آرش امینی رهبر ارکستر سمفونیک صداوسیما از اجرای این ارکستر در مراسم تنفیذ هشتمین رئیس جمهوری ایران می‌گوید

طنین موسیقی در روز تنفیذ


ندا سیجــــانی- ارکســـــــترسمفونیک صداوسیما امسال در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری به اجرای برنامه پرداخت. اجرایی با رهبری
 آرش امینی؛ رهبر باسابقه این ارکستر که می‌تواند نوید اتفاقی خوب در بهتر دیده شدن موسیقی ارکسترال کشور باشد.
آرش امینی در گفت‌و‌گو با«ایران» در خصوص این اجرا گفت: «حدوداً از یک هفته قبل از اجرای این مراسم از سوی مرکز موسیقی سازمان صداوسیما اعلام شده بود که مقرر شده ارکستر به رسم گذشته در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری حضور داشته باشد. البته پیش از این نیز درسال‌های گذشته ارکستر در مراسم مختلف از جمله تنفیذ حکم ریاست جمهوری و تحلیف اجرای برنامه داشته است و امسال نیز با توجه به شرایط ارکستر، این امکان فراهم شد تا در مراسم تنفیذ در حضور عالی‌ترین مقامات کشور اجرا کنیم. مسلماً با توجه به شرایط همه‌گیری برنامه‌ای در این سطح برای نشان دادن نمودی از هنر موسیقی در کشور و تلاش هنرمندان در حفظ ارزش موسیقی از نظرها دور نمانده و سودمند خواهد بود. البته برنامه اجرا پیچیده نبود چرا که تنها سرود جمهوری اسلامی ایران در ابتدای مراسم اجرا می‌شد.»
ضبط قطعاتی چون «ســـــرباز»، «پوئــــــــم سمــــــفونیک ارونــــــد» و همچنین «ایران»، ساخته لوریس چکناواریان، از جمله فعالیت‌های این ارکستر طی این مدت زمان است.
او با مرور  فعالیت‌های ارکستر صدا و سیما در مدت کرونا گفت: «دراین مدت بیش از یک سال و نیمی که می‌گذرد شاهد بودید که فعالیت‌های ارکستر صداوسیما همچنان با نظم و برنامه‌ریزی ادامه داشته و درهیچ بخشی تعطیل نشده است. این ارکستر در ماه‌های اردیبهشت و خرداد 99 تمرینات خود را به‌صورت گروه‌بندی و مجازی برگزار کرد، اما به مرور زمان و با فروکش کردن موج کرونا ضبط آثار مختلفی را انجام می‌دادیم. دراین مدت یک اثر از آقای بهزاد عبدی ضبط شد که قرار است کلیپ تصویری برای آن ساخته شود. مضمون این اثر در ستایش از ایثارگری‌های کادر درمان کشور است. همچنین قطعه «ایران» لوریس چکناواریان که در مناسبت‌های مختلف تنها اجرا شده بود سرانجام با همراهی ارکستر صداوسیما ضبط شد.  درادامه آلبوم آقای آرمان مهربان با عنوان «سرباز» که به مناسبت اولین سالگرد شهادت سردارسلیمانی تولید شده بود، ضبط شد والبته دربین این کارها، قطعات کلاسیک هم با هدف ایجاد انسجام و آمادگی ارکستر ضبط شده است. به‌عنوان مثال سرناد برای ارکستر زهی اثر ادوارد الگار، سرناد برای سازهای بادی اثر موتسارت و … ناگفته نماند انجام این کارهاعلاوه بر آن بود که تصمیم داشتیم ارکسترسمفونیک صداوسیما از تابستان امسال در فضای باز اجراهای متعددی داشته باشد که متأسفانه تا به امروز این امکان به‌دلیل شرایط همه‌گیری فراهم نشده است. به‌گفته آرش امینی تمرین‌های گروه همچنان ادامه دارد و سازهای بادی هم درفضای باز سازمان در یک آلاچیق بزرگ که به یک برنامه زنده اختصاص داشت به کار و تمرین خود ادامه می‌دهند و با همکاری مرکز موسیقی و هنرمندان مجرب ارکستر همیشه آماده اجرا هستیم. آرش امینی از فعالیت جدید ارکستر سمفونیک صداوسیما خبر داد و گفت در حال حاضر ارکستر مشغول ضبط اثر بزرگی با عنوان پوئم سمفونیک «اروند» به آهنگسازی امیرحسین سمیعی است. این رهبر ارکستر درادامه افزود: آقای نراقیان رئیس مرکز موسیقی صداوسیما دراین مدت حمایت بسیاری از ارکستر داشتند و چه از نظر برخی امور زیربنایی و چه از نقطه نظر فنی و هنری با همراهی تیم مدیریتی ایشان تحولات مهم تری پیش روی ماست که پس از تحقق آنها قابل بحث خواهند بود. آخرین اجرای صحنه‌ای ارکستر سمفونی صداوسیما افتتاح جشنواره فجر در بهمن ۹۸ با اجرای آثاری همچون سمفونی ۸ بتهوون و کنسرتو ویولن بی‌همتای این آهنگساز با تکنوازی گراف مورژا از کشور روسیه بود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7695/15/584002/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها