محمدرضا گرایی، شانس مدال طلای کشتی فرنگی در سیزدهمین روز مسابقات المپیک

دومین مدال برای ایران به رنگ برنز


گروه ورزشی/ دوازدهمین روز از بازی‌های المپیک 2020 توکیو دیروز پیگیری شد و نمایندگان ایران در دو رشته کشتی فرنگی و وزنه‌برداری به میدان رفتند. کاروان ایران که در دومین روز از مسابقات توسط جواد فروغی در تیراندازی به مدال طلا رسیده بود، امید داشت در دوازدهمین روز در رشته کشتی فرنگی و توسط 2 نماینده کشتی فرنگی کشورمان که به دیدار رده‌بندی راه یافته بودند، مدال بگیرد که در ابتدا محمدعلی ‌گرایی دستش از کسب مدال کوتاه ماند و محمدهادی ساروی در یک کشتی خوب به مدال برنز دست یافت.
در ابتدا رقابت‌های وزن 67 کیلوگرم برگزار شد و محمدرضا‌ گرایی در دور نخست و در مرحله یک‌هشتم نهایی به مصاف «جولیان استون هورتا آسیویدو» از کلمبیا رفت و با برتری 8-0 مقابل حریف خود پیش از پایان تایم دوم به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کرد. ‌گرایی در یک‌چهارم نهایی به مصاف «فرانک استابلر» آلمانی رفت که در سال‌های 2015، 2017 و 2018 به مدال طلای مسابقات قهرمانی جهان و در سال‌های 2013 و 2019 نیز به مدال برنز دست یافته است و برابر این حریف قدرتمند 5-5 پیروز شد و گام به نیمه‌نهایی گذاشت. ‌گرایی برای فینالیست شدن، به مصاف «راماز زویدزه» از گرجستان رفت و 6-1 به برتری دست یافت و راهی فینال شد تا دومین مدال کاروان ایران قطعی شود. ‌گرایی بعدازظهر امروز و از ساعت 14:41 به وقت تهران، دیدار نهایی را برابر «پرویز نسیبوف» از اوکراین برگزار خواهد کرد.
گرایی: با کشتی حساب شده دنبال مدال طلا هستم
محمدرضا‌گرایی پس از صعود به فینال مسابقات کشتی فرنگی اظهار داشت: «کشتی مدنظر خودم را گرفتم. از ایران با برنامه کار کرده بودم و خدا را شکر با کشتی حساب‌شده برنده شدم. هدفم کسب مدال طلا است و به دنبال این هستم با کشتی حساب شده و کسب مدال طلا دل مردم را شاد کنم. قول می‌دهم در فینال بهترین کشتی عمرم را بگیرم.»
پایان ۹ سال انتظار کشتی فرنگی برای رسیدن به فینال المپیک
اولین و آخرین فینال‌هایی که کشتی فرنگی ایران در ادوار المپیک تجربه کرد، بازی‌های المپیک 2012 لندن بود که حمید سوریان، امید نوروزی و قاسم رضایی به فینال راه پیدا کرده و در اتفاقی تاریخی، هر سه نیز صاحب مدال طلای المپیک شدند. اینها اولین و آخرین طلاهای کشتی فرنگی ایران در تاریخ المپیک بودند که با هدایت محمد بنا به دست آمدند. از تیم او در المپیک 2016 ریو در حالی که همان نفرات اعزامی به لندن را دراختیار داشت، هیچ‌کس به فینال نرسید و سعید عبدولی و قاسم رضایی صاحب دو مدال برنز شدند. 9 سال انتظار برای کشتی فرنگی ایران به اتمام رسید و محمدرضا‌ گرایی در روز سوم مسابقات کشتی فرنگی المپیک 2020 به فینال راه یافت.
ناکامی محمدعلی گرایی در کسب مدال و برنز ساروی
پس از فینالیست شدن محمدرضا‌ گرایی نوبت به برادر بزرگتر او (محمدعلی) رسید تا کار نیمه‌تمام خود را تمام کند اما ‌گرایی در دیدار رده‌بندی وزن ۷۷ کیلوگرم مقابل شوهی یابیکو از ژاپن 13-3 مغلوب شد و مدال برنز المپیک را از دست داد و در جایگاه پنجم ایستاد. شکست محمدعلی باعث شد تا برادر فینالیست‌اش که از روی سکو مسابقه محمدعلی را تماشا می‌کرد، گریه کند. همچنین محمدهادی ساروی، نماینده وزن 97 کیلوگرم کشتی فرنگی در دیدار رده‌بندی با «آروی ساوولاینن» از فنلاند ۹ - ۲ پیروز شد و مدال برنز را کسب کرد. محمدهادی ساروی پس از کسب مدال برنز المپیک توکیو گفت: «مسابقه خوبی بود و خدا را شکر توانستم مدال برنز بگیرم هر چند که من برای کسب مدال طلا به این مسابقات آمده بودم. دوست داشتم دست پر به ایران برگردم، تشکر می‌کنم از همه مردم کشورم که در این شرایط سخت من را دعا کردند و امیدوارم با این مدال برنز دل مردم کشورم را شاد کرده باشم.» مدال برنز ساروی نخستین مدال کشتی فرنگی است البته محمدرضا‌گرایی هم با حضور در فینال 67 کیلوگرم مدال ایران را قطعی کرد و امروز کشتی فرنگی ایران به دومین مدال هم دست خواهد یافت.
هاشمی در حرکت دو ضرب وزنه برداری اوت کرد
در وزنه برداری علی هاشمی نماینده کشورمان در گروه A دسته 109 کیلوگرم به روی تخته رفت. او در حرکت یک‌ضرب به ترتیب وزنه‌های 177، 181 و 184 کیلوگرمی با موفقیت روی سر نگه داشت در رده پنجم ایستاد. هاشمی در دوضرب در مهار وزنه‌های 226، 226 و 228 کیلوگرمی ناموفق ظاهر شد و بدون آنکه رکوردی در مجموع برایش به ثبت برسد، اوت کرد و بدون کسب مدال به کار خود پایان داد. در این دسته سیمون مارتیروسیان ارمنستانی با رکورد ۱۹۵ کیلوگرم رکورد یک ضرب المپیک را دو کیلوگرم شکست.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7692/14/583645/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها