اخبــــار


اعلام آمادگی نیروهای مسلح برای کمک به دولت جدید

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی ضمن تبریک تنفیذ حکم ریاست جمهوری حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، آمادگی همه‌جانبه نیروهای مسلح برای همکاری با دولت سیزدهم در عرصه‌های مختلف را اعلام کرد. به گزارش فارس، سردار سرلشکر محمد باقری با اشاره به اینکه حضور باشکوه، پرمعنا و عزت‌آفرین ملت غیور ایران اسلامی در ۲۸ خرداد ماه ۱۴۰۰ پای صندوق‌های رأی، بار دیگر هوشمندی، هوشیاری و زمان‌شناسی ایرانیان را به رخ جهانیان کشاند و برگ زرین و افتخار‌آمیز جدیدی در تاریخ این سرزمین افزود، اظهار کرد: ضمن اعلام آمادگی همه‌جانبه نیروهای مسلح برای همکاری با دولت سیزدهم در عرصه‌های مختلف، دوام توفیق و سربلندی آن برادر عزیز و دولتمردان همراه در این مسئولیت خطیر و تاریخی، تقویت وحدت و عزت ملی، ارتقای ابهت نظام مقدس اسلامی و مأیوس ساختن دشمن، تحت عنایات خاصه حضرت ولیعصر(عج) و تبعیت از منویات و رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و بهره‌مندی از حمایت‌های ملت فهیم و آگاه و سایر قوا را از خداوند متعال مسألت می‌کنم.

فرمانده کل ارتش: ارتش متعلق به مردم ایران است

امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش با اشاره به حضور ارتش در استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان اظهارکرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران متعلق به مردم ایران است و در راستای اهداف نظام گام برمی‌دارد؛ در واقع ارتش امانت ملت در دست فرماندهان است.
به گزارش دفاع پرس، سرلشکر موسوی با اشاره به اینکه هر زمانی که ملت ایران به کمک نیاز داشته باشند، ارتش با سرعت و تمام توان در آن عرصه حضور پیدا می‌کند، افزود: این عرصه ممکن است روزی در حوزه دفاع از آسمان‌ها، دفاع از حدود و ثغور، تمامیت ارضی و صیانت از دریاها و یا حضور در اقصی‌نقاط جهان به‌منظور نمایش اقتدار جمهوری اسلامی ایران باشد. فرمانده کل ارتش ادامه داد: البته در زمان‌هایی هم ارتش و سایر نیروهای مسلح برای کمک به مردم و رفع مشکلات آنها در حوادث ناگواری چون بیماری کرونا، سیل و زلزله و یا آبرسانی در زمان خشکسالی، وارد عرصه خدمت‌رسانی می‌شوند.
امیر سرلشکر موسوی با اشاره به نحوه کمک‌رسانی در استان‌ها و شهرستان‌هایی که دچار حوادث غیرمترقبه می‌شوند، گفت: در بخش‌هایی از سیستان و بلوچستان که مشکل آب دارند، نیروهای ارتش در مرحله نخست با تانکر کار آبرسانی را انجام دادند و بعد برای اینکه مشکل برای همیشه مرتفع شود، وارد عرصه ایجاد شبکه آبرسانی و لوله‌کشی شدند که این فعالیت‌ها همچنان ادامه دارد. فرمانده کل ارتش با اشاره به اینکه ارتش در خوزستان هم به همین ترتیب وارد شده و تا زمانی که نیاز باشد در خدمت مردم عزیز خوزستان و سیستان خواهیم بود؛ همچنین به‌منظور برطرف شدن مشکلات با مجوز فرماندهی معظم کل قوا در خدمت بخش‌های کشوری نیز هستیم.


یک منبع آگاه:
تبادل زندانیان ایران و امریکا از دستور کار خارج شد

یک منبع مطلع به «نورنیوز» اعلام کرد که به دلیل رفتار کثیف و تداوم عهدشکنی دولت بایدن، دیگر هیچ انگیزه‌ای از سوی ایران برای تداوم بحث‌ها و مذاکرات برای تبادل زندانیان وجود ندارد و موضوع تداوم به شکل کنونی را به‌طور کلی از دستور کار خارج خواهد کرد.
نورنیوز در گزارشی ضمن بررسی فرایند مذاکرات مربوط به تبادل زندانیان در دولت‌های اوباما، ترامپ و بایدن، نوشت: از ابتدای روی کار آمدن جو بایدن، کاخ سفید با ادعای اولویت داشتن موضوعات و پرونده‌های حقوق بشری بر موضوعات سیاسی، خواستار از سر‌گیری مذاکرات درخصوص تبادل زندانیان شد. این گزارش با اشاره به اینکه لندن نیز با بهره‌گیری از فرصت ایجاد شده درخواست کرد که به صورت همزمان مذاکرات مربوط به آزادسازی نازنین زاغری در قبال پرداخت بدهی‌های ایران در پرونده خریدهای تسلیحاتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیز آغاز شود، می‌افزاید: با پذیرش ایران، گفت‌و‌گوهای غیرمستقیم پیرامون تبادل ۴ ایرانی در برابر ۴ امریکایی به علاوه پرداخت ۷ میلیارد دلار از مطالبات بلوکه شده ایران در سایر کشورها با امریکا و مذاکره با انگلیس برای آزادسازی نازنین زاغری آغاز و تا حصول توافق نهایی ادامه یافت.
در این گزارش با اشاره به اینکه ایران از ابتدای شکل‌گیری این روند اعلام کرد که موضوع مبادله زندانیان هیچ ارتباطی به مذاکرات احیای برجام نداشته و رویکرد تهران در این زمینه تنها معطوف به پیگیری موضوعات حقوق بشری و انسان‌دوستانه است، آمده: در این میان و پس از توقف مذاکرات وین در پایان دور ششم، به یک‌باره امریکا برخلاف ادعاهای اولیه خود مبنی بر جدا بودن مسائل سیاسی فیمابین از موضوع تبادل زندانیان، مذاکرات وین را به این فرایند گره زد و با این استدلال که پرداخت طلب ۷ میلیارد دلاری فرصت تنفس به ایران خواهد داد و انگیزه تهران برای تداوم حضور در مذاکرات احیای برجام را کاهش می‌دهد، توافق شکل‌گرفته را بر هم زد. این گزارش می‌افزاید: پس از استنکاف امریکا از اجرای مفاد توافق، لندن نیز مجدداً خواستار تحویل مراد طاهباز به سفارت سوئیس (حافظ منافع امریکا) در تهران شد که البته به دلیل مخالفت ایران، روند تبادل با این کشور نیز متوقف شد.
بر این اساس، این رفتار مزورانه که طی چند هفته گذشته با تبلیغات گسترده رسانه‌های غربی برای مقصر جلوه دادن ایران در روند تبادل زندانیان پیگیری شده، نشان داد که اولویت اصلی دولت امریکا پیگیری اهداف سیاسی است و شعار حمایت از حقوق بشر تنها ابزاری در خدمت تأمین امیال سیاسی به حساب می‌آید. در همین راستا؛ یک مقام مطلع به «نورنیوز» گفت: گرچه ایران قبلاً با اهداف حقوق بشری انسان‌دوستانه از موضع خود درخصوص «تبادل همه زندانیان ایرانی با همه زندانیان امریکایی» کوتاه آمده و حاضر به تبادل‌های موردی شده بود، ولی اکنون با رفتار کثیف و تداوم عهدشکنی دولت بایدن، دیگر هیچ انگیزه‌ای از سوی ایران برای تداوم این روند وجود ندارد و لذا موضوع تبادل به شکل کنونی را به طور کلی از دستور کار خود خارج خواهد کرد.
در این گزارش همچنین با اشاره به اینکه اقدامات و رفتارهای قلدرمآبانه ترامپ در موضوع تبادل زندانیان، نه تنها روند شکل گرفته میان دو طرف در زمان اوباما را بر هم زد، بلکه با ایجاد اخلال در روند مذاکرات تهران - لندن، عملاً موجب ایجاد بن‌بست در این فرایند نیز شد، آمده است: در دوره ریاست جمهوری ترامپ تنها دو تبادل یک به یک میان ایران و امریکا و بدون هرگونه مذاکره مستقیمی میان دو کشور انجام شد و طی آن در ازای یک جاسوس چینی-امریکایی و یک امریکایی متهم محکوم به مسائل اخلاقی و توهین به مقامات ایرانی دو زندانی ایرانی در امریکا آزاد شدند. این گزارش می‌افزاید: دخالت امریکا در مذاکرات تبادل میان ایران و انگلیس از آن جهت بود که پس از نهایی شدن توافق دو طرف برای آزادی زاغری در ازای پرداخت بدهی ایران، ترامپ مصرانه خواستار آزادی «مراد طاهباز» جاسوس سه تابعیتی (ایرانی-انگلیسی-امریکایی) در کنار نازنین زاغری شد که بدلیل مخالفت ایران با درخواست مطرح شده، مذاکرات آغاز شده منجر به نتیجه نشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7692/2/583678/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها