طحان نظیف در نخستین نشست خبری:

اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب قبل از مراسم تنفیذ امضا شد


سخنگوی شورای نگهبان با تأیید خبر امضا نشدن اعتبارنامه آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهوری از سوی آیت‌الله آملی لاریجانی عضو شورای نگهبان، تأکید کرد که بر اساس قانون خدشه‌ای در اعتبارنامه پیش
 نخواهد آمد.
به گزارش ایسنا، هادی طحان نظیف در نخستین نشست خبری خود در مقام سخنگوی شورای نگهبان که روز گذشته برگزار شد، افزود: اعتبارنامه در جلسه شورای نگهبان قبل از مراسم تنفیذ امضا شد؛ طبیعتاً اشخاصی که حضور داشتند اعتبارنامه را امضا کردند.
سخنگوی شورای نگهبان درباره اعلام دلایل رد صلاحیت به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نیز با بیان اینکه بعضی افراد به شورای نگهبان مراجعه کردند و بعضی هم غیر از مراجعه حضوری پاسخ گرفتند، اظهار کرد: شورای نگهبان هر پاسخی داشته باشد اعلام می‌کند و تا این‌جا هم اعلام شده است، اما این‌که دلیل عدم احراز چه بوده، از آنجایی که رأی مخفی بوده ما هم نمی‌دانیم.
وی اضافه کرد: دلیل عدم اعلام عمومی دلایل رد صلاحیت‌ها نیز این است که منع شرعی و قانونی داریم و نمی‌توانیم آنها را اعلام کنیم.
طحان نظیف در پاسخ به سؤالی درباره درخواست علی لاریجانی برای شفاف‌سازی دلایل رد صلاحیتش نیز گفت: مواردی را که آقای لاریجانی درخواست دادند به ایشان منعکس شده است.
پاسخ علی لاریجانی به سخنگوی شورای نگهبان
ساعتی پس از اظهارنظر سخنگوی شورای نگهبان درباره اعلام دلایل رد صلاحیت علی لاریجانی، این نامزد انتخابات گذشته در توئیتر نوشت که نامه شورای نگهبان با قید محرمانه برای وی ارسال شده است و او از شورای نگهبان خواست این قید را بردارد تا بتواند نامه را به‌صورت عمومی منتشر کند. او در این نامه که تصویر آن نیز منتشر شده است، نوشت: «نامه‌ای که اخیراً برای اینجانب ارسال فرمودید با مهر محرمانه است که از طریق اینجانب به‌دلیل محرمانگی قانوناً قابل انتشار نیست؛ مرحمت فرمایید مهر محرمانه نامه را حذف نمایید تا بتوانم نامه شورا را برای اطلاع عموم علنی نمایم.»سخنگوی شورای نگهبان در ادامه نشست خبری خود، درباره «طرح صیانت از فضای مجازی و اصل ۸۵ شدن آن» نیز اظهارکرد: هیچ هماهنگی قبلی درباره مصوبات با شورای نگهبان معنا ندارد، چون ما تا آخرین لحظه نمی‌دانیم که چه چیزی از سوی مجلس نهایی خواهد شد. تا زمانی که متن نهایی به شورای نگهبان نرسد ما نمی‌توانیم اعلام نظر کنیم.وی ادامه داد: هنوز چیزی تصویب نشده است. برخی از موارد بوده که شورای نگهبان حتی ضرورت اصل ۸۵ قانون اساسی را نیز زیر سؤال برده است. رعایت حقوق مردم برای ما در شورای نگهبان مهم است.
طحان نظیف درباره اختیارات شورای نگهبان نیز با اشاره به اینکه ما در شورای نگهبان به‌دنبال توسعه اختیارات خودمان نیستیم و اختیارات همان چیزی است که ذکر شده، نه بیشتر نه کمتر، تصریح کرد: در سال‌های اخیر مجلس به‌دنبال این بوده است که این اختیارات را از جمله در بحث انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا توسعه دهد که ما با آن مخالفت کردیم.
وی افزود: تبیین نظرات شورای نگهبان و صیانت از جایگاه شورای نگهبان مسیری است که باید پیش ببریم. تلاش این است که این مهم انجام شود. ما در راستای اطلاع‌رسانی شفاف، سریع و بهنگام اقدام می‌کنیم. تلاش ما این است که مردم را در جریان استدلال‌های شورای نگهبان قرار دهیم. یعنی در کنار مصوبات، استدلال‌های شورای نگهبان هم بیان شود.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی راجع به اصلاح قانون انتخابات گفت: اصلاح قانون انتخابات دغدغه ما در شورای نگهبان است اما نقشی در تدوین قانون نداریم. این قانون نیازمند اصلاحاتی است و از مجلس انتظار داریم در زمینه اصلاح قانون انتخابات به‌صورت جامع گام بردارد.طحان نظیف درباره تمدیدشدن برنامه ششم توسعه نیز با بیان اینکه من در این باره چیزی نشنیدم، اضافه کرد: اگر برنامه هفتم بخواهد نوشته شود باید سیاست‌ها از سوی رهبری مشخص شود و لایحه از سوی دولت نوشته شود، اما شورای نگهبان در ارتباط با نگارش قانون نقشی ندارد و ما این را مغایر استقلال مجلس می‌دانیم.سخنگوی شورای نگهبان درباره ایرادات طرح جوانی جمعیت نیز گفت: نسبت به طرح جوانی جمعیت موافقت‌ها و مخالفت‌های جدی وجود داشت و در شورای نگهبان جلسات بسیاری در این مورد برگزار کردیم و اخیراً ایرادات ما به مجلس منعکس شد و امیدواریم با ابهاماتی که گرفته شد، قانون مفید و مؤثر در این حوزه محسوب شود.در ابتدای این نشست، عباسعلی کدخدایی سخنگوی پیشین شورای نگهبان در جمع خبرنگاران حضور یافت و با بیان اینکه اگر کوتاهی داشتم طلب حلالیت می‌کنم، اظهارکرد: گاهی اوقات سخنگو بودم، آنجایی که باید سخن می‌گفتم و گاهی سخن نمی‌گفتم در جایی که نباید سخن می‌گفتم، به همین دلیل سخنگو و سخن‌نگو بودم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7695/2/583946/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها