پرونده تبریز برای ثبت به‌عنوان <شهر خلاق ادبیات> به یونسکو رفت


ایران زمین  - خبر خوش ارسال پرونده تبریز به یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد) برای ثبت به‌عنوان «شهر خلاق ادبیات»، زمینه‌ساز زدودن غبار فراموشی از ظرفیت‌های فرهنگی و ادبی این کهن‌شهر است.
کهن‌شهر تبریز در حوزه فرهنگ و ادبیات ایران زمین، جایگاهی ویژه‌ دارد و شاعران، نویسندگان و ادبای بزرگی مانند شمس تبریزی و پروین اعتصامی از آن برخاسته‌اند که نه تنها به ادبیات کشورمان خدمت شایسته‌ای کرده‌اند، بلکه منشأ تأثیرگذاری در ادبیات جهان بوده‌اند.
در مجموعه تاریخی «مقبره الشعرا»ی این کهن‌شهر، افزون بر ۴۰۰ شاعر بزرگ از اقصی نقاط ایران قدیم که امروز نزدیک به ۱۵ کشور را شامل می‌شود، آرمیده‌اند؛ تبریز از دوران سلاجقه به بعد، به دلیل هفت بار انتخاب به‌عنوان پایتخت ایران، محل اجتماع شعرا و نویسندگان بزرگ بوده است.  
به گزارش ایرنا، تبریز همچنین خاستگاه داستان‌نویسی در ایران به‌شمار می‌رود و علاوه‌ بر کسانی همچون میرزا آقا تبریزی در قامت نخستین نمایشنامه‌نویس ایرانی، شخصیت‌های برجسته دیگری همچون جبار باغچه‌بان، به‌عنوان یکی از نخستین کوشندگان ادبیات کودکان و داستان‌نویسان بزرگی مانند غلامحسین ساعدی، رضا براهنی و فریبا وفی را در حوزه ادبیات ایران اسلامی تربیت کرده است.  
تاکنون شهرهای معدوی در جهان موفق به ثبت‌نام خود در فهرست شبکه شهرهای خلاق یونسکو در حوزه ادبیات شده‌اند که  می‌توان به «آنگولم» از فرانسه، «بیروت» لبنان، «اکسیتیر» انگلستان، «کوهمو» از فنلاند، «لاهور» پاکستان، «لیوواردن» هلند، «نانجینگ» از چین، «اودسا» از اوکراین، «سلیمانیه» عراق، «وونجو» از کره جنوبی و «وورتسواف» از لهستان اشاره کرد.
شبکه شهرهای خلاق یونسکو در سال ۲۰۰۴ برای ترویج همکاری میان شهرهایی به راه افتاد که از خلاقیت به‌‌عنوان عاملی راهبردی برای پیشرفت پایدار شهری استفاده کرده بودند؛  شهرهایی که این شبکه را تشکیل داده‌اند، برای رسیدن به هدفی مشترک با هم کار می‌کنند: «قرار دادن خلاقیت و صنایع فرهنگی در قلب برنامه‌های توسعه‌شان در سطح محلی و همکاری فعال در سطح بین‌المللی.»
این شبکه هفت حوزه خلاق، شامل صنایع دستی، هنرهای بومی، هنرهای رسانه‌ای، فیلم، طراحی، خوراک‌شناسی، ادبیات و موسیقی را پوشش می‌دهد؛ شهرهایی که متقاضی پیوستن به این شبکه هستند، باید تقاضانامه خود را با امضای شهردار شهر مربوط به کمیسیون ملی یونسکو- ایران، ارسال کنند.
ایرج شهین باهر شهردار تبریز با اشاره به ارسال پرونده تبریز در حوزه شهر خلاق ادبیات به یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد) گفت: پیش از این با پیگیری‌های انجام شده لایحه‌ای در زمینه پیوستن تبریز به شبکه شهرهای جهانی خلاق مورد تصویب کمیسیون فرهنگی و شورای اسلامی شهر قرار گرفت و به‌ دنبال آن کارشناسان یونسکو در تهران در شهرداری تبریز حضور یافتند و درخصوص تکمیل فرم‌های مربوط براساس ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی این شهر در حوزه ادبیات اقدامات لازم و تخصصی انجام شد.
شهردار تبریز اظهار امیدواری کرد با نهایی شدن انتخاب این شهر به‌عنوان شهر خلاق در زمینه ادبیات شاهد آثار ملموس این اتفاق خوب در حوزه های فرهنگی، گردشگری و اقتصادی باشیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7684/7/582799/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها