سفیر ایران بعد از احضار به وزارت خارجه انگلیس:

ایران دنبال تنش نیست، اما آمادگی دفاع از منافعش را دارد


گروه سیاسی/ سفیر ایران ادعای دولت انگلیس در مورد مداخله جمهوری اسلامی در ماجرای حمله به کشتی صهیونیستی «مرسر استریت» در دریای عمان را ناپخته و شتابزده توصیف کرد. یک نفتکش اسرائیلی پنجشنبه گذشته در نزدیکی سواحل عمان در آب‌های آزاد هدف قرار گرفت و علاوه بر یک شهروند رومانی، یک بریتانیایی هم  در آن کشته شد. انگلیس و امریکا مدعی شده‌اند که ایران مرتکب این حمله شده است و اسرائیل تلاش می‌کند با طرح این مسأله در شورای امنیت کارزار سیاسی علیه جمهوری اسلامی به راه بیندازد. «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه امریکا در جدیدترین موضع‌گیری خود درباره این حادثه با بیان اینکه ما ارتباطی نزدیک با انگلیس، اسرائیل، رومانی و دیگر کشورها داریم، مدعی شده است:«پاسخی جمعی در کار خواهد بود». او دوباره ادعایش علیه ایران را تکرار کرده و گفت: «ما یک بررسی کامل انجام داده‌ایم و مطمئنیم که ایران این حمله را انجام داده است». پیشتر سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به تهدیدات نظامی علیه ایران به بهانه نفتکش اسرائیلی اظهارات مقامات ارشد انگلستان و امریکا را محکوم کرده و هشدار داده است که جمهوری اسلامی ایران هرگونه ماجراجویی احتمالی را بی‌درنگ و با قوت و جدیت پاسخ خواهد داد.
با وجود این وزارت امور خارجه انگلیس دوشنبه گذشته محسن بهاروند، سفیر ایران در لندن را برای ایراد توضیحات درباره حمله به نفتکش اسرائیلی احضار کرد. به گزارش ایرنا، محسن بهاروند پس از حضور در وزارت خارجه انگلیس به روزنامه فایننشال تایمز گفت: «واکنش لندن در این باره و متهم کردن ایران بدون داشتن مدارک و مستنداتی در این زمینه، شتابزده و ناپخته بود. در غرب آسیا تنش‌های زیادی وجود دارد از یمن و افغانستان گرفته تا سوریه و لبنان، چرا انگلیس باید در این منطقه پرتنش، با شتاب و بدون ارائه مدارک و مستندات ایران را متهم کند؟ در منطقه ما بازیگر تجاوزگری مانند رژیم اسرائیل وجود دارد که هر لحظه آماده است اقدامی علیه سایر کشورها انجام دهد؛ رژیمی که استاد تجاوزگری به دیگران و متهم کردن کشورهای دیگر در این زمینه است».
او با بیان اینکه مقام‌های رسمی در ایران و از جمله سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی هر نوع دخالت ایران در این حادثه را تکذیب و هر نوع انتساب این حمله به تهران را محکوم کرده است، خاطرنشان کرد: «ایران کشوری است که ثبات در منطقه از جمله مهم‌ترین اولویت‌های سیاست خارجی اش است».
سفیر ایران خاطرنشان کرد: «کشته شدن تبعه انگلیس یا هر انسان دیگری باعث تأسف است اما اقدام شتابزده مسئولان انگلیسی در متهم کردن ایران را اشتباه می‌دانیم. جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال تنش در منطقه نیست؛چرا که تنش به نفع هیچ کس نیست و ایجاد تنش‌های غیرضروری در این منطقه حساس کسی را منتفع نخواهد کرد».
وی در پاسخ به این سؤال که آیا این حادثه بر روابط ایران و انگلیس تأثیر منفی می‌گذارد، گفت: «جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال تنش نیست و اساساً روابط دیپلماتیک را یک فرایند پیچیده می‌داند که یک اتفاق نمی‌تواند آن را تحت‌الشعاع قرار دهد». بهاروند در پاسخ به این سؤال فایننشال تایمز که ایران چه واکنشی را از سوی انگلیس انتظار دارد، اظهار داشت: ایران دنبال تنش نیست، اما همزمان در هر سطحی، آمادگی دفاع از منافع خودش در هر حوزه‌ای را داراست.
بهاروند همچنین با اشاره به‌ اینکه در طول یک‌سال گذشته یازده کشتی ایران در دریاها و حتی در خلیج فارس مورد اصابت قرار گرفته‌ است، پرسید: چرا کسی حمله به کشتی‌های ایرانی را محکوم نمی‌کند؟ چرا انگشت اتهام به‌ سمت کسی نشانه نمی‌رود؟
پیشتر وزارت خارجه کشورمان نیز کاردار این کشور در تهران را در اعتراض به اتهامات «دومینیک راب» وزیر خارجه کشور متبوعش علیه ایران احضار کرده بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7692/3/583598/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها