رونمایی از بزرگترین طرح شهرک‌سازی، همزمان با دادگاه بی‌نتیجه شیخ جراح


گروه جهان/ در حالی که دادگاه عالی رژیم صهیونیستی به نشست خود برای رسیدگی به پرونده محله شیخ جراح بدون هیچ نتیجه‌ای پایان داد، دفتر نخست‌وزیری این رژیم از تلاش‌هایش برای به تصویب رساندن بزرگترین پروژه شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی خبرداد. به‌گزارش «تایمز آو ایزریل» دولت تل آویو امیدوار است تا پیش از سفر نفتالی بنت به واشنگتن بتواند مصوبه ابتدایی طرح وزارت مسکن این رژیم را که بزرگ‌ترین طرح شهرک‌سازی در این رژیم محسوب می‌شود، دریافت کند.
بر مبنای این طرح قرار است 9 هزار واحد مسکونی در بیت‌المقدس بنا شود. جایی که در ماه‌های اخیر التهاب کم سابقه‌ای را به‌دلیل پرونده محله شیخ جراح مشاهده کرده است. منطقه مورد نظر وزارت مسکن رژیم صهیونیستی برای ساخت این شهرک، منطقه‌ای است که از زمان انتفاضه دوم در سال 2000 مورد استفاده نبوده است. یک مقام صهیونیستی نیز اذعان داشته که این شهرک در مکانی واقع است که تمامی اطراف آن را محله‌های مسلمان نشین فراگرفته‌اند. اما به نظر می‌رسد برای این رژیم چنین مسأله‌ای اهمیت چندانی ندارد.
اگر این پروژه مورد تأیید قرار گیرد، ساخت آن از اواخر پاییز شروع خواهد شد. طرح ساخت این شهرک اولین بار در سال 2020 یعنی در زمانی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر بود، آماده شد. اما دونالد ترامپ که در آن زمان قصدداشت به هر ترتیبی که شده طرح معامله قرن خود را به سرانجام برساند، با ساخت این شهرک مخالفت کرد. زیرا آن را مانعی بر سر راه معامله قرن می‌دانست. از همین رو دولت نتانیاهو این طرح را تعلیق کرد تا زمان مناسب برای آن فرا برسد.
اما به‌نظر نمی‌رسد اکنون نیز زمان مناسبی برای طرح یاد شده باشد. زیرا اعلام این خبر همزمان شده است با پایان بدون نتیجه دادگاه رژیم صهیونیستی برای رسیدگی به پرونده محله شیخ جراح که رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چه در داخل و چه از خارج تحت فشار زیادی بر سر آن بوده است. شیخ جراح محله‌ای در شرق بیت‌المقدس است که از سال 1956 در پی توافق میان آنروا و اردن، تبدیل به پناهگاه ومحل سکونت خانواده‌های فلسطینی شد و به لحاظ اداری نیز تحت اختیار فلسطینیان قرار گرفت. اما در ماه آوریل امسال (اردیبهشت ماه) دادگاه این رژیم در حکمی علیه ساکنان فلسطینی این محله، به آنها دستور داد باید این منطقه را تخلیه کرده و آن را تحویل شهرک نشینانی دهند که دولت تل آویو از چند سال قبل در اقدامی حساب شده، آنان را در اطراف این منطقه سکنی داده بود. رژیم صهیونیستی مدعی بود با این حکم در نظر دارد، بین شهرک‌های اطراف محله شیخ جراح ارتباط برقرار کرده و به نزاع‌ها پایان دهد. در پی این حکم شهرک نشینان که جری‌تر شده بودند، به خانه‌های فلسطینیان حمله کرده و برخی از آنها را به آتش کشیده و یا تصرف کردند.
این رویداد باعث درگیری‌های شدیدی شد که دامنه آن به جنگ بین غزه واسرائیل کشیده شد. در پی این رخدادها 70 خانواده فلسطینی به حکم اولیه دادگاه اعتراض کرده و خواهان لغو دستور دادگاه برای تخلیه منازل خود شدند. بنا بود روز دوشنبه دادگاه رژیم صهیونیستی به اعتراض 4 خانواده از این 70 خانواده رسیدگی کند. اما بعد از ساعت‌ها بحث وگفت‌و‌گو، پایان آن را بدون نتیجه اعلام و ادامه رسیدگی به آن را به زمانی دیگر موکول کرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7692/4/583606/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها