جلال ستاری در خانه ابدی آرام گرفت



گروه فرهنگی/ صبح دیروز پیکر جلال ستاری، اسطوره‌شناس ، منتقد ادبی و پژوهشگر تئاتر، با حضور تعدادی از آشنایان و اهالی فرهنگ و هنر در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا(س) تشییع و به خاک سپرده شد.
در این مراسم نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت با خواندن متن تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرحوم ستاری را چهره‌ای مانا در فرهنگ و هنر ایران دانست. در بخشی از پیام سید عباس صالحی آمده است: «خبر درگذشت پژوهشگر فرهیخته و اسطوره‌ شناس نام‌آشنا، مرحوم جلال ستاری موجب تاثر و تأسف عمیق گردید. ایشان در دوران حیات فرهنگی خود، آثار ارزشمندی در حوزه‌های متنوع فرهنگی از جمله نقد و ترجمه، افسانه‌شناسی و ادبیات نمایشی خلق کرد و نامی جاودان از خود به یادگار گذاشت.»
داوود فتحعلی بیگی، نویسنده و کارگردان تئاتر نیز این مصیبت بزرگ را به خانواده و دوستداران ستاری تسلیت گفت و افزود: ستاری خصلت‌های انسانی متعددی داشت. آشنایی من و او به اواخر دهه ۶۰ بازمی‌گردد که نوشته‌های ما را متواضعانه می‌خواند و اصلاح می‌کرد.
او در این مراسم، با برشمردن ویژگی‌های ستاری، صداقت و صراحت را ویژگی او و تواضع را مهم‌ترین یادگارش خواند و اظهار داشت: «ستاری نمی‌خواست چیزی را که باور نداشت به گونه دیگری بازگو کند. مردی که می‌توانست به‌خاطر بی‌مهری‌ها این سرزمین را ترک کند و در بهترین دانشگاه‌ها تدریس کند به دلیل علاقه به این آب و خاک در ایران ماند و آثاری ماندگار از خود به جای گذاشت.» ابراهیم گله دارزاده مدیر تئاتر شهر در مراسم تدفین پیکر جلال ستاری گفت: او مردی سرشار از روح زندگی بود، مردی که وقتش را برای هیچ چیز جز کار علمی صرف نکرد و خود را به صندلی دوخت تا به قول خودش ، کارهایی را منتشر کند که جاودانه شوند. او افزود: ستاری دلگرمی ما در دنیای معاصر بود؛ دنیایی که در آن سایه او بالای سر ما بود و در هوای او نفس می‌کشیدیم. ستاری در هیچ جمعی که برای بزرگداشت او برگزار شد، حاضر نشد و حتی در جایزه‌ای که به نام او اعطا می‌شد، حضور نمی‌یافت. مدیر تئاتر شهر همچنین پیشنهاد تأسیس بنیادی برای حفظ آثار و میراث جلال ستاری را مطرح کرد و از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست که برای این منظور تلاش کند.
لاله تقیان پژوهشگر حوزه تئاترو همسر مرحوم جلال ستاری نیز با اشاره به انبوه آثار تألیف و ترجمه این اسطوره‌شناس فقید، بیان داشت: میراث جلال سنگین است وپیمودن راه او، مرد راه می‌خواهد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7692/15/583649/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها