واکنش تند مقاومت عراق به اظهارات وزیر خارجه این کشور درباره نیاز به امریکا

حضور نظامیان امریکایی در تضاد با منافع عراق است


بنفشه غلامی/ یک سال پس از مصوبه پارلمان عراق درباره خروج نظامیان امریکایی از این کشور، فردا مصطفی الکاظمی به امریکا سفر و با جو بایدن دیدار می‌کند. تا چند روز پیش همه برآوردها از این سفر این بود که نخست‌وزیر عراق در این سفر قصد دارد با رئیس جمهوری امریکا درباره زمانبندی خروج نظامیان امریکایی از عراق به مذاکره بنشیند. اما فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق پس از دیداری که روز جمعه با همتای امریکایی اش داشت، آب پاکی را بر دست عراقی‌ها ریخت و گفت: «عراق نیازمند حضور امریکا است.» اظهاراتی که با واکنش تند احزاب و گروه‌های عراقی مواجه شد، آنان خواهان ادامه مذاکرات برای خروج نظامیان امریکا از کشور خود شدند.
به گزارش سایت خبری تحلیلی «المانیتور»، فؤاد حسین عصر جمعه به وقت واشنگتن در نشست خبری مشترکی با آنتونی بلینکن، همتای امریکایی اش با اشاره به انفجار هفته پیش در شهرک صدر بغداد که موجب مرگ 30 شهروند عراقی شد و داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت، تأکید کرد: «عراق هنوز رویاروی تهدیدهای تروریستی داعش است.» او سپس مدعی شد: «از همین رو ما به همکاری با ائتلاف بین‌المللی ضد داعش تحت هدایت و رهبری امریکا و همچنین تبادل اطلاعات با این ائتلاف و امریکا نیاز داریم.»وی در حالی این اظهارات را بیان داشت که تنها ساعتی قبل از آن «وال استریت ژورنال»در گزارشی به نقل از منابع اطلاعاتی خود در کاخ سفید، خبر داده بود که دولت امریکا و عراق در حال تهیه بیانیه‌ای برای دیدار الکاظمی و بایدن هستند که قرار است در آن خروج نیروهای امریکایی از عراق تا پایان سال میلادی اعلام شود. در ماه آوریل نیز دو طرف در نشست امنیتی مشترکی که داشتند، در مورد خروج نهایی نظامیان امریکا از عراق توافق کردند اما جدول زمانی خاصی مشخص نشد. از همین رو انتظار می‌رفت در آخرین دور از این مذاکرات که هم اکنون است، زمانبندی خروج 2 هزار و 500 نظامی امریکایی از عراق تهیه و تدوین شود. اما اظهارات فؤاد حسین نشان دهنده آن است که در سیاست‌های کلی دو کشور تغییراتی صورت گرفته است. بویژه که وی در گفت‌و‌گویی با سرویس کردی صدای امریکا نیز بر همین اظهارات پافشاری کرد و گفت: «عراق خواهان آن است که تنها جنگنده‌های امریکایی از عراق خارج شوند. اما درباره زمانبندی آن باید مذاکرات بیشتری صورت گیرد.» جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز با تأکید بر اینکه حمایت‌های امریکا از عراق ادامه خواهد یافت، گفته است: «دولت آنها از ما خواسته است برای آموزش و توانمند‌سازی ارتش این کشور، همکاری‌های لجستیکی و اطلاعاتی و همچنین آموزشی با آنها داشته باشیم.»  همزمان با این اظهارات، «آسوشیتدپرس» نیز خبر داد، وزارت خارجه امریکا 155 میلیون دلار برای کمک به پناهندگان عراقی اختصاص داده است. بلینکن هنگام اعلام تخصیص این بودجه تأکید کرد: «همه چیز نشان دهنده آن است که همکاری بین امریکا و عراق بسیار گسترده و عمیق تر از جنگ مشترکی است که دو کشور علیه داعش دارند.»
تغییر ناگهانی در سیاست خروج نیروهای امریکایی از عراق که سال گذشته در پارلمان عراق به تصویب رسیده بود، باعث خشم گسترده میان احزاب و گروه‌های عراقی شده است. به گزارش ایرنا به نقل از المیادین، هیأت هماهنگی گروه‌های مقاومت عراق در واکنش به سخنان فؤاد حسین تأکید کرد: «شرط مقاومت، اجازه ندادن به حضور یک سرباز خارجی در خاک عراق است. مأموریت نیروهای هوایی امریکا در عراق نیز دفاع از امنیت رژیم صهیونیستی و جاسوسی از مقاومت است.» این بیانیه تأکید کرده است: «خروج واقعی امریکا از عراق در صورتی عملی خواهد شد که نیروهای امریکایی به‌صورت کامل از اراضی عراق عقب نشینی کنند.» در همین حال «قیس الخزعلی» دبیرکل عصائب اهل الحق عراق نیز در توئیتی حضور نظامیان امریکایی در عراق را در تضاد با منافع عراق دانست و گفت: «این حضور اگر نفعی داشته باشد، به نفع رژیم صهیونیستی است که عراق و عراقی‌ها را دشمن اول خود می‌داند. اظهارات وزیر خارجه عراق درباره اینکه نیروهای امنیتی عراق هنوز به کمک نیروهای امریکایی نیاز دارند، بسیار تأسف آور و غیر قابل قبول ار سوی ما و هر عراقی است که به بخش‌های نظامی و امنیتی این کشور افتخار می‌کند.» به گزارش ایسنا به نقل از دفتر رسانه‌ای جریان حکمت ملی عراق نیز عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی خطاب به مذاکره‌کنندگان با امریکا نوشت: «مذاکرات را چنان پیش ببرید که منجر به خروج نیروهای امریکایی از عراق شود.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7684/4/582784/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها