روحانی در هشتاد و چهارمین برنامه جهش تولید:

حل و فصل مشکلات خوزستان طبق دستور رهبری باید ادامه یابد




رئیس جمهوری با اشاره به مشکلات اخیر در استان خوزستان گفت: بخشی از مشکلات در این استان کم شده است و امیدواریم با حضور معاون اول و دیگر مسئولان بقیه مشکلات هم تخفیف یابد. حل و فصل مسائل خوزستان طبق دستور  رهبر معظم انقلاب باید ادامه پیدا کند.
حسن روحانی در هشتاد و چهارمین برنامه جهش تولید، با افتتاح ویدیوکنفرانسی طرح‌های ملی وزارت نیرو گفت: برای همه ما مردم خوزستان و خود خوزستان دارای ابعاد و اهمیت ویژه‌ای است؛ خوزستان سرزمین زرخیز و استان مرزی و بسیار مهم ما است و مردم خوب این سرزمین همواره مدافع خوبی از ایران اسلامی و مردم خود بوده‌اند.
 وی ادامه داد: این روزها مشکلاتی برای زندگی مردم استان خوزستان از لحاظ آب و شدت گرمای موجود را شاهدیم که این شدت گرما موجب کم شدن ورودی آب سدها شده و در مجموع مردم مشکلاتی پیدا کردند که بخشی از این مشکلات کم شده است.
رئیس جمهوری ابراز امیدواری کرد که با حضور آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، وزیر نیرو و سایر مسئولان بقیه مشکلات در روزهای آینده تخفیف یابد و مسائلی که نسبت به خوزستان باید حل و فصل شود، طبق دستوری که دیروز رهبر معظم انقلاب داده‌اند، ادامه پیدا کند.
 وی اضافه کرد: اگر شرایط ما مانند شرایط سال‌های قبل بود، مشکلی در خوزستان نداشتیم و امروز اگر مشکل داریم، به خاطر این است که نمی‌توانیم آب سدها را به اندازه کافی رهاسازی کنیم. نه اینکه امروز نشود رهاسازی کرد می‌توان آب را رهاسازی کرد اما ممکن است مردم برای پایان شهریور و مهرماه دچار مشکل شوند؛ چون هم کشت پاییزه است و آب آشامیدنی مردم هم نیاز است.
روحانی ادامه داد: کمترین حجم ذخایر آب به پایان شهریور مربوط می‌شود و اول مهر، سال آبی جدید است که امیدوارم خداوند رحمت خود را بر مردم نازل کند تا مردم بتوانند استفاده و بهره‌برداری کنند.
وی خاطرنشان کرد: همان‌طور که در گزارش‌ها اعلام شده ورودی آبی که باید در این ایام وارد سد می‌شد، کاهش یافته به طوری که کمتر از ۵۰ سال قبل بوده و ورودی آب سدها امسال حدود ۵۰ درصد کمتر شده است.
رئیس دولت دوازدهم با اشاره به اینکه با کم شدن ورودی آب، رهاسازی آب دچار مشکل می‌شود، گفت: امسال ۱۰ میلیارد مترمکعب آب پشت سدهای خوزستان کمتر از پارسال است که اینها مردم را دچار مشکل می‌کند. وقتی آب سدها کم می‌شود، نیروگاه‌های برقابی ما دچار مشکل می‌شود و برق کاهش می‌یابد. گرمای هوا هم بر مصرف برق مشکل را مضاعف می‌کند و وقتی گرما اضافه می‌شود، ظرفیت و تولید نیروگاه ما کاهش می‌یابد و همه موارد دست به دست هم می‌دهند. وی افزود: البته اقدامات خوبی برای مردم خوزستان در این ایام انجام شده است الان معاون اول و وزرا در آنجا هستند تا مشکلات قابل حل را حل و فصل کنیم.
وی ادامه داد: در این دولت کار بسیار عظیمی برای مسأله کشاورزی در استان خوزستان انجام داده‌ایم که برای توسعه کانال کشی و زهکشی بوده است.
روحانی گفت: خودم چندین افتتاح برای آب با نام طرح غدیر انجام دادم که به آنجا رفتیم و آب آشامیدنی خوب را از سد دز به بخش مهمی از خوزستان از جمله اهواز رساندیم و همین آب به خرمشهر و آبادان و جنوب خوزستان رسید. با وجود همه تلاش‌های انجام شده همچنان مشکلات ادامه دارد.
روحانی یادآور شد: مجموعاً در طول دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۵۷ سد ملی، تکمیل و بهره‌برداری شده است. از قبل و بعد انقلاب تا قبل دولت یازدهم ۱۴۴ سد در کشور وجود داشت که در این دو دولت ۵۷ سد به بهره‌برداری رسیده است و این سدها برای حفظ آب و خاک و در سیل هم برای حفظ جان مردم بسیار مهم است. این سدها برای کشاورزی، صنعت و آب آشامیدنی اهمیت فراوانی دارد.
وی همچنین در مراسم بهره‌برداری از ۱۳ طرح نیروگاه‌ تجدیدپذیر در ۹ استان، گفت: بسیار مهم است به سمت نیروگاه‌ها و امکانات تجدیدپذیری برویم که به سوخت و آب نیازی نداشته باشند و گرمای تابستان نه تنها تأثیر منفی روی آنها نگذارد بلکه تأثیری مثبت داشته باشد. همچنین در مجموع بتوانند هم به مردم از لحاظ نیازمندی‌ها به برق و هم به محیط‌ زیست از لحاظ سلامت محیط‌ زیست کمک کنند و در انرژی کشور موجب صرفه‌جویی شوند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7684/6/582795/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها