صالحی در اختتامیه مجازی دوازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال عنوان کرد

دنیای مجازی دنیای اتصال واقعیت مجازی با واقعیت انسان است


سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر روز دوشنبه در اختتامیه مجازی دوازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال، با اشاره به وقوع حوادث مختلف در عصر مدرن گفت: «ورود به عصر دیجیتال اتفاقات و تحولات جدیدی را به وجود آورده است. ترکیب اتفاقات عصر مدرن و بعد از آن فضای عصر دیجیتال برای انسان و بشریت زیست تازه‌ای در حوزه زندگی فردی و اجتماعی پدید آورده است. فردگرایی، نسبیت‌گرایی و هویت‌های موزاییکی از جمله ویژگی‌های این عصر است.»
او با تأکید بر ضرورت گسترش سواد رسانه‌ای برای تفکیک اطلاعات درست از نادرست گفت: «تجربه‌های دهه اخیر بخصوص دوره کرونا و برگزاری مناسبت‌های مذهبی در فضای مجازی نشان داد، این فضا قدسیت‌زدا نیست.»
او با اشاره به شرایط جدید گفت: «در حوزه‌های مختلف اتفاقات جدیدی رخ داد؛ در حوزه اقتصاد تولید پیشینی که مبتنی بر تولید انبوه در اقتصاد صنعتی بود تغییر کرد. در عصر دیجیتال این تولید انبوه به تولید مشتری‌محور و درخواستی تبدیل شد؛ عملاً اتفاق جدید در فرایند تولید از نقطه تقاضا آغاز می‌شود نه بر مبنای آنچه تولیدکننده تصور می‌کند باید تولید شود.»
صالحی با اشاره به تغییرات در حوزه سیاست و امنیت گفت: «این بخش نیز از تغییرات مصون نماند و مفهوم قدرت در عصر دیجیتال تغییر کرد و مبتنی بر داده و پردازش داده و اعمال مدیریت از طریق داده‌ها شد. بنابراین مفاهیمی که در عرصه سیاست و امنیت تعریف می‌شد، تغییرات قابل توجهی پیدا کرد، زیرا کانون اصلی آن تغییر ماهوی پیدا کرده بود.» صالحی با اشاره به اینکه این دوره را می‌توان به پیش و پس از سایبر تقسیم کرد، گفت: «همواره دغدغه‌هایی وجود داشته است، تکثر و انباشت اطلاعات از جمله این تغییرات است. سواد رسانه‌ای باید تفکیکی میان اطلاعات درست و غلط ایجاد کند. یکی از دغدغه‌ها در این جشنواره نیز همین موضوع بوده است تا با وجود تکثر اطلاعات، سواد مصرف نیز وجود داشته باشد.» او واقعیت کاذب را یکی دیگر از دغدغه‌های این دوران اعلام کرد و افزود: فضای مجازی با توجه به همه واقعیت‌ها، اگر از واقعیت فیزیکال جدا شود، تبدیل به رؤیایی می‌شود که رؤیای صادقه نخواهد بود. اینجا دقیقاً همان جایی است که فعالان حوزه مجازی باید واقعیت فیزیکال انسانی را تشخیص دهند که هم شامل واقعیت‌های تلخ و هم شیرین می‌شود. ارتباط با اماکن فرهنگی، گردشگری و خلاقیت و ارزش افزوده پیدا کردن این موارد است.
صالحی با بیان اینکه دنیای مجازی دنیای سراب گونه نیست، گفت: «دنیای مجازی دنیای اتصال واقعیت مجازی با واقعیت انسان و فیزیکال است.» 

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7692/15/583652/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها