گزارش مرکز آمار از شاخص قیمت کالاها نشان می‌دهد

افزایش 109 درصدی قیمت روغن در یک سال



گروه اقتصادی /  بر اساس جزئیات تورمی که مرکز آمار برای تیرماه سال‌جاری منتشر کرده شاخص‌های تورم سالانه و ماهانه به روند افزایشی ادامه داده است اما تورم نقطه به نقطه که به نوعی نشان‌دهنده جریان افزایش هزینه خانوارها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است اندکی کاهش داشت. اما همچنان رشد ۴۳.۶ درصدی افزایش هزینه خانوارها در تیرماه امسال نسبت به پارسال ثبت شده است.
آمار تورم تیرماه نشان می‌دهد تمامی کالا و خدمات مورد نیاز و مصرفی مردم نسبت به خرداد امسال و تیرماه پارسال و همچنین در دوره ۱۲ ماهه منتهی به تیرماه یعنی سه شاخص اصلی تورم افزایش دارد و هیچ کالایی با کاهش قیمت مواجه نبوده است. بر اساس گزارش مرکز آمار در گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به میوه و خشکبار، سبزیجات(کاهو، پیاز، هویج) و لبنیات و تخم مرغ است. مقایسه قیمتی کالاها در تیرماه امسال نسبت به تیرماه سال 99 نیز نشان می‌دهد روغن بیشترین افزایش قیمت را در یک سال دارد.
روغن در صدر تورم کالاها
 در بین اقلام مصرفی، خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها بالغ بر ۵۷ درصد گران شده است که در بین آنها گروه روغن و چربی‌ها با ۱۰۹.۴ درصد در صدر قرار دارد. به گفته فعالان بازار، روغن در برخی ماه‌ها، افزایش قیمت قابل توجهی نسبت به قبل داشته و حتی افزایش 130 درصدی قیمتی را هم در روزهایی ثبت کرده است. روغن از جمله کالاهایی است که واردات مواد اولیه آن با ارز 4200 تومانی صورت می‌گیرد اما در میان کالاهای خوراکی بیشترین افزایش قیمت را در یک سال دارد. افزایش قیمت‌های جهانی روغن‌خام، شیوع کرونا و افزایش ذخایر استراتژیک کشورها، افزایش هزینه‌های تولید از جمله هزینه مواد بسته‌بندی، دستمزد و... دلایل افزایش قیمت روغن بویژه در چندماه اخیر بوده است. اواخر اردیبهشت قیمت مصوب انواع روغن مایع و جامد افزایش یافت و در مقاطعی هم کمبود روغن در بازار مشاهده می‌شد.
افزایش قیمت ماهانه
جدول قیمتی که مرکز آمار از مقایسه قیمت‌های خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در تیرماه نسبت به خردادماه منتشر کرده نشان می‌دهد قیمت تمام کالاها افزایشی است و هیچ کالایی درتیرماه امسال نسبت به خرداد کاهش قیمت ندارد. بیشترین افزایش قیمت ماهانه هم مربوط به میوه و خشکبار است که در تیر نسبت به خرداد 6.5 درصد افزایش قیمت دارد.
با اینکه میوه تولید داخل است و امسال با وجود خشکسالی کمبودی در تولید میوه نبود اما به گفته متولیان تولید، این کالا تحت تأثیر افزایش هزینه‌های تولید مانند هزینه حمل‌ونقل، دستمزد و... در بازار با قیمت بالایی به‌دست مصرف کننده می‌رسد. در این میان نباید نقش دلالان و واسطه‌ها را نادیده گرفت. قیمت در بازار اختلاف زیادی با قیمت خرید از کشاورزان و باغداران دارد. در سال‌های گذشته میوه‌های نوبرانه در زمان تولید قیمت بیشتری داشت اما بعد از مدتی قیمت‌ها کاهشی می‌شد اما در دو سال اخیر تحت تأثیر افزایش هزینه‌ها و افزایش سود دلالی قیمت میوه‌ها همیشه روندی صعودی داشته است. بر اساس گزارش مرکز آمار در فاصله اردیبهشت تا تیرماه امسال میوه و خشکبار بیشترین افزایش قیمت را دارد. بعد از میوه، سبزیجات با 4.4 درصد، ماهی با 3.9 درصد و شیر، پنیر و تخم مرغ با 3.8 درصد بیشترین رشد قیمت را در تیر نسبت به خرداد دارد. قند و شکر نیز در یک ماه 3.4 درصد گران شده است. گوشت سفید و قرمز و نان و غلات هم هر کدام 1.9 درصد در تیرماه نسبت به خرداد افزایش قیمت دارد. با اینکه روغن در میان کالاها در یک سال بیشترین رشد قیمتی را دارد اما در فاصله خرداد تا تیر امسال یعنی در یک ماه، این کالا با یک درصد، کمترین افزایش قیمت را در میان کالاهای خوراکی دارد.
  افزایش قیمت بالای 5۰ درصد
مقایسه قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در فاصله یکساله(12 ماه منتهی به تیرماه امسال نسبت به تیرماه گذشته) نشان می‌دهد بیشتر خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها افزایش قیمتی 50 درصد و بیشتر از آن را در یک سال گذشته دارد.
گوشت قرمز و سفید با ۵۳.۸، گوشت ماکیان ۵۱.۳، ماهی‌ها و صدف داران 71.5، شیر، پنیر و تخم مرغ 66.1، سبزیجات 72.7، شکر، مربا، عسل و شیرینی 65.6، چای، قهوه و کاکائو 76.6 از جمله اقلامی هستند که افزایش قیمت بالای 50 درصد دارند.در این مدت هم روغن با افزایش قیمت 78.4 درصدی بیشترین رشد قیمتی را دارد. با اینکه افزایش قیمت نان به‌عنوان کالایی با مصرف بسیار بالا در میان خانوار ایرانی، بارها از سوی دولت ممنوع اعلام شده است اما گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد نان و غلات در یک سال یعنی در تیرماه امسال نسبت به تیر سال گذشته 43.1 درصد رشد قیمت دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7684/6/582794/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها