همدلانه همچون اعضای یک خانواده


محمد کارت فیلمساز درباره تجربه تماشای این فیلم مستند به «ایران» گفت: «خط باریک قرمز» نمونه مستند دغدغه‌مند‌ی است که فیلمساز صرفاً در جهت ساخت فیلم و در نهایت اکران و پخش قدم برنداشته است. این مهم هم از دل فیلم استنباط می‌شود و هم از فضای شکل گرفته پیرامون آن. آنچه از مستند برمی‌آید ارتباط دلی بین کاراکترها، سوژه‌ و فیلمساز است و آن‌طور که از رزومه فیلم در اکران عمومی و بازخوردهای مختلف دریافت می‌شود منفک نبودن فیلمساز از سوژه و دغدغه‌مندی جدی نسبت به آن است.»
کارگردان فیلم مستند سینمایی «آوانتاژ» افزود: «کمتر پیش می‌آید که مستند اجتماعی بویژه آنهایی که به ناهنجاری‌‌ها پرداخته‌اند در زمان اکران با استقبال و نگاه خوشایند سوژه و کاراکترهایش مواجه شوند. اما در این فیلم ظاهراً محصول نهایی به دل کاراکترهایش نشسته و در مراسم نمایش‌ حضوری مثبت و با انرژی دارند.» کارگردان مستند «بختک» ادامه داد: «مستندسازی در این حوزه نگاهی دقیق و مسئولیت‌پذیر را می‌طلبد اما گاهاً متأسفانه خروجی نهایی برخی از فیلم ها تا همیشه تأثیرات مخرب بر آرامش و آسایش زندگی سوژه و کاراکترهایشان دارند. «خط باریک قرمز» اما از آن دست مستندهایی است که نه تنها باری بر دوش سوژه و کاراکتر نمی‌گذارد بلکه تلاش می‌کند سنگینی آن را سبک تر کند. فیلمساز با احترام با کاراکترهایش برخورد می‌کند، موضع و زاویه نگاه همتراز‌، همدلانه و دلگرم‌کننده دارد و اینچنین است که مستند در نمایش عمومی با بازخوردهای مثبت اجتماعی همراه است و برای کاراکترهایش آورده و عواید دارد. پیگیری فرزاد خوشدست به‌عنوان سازنده، پیگیری رو به جلویی است و نگاه دغدغه‌مندی که در مضمون و موضوع دارد در اکران عمومی و نمایش‌های جشنواره‌ای و پخش تلویزیونی هم ادامه می‌یابد و فیلم در روند زندگی شخصیت‌هایش بانی‌خیر می‌شود.»
کارگردان فیلم «شنای پروانه» در پایان افزود: «مستندسازی که در حوزه مسائل انسانی و اجتماعی فعال است با ساخت هر مستند تعداد اعضای خانواده‌اش را زیاد می‌کند. من به‌عنوان فیلمسازی که همواره تلاش کرده‌ام حفظ کرامت انسانی و مراقبت مادی و معنوی از کاراکترها برایم اهمیت زیادی داشته باشد. تماشای این مستند به خاطر همین نگاه پراحترام به کاراکترها و سوژه‌ و عوایدی که برای آنها دارد، تجربه‌ای دلنشین بود.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7695/8/583979/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها