بازدید سرزده اژه‌ای از بندهای امنیتی زندان اوین

روی خوش قاضی‌القضات به متهمان امنیتی


گروه سیاسی/ غلامحسین محسنی اژه‌ای برای به ثمر رساندن برنامه‌ها و وعده‌های خود در مسیر تحول در قوه قضائیه عزم جدی دارد. توصیه‌ها، دستورات و اقدامات و بازدیدهای همین چند هفته ابتدایی در دستگاه قضایی مؤید این ادعاست که او شروع خوب و قابل دفاعی به عنوان قاضی‌القضات داشته است. در ادامه همین مسیر او عصر جمعه به صورت سرزده از زندان اوین بازدید کرد و در اقدامی کم‌نظیر با برخی متهمان امنیتی چهره به چهره گفت‌و‌گو کرد و پای حرف‌های آنها نشست. همزمان دادستان تهران هم به همراه 125 قاضی در زندان تهران بزرگ حضور پیدا کرد تا از نزدیک و رودر‌روی متهمان و بازداشتی‌ها در جریان مشکلات آنها قرار گیرد. او البته این خبر را هم داد که پیشنهاد آزادی تعداد دیگری از محکومان امنیتی به دادگاه‌ها ارائه شده است.
رئیس قوه قضائیه عصر جمعه در بازدید سرزده از زندان اوین از بخش‌های مختلف این زندان بویژه هر سه بند امنیتی آن (بند‌های2 الف - ۲۰۹ - ۲۴۱) بازدید کرد و با برخی از متهمان بازداشت موقت به‌صورت چهره به چهره به گفت‌و‌گو پرداخت.
 آنطور که مرکز اطلاع‌رسانی قوه قضائیه گزارش داده، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در مدت حضور خود در زندان اوین، عمدتاً با «متهمین بازداشت شده تحت قرار تأمین» به صورت چهره به چهره دیدار و گفت‌و‌گو کرد. بر اساس این گزارش محسنی اژه‌ای هنگام حضور در بند‌های امنیتی زندان اوین، تعداد روز‌های بازداشتی متهمان را از آنها جویا و در همین زمینه خواستار ارائه توضیحات لازم از سوی مقامات قضایی و ضابطین شد. همچنین محسنی اژه‌ای در گفت‌و‌گوی چهره به چهره با متهمین از نوع اتهام، مدت بازداشت موقت و شرایط بهداشتی و غذایی زندان سؤال کرد.در جریان این بازدید تعدادی از متهمین تقاضا کردند به تنهایی با رئیس قوه قضائیه گفت‌و‌گو کنند که قاضی‌القضات در خلوت با آنها به گفت‌و‌گو نشست. رئیس قوه قضائیه در ادامه در مورد یکی از پرونده‌های مهمی که اخیراً تشکیل شده و شش نفر بازداشتی دارد، با قاضی و کارشناسان پرونده که به فوریت به زندان دعوت شده بودند، به صورت تفصیلی به گفت‌و‌گو پرداخت. حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در پایان حضور در زندان به زندانبانان و نگهبانان توصیه کرد پیوسته خدا را ناظر و حاضر بر اعمال خود ببینند و مواظب باشند که حق کسی ضایع نگردد و به کسی ظلم نشود.بازدید سرزده از اوین سومین بازدید رئیس قوه قضائیه از زندان در سی و پنجمین روز خدمت در کسوت قاضی‌القضاتی بود. محسنی اژه‌ای طی یک ماه شروع به کار در کسوت رئیس دستگاه قضا بار‌ها در جمع‌های مختلف مسئولین قضایی کشور به موضوع قرار بازداشت موقت اشاره کرده است. این گزارش حاکی است رئیس قوه قضائیه در همین خصوص در جمع اعضای شورای عالی قضایی و یا با حضور در دادگستری شهر قدس دستور داد: قرار بازداشت موقت تا آنجایی که ضرورت دارد صادر نشود و آنهایی هم که ضروری است با ملاحظه دقیق قانون باشد. رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: در این‌گونه موارد بازداشت موقت هم پرونده‌ها باید زودتر و سریع‌تر رسیدگی شود تا زمان بازداشت کمتر شود.
محمدمهدی حاج محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور با انتشار پیامی در صفحه توئیتری خود درباره این بازدید نوشت: «عالی‌ترین مقام قضایی در نظام اسلامی، در اقدامی بی‌سابقه، سرزده از بند‌های امنیتی ۲ الف، ۲۰۹ و ۲۴۱ ‎زندان اوین بازدید و وضعیت متهمین را بررسی کردند. پیام بازدید از سومین زندان در سی و پنجمین روز خدمت و تأکید بر حقوق بازداشت شدگان و تسریع بر تعیین تکلیف متهمین بسیار روشن است.»
دادستان تهران به همراه 125 قاضی در زندان تهران بزرگ
همچنین در پی اجرای دستورات رئیس قوه قضائیه در زمینه کاهش جمعیت کیفری و تعیین تکلیف پرونده‌هایی که در آن متهم زندانی حضور دارد، روز جمعه دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان تهران به همراه مقامات قضایی و ۱۲۵ قاضی در زندان تهران بزرگ حضور پیدا کردند تا در دیداری چهره به چهره با زندانیان مشکلات قضایی آنان را بررسی و اقدامات لازم را انجام دهند. به گزارش میزان القاصی المهر، دادستان تهران در این دیدار با بیان اینکه به دنبال دستور رئیس قوه قضائیه تعدادی از محکومین امنیتی با آزادی مشروط و یا عفو آزاد شده‌اند، گفت: پیشنهاد آزادی مشروط تعداد دیگری محکوم امنیتی به دادگاه‌ها داده شد.
القاصی مهر در ادامه با اشاره به اینکه ریاست قوه قضائیه در جلسه شورای عالی قوه قضائیه دستوری درباره مسأله زندانیان و کسانی که نگهداری و بازداشت آنها طولانی شده و تحت قرار هستند و هنوز حکم آنها صادر نشده و یا به‌عبارتی بلاتکلیف هستند صادر و تأکید ویژه‌ای داشتند که دادستان‌ها در سراسر کشور به این موضوع ورود جدی داشته باشند، از تشکیل کمیته‌ای در دادستانی تهران برای بررسی این قبیل پرونده‌ها خبر داد. وی گفت: در این کمیته که بنده نیز حضور دارم تمام درخواست‌های زندانیان یک به یک بررسی می‌شود. پرونده مربوط به بعضی از این درخواست‌ها باید مطالعه و بررسی شود. علت تأخیر و طولانی شدن فرایند رسیدگی حتماً به‌طور دقیق بررسی می‌شود و مکاتباتی با قضات محاکم خواهیم داشت. القاصی مهر اضافه کرد: تصمیم‌گیری در خصوص افراد زندانی با همین قضاتی است که امروز اینجا حضور دارند. این ۱۲۵ قاضی امروز در زندان حضور پیدا کردند تا از تمام ظرفیت‌های قانونی و تأسیسات ارفاقی که قانونگذار در اختیار آنها گذاشته حداکثر استفاده را داشته باشند.
دادستان عمومی و انقلاب تهران در ادامه زندانیانی که جرائم امنیتی دارند را مورد توجه قرار داد و گفت: اخیراً درباره زندانیان امنیتی ریاست قوه قضائیه دستور ویژه‌ای صادر کرده که وضعیت این افراد بررسی شود تا در مورد کسانی که استحقاق کمک دارند و اصلاح شدند و توبه کردند از نهاد‌های ارفاقی و همچنین از عفو و آزادی مشروط استفاده شود. وی ادامه داد: همین هفته قبل پیشنهاد آزادی مشروط تعدادی را به دادگاه ارائه دادیم و آنها نیز موافقت کردند. بر‌اساس دستور آقای محسنی اژه‌ای لیست تعدادی که شرایط آزادی مشروط نداشتند، ولی رفتار و اخلاق و عملکرد آنها در داخل زندان اثربخش بوده و امیدوار‌کننده هست و آثار اصلاحی را در رفتار آنها می‌بینیم به ریاست قوه قضائیه داده‌ایم تا آنان از رأفت اسلامی برخوردار و در کمیسیون عفو مطرح شوند. القاصی مهر اضافه کرد: امروز نگاه و رویکرد شخص ریاست قوه قضائیه و دیگر همکاران این است که در مجموعه زندان تا جایی که امکانپذیر است و قانون اجازه می‌دهد هم زمینه اصلاح و بازگشت افراد را به جامعه فراهم کنیم و هم از آثار آلام و درد و رنج خانواده زندانی کاسته شود.
دادستان عمومی و انقلاب تهران در ادامه با بیان اینکه پرونده تمامی کسانی که محکومیت آنها جرایم خاص امنیتی است را تک به تک بررسی کردیم و وضعیت رفتاری آنها در داخل زندان مورد ارزیابی قرار گرفت افزود: با همین رویکرد چهارشنبه هفته گذشته ۷ نفر از محکومین امنیتی با آزادی مشروط و یا عفو آزاد شده‌اند. ریاست قوه قضائیه دستور ویژه‌ای در این ارتباط صادر کرده است و دستور داده‌اند که پرونده مابقی هم بررسی شود و آنهایی که واقعاً استحقاق و شرایط دارند حتماً مشمول عفو قانونی قرار گیرند.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7695/1/583927/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها