک مقام امریکایی که نامی از آن برده نشده است، گفت: بدون شک شرکت «ان اس او» اطلاعات حساس امنیت ملی را با دولت اسرائیل به اشتراک می‌گذارد. وی افزود: دولت‌ها در سراسر جهان معتقدند شرکت «ان‌اس‌او» با دولت اسرائیل همکاری می‌کند. جنجال نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس از هفته جاری و پس از انتشار گزارشی از سوی چندین رسانه جهانی در‌ مورد نفوذ این نرم‌افزار جاسوسی به گوشی‌های همراه چندین فعال سیاسی، خبرنگار و مقام سیاسی در جهان آغاز شد. تحقیقات جامع بیش از ۱۷ سازمان خبری نشان داد که از نرم‌افزار جاسوسی موسوم به «پگاسوس» ساخت شرکت فناوری صهیونیستی «ان‌اس‌او» برای جاسوسی از گوشی‌های همراه صدها خبرنگار، فعال سیاسی و اجتماعی و همچنین سیاستمداران در سراسر جهان استفاده شده است. طبق گزارش «سی‌ان‌بی‌سی» یکی از شخصیت‌های مهم که گوشی او توسط این نرم‌افزار جاسوسی هک شده است، نامزد جمال خاشقجی است که توسط عاملان حکومت سعودی در سال ۲۰۱۸ به قتل رسید.
کشورهایی که بیشترین استفاده را از این نرم‌افزار انجام داده‌اند شامل جمهوری‌آذربایجان، بحرین، مجارستان، هند، قزاقستان، مکزیک، مراکش، رواندا، عربستان سعودی و امارات می‌شوند.
محققان توانستند بیش از هزار نفر را از طریق تحقیق و مصاحبه در چهار قاره شناسایی کنند: چندین نفر از اعضای خانواده سلطنتی عرب، حداقل ۶۵ مدیر بازرگانی، ۸۵ فعال حقوق بشر، ۱۸۹ روزنامه نگار و بیش از ۶۰۰ سیاستمدار و مقام دولتی، در میان افرادی بودند که گوشی آنها با نرم‌افزار پگاسوس هک شده بود. اولین بار برنامه جاسوسی اسرائیلی «پگاسوس» در سال ۲۰۱۶ فاش شد؛ هنگامی که از سوی یکسری برنامه‌های جاسوسی بسیار پیشرفته، تلفن همراه «احمد منصور» فعال اماراتی هک شد که در پی آن منصور بازداشت و تاکنون زندانی شده است. بارزترین ویژگی این برنامه، فناوری «ZERO click» یا هک گوشی بدون تماس کاربر با لینک مشکوک است و پیشرفته‌ترین تکنیک برای هک گوشی و جاسوسی از کاربران آن بدون آگاهی آنها بوده، زیرا بسیار گران و قیمت آن بیش از سه میلیون دلار است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7683/13/582750/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها