بررسی صلاحیت گزینه‌های پیشنهادی رئیس جمهور در مجلس آغاز شد

بحث داغ موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی


گروه سیاسی/ فرآیند بررسی صلاحیت 19 وزیر پیشنهادی آیت الله سید ابراهیم رئیسی برای دولت سیزدهم از صبح دیروز و با نطق او در صحن علنی مجلس آغاز شد. آن‌طور که از قبل اعلام شده بود قرار است جلسات بررسی صلاحیت این وزرای پیشنهادی تا سه‌شنبه ادامه داشته باشد. رئیس جمهوری در دفاع ابتدایی خود از کابینه پیشنهادی بر تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای عبور از شرایط فعلی کشور و تأکید بر استفاده همزمان از تجربه و جوانگرایی در کابینه سیزدهم تأکید کرد. او خطاب به نمایندگان گفت که «تمام برنامه‌های دولت به گونه‌ای تنظیم شده که موجب تحقق دو موضوع مهم و محوری عدالت و پیشرفت در کشور باشد.» در جلسه دیروز 16 نماینده هم در موافقت و مخالفت با کلیات کابینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی به اظهارنظر پرداختند. 8 نماینده به‌عنوان موافق و 8 نفر هم مخالف. مخالفان کابینه عموماً می‌گفتند ترکیب وزرای پیشنهادی با وعده‌های رئیسی و شرایط کشور همخوانی ندارد. در مقابل موافقان استدلال می‌کردند که نه تنها مجموعه این افراد توان عبور دادن کشور از وضعیت فعلی را دارند بلکه در این شرایط هم باید به رئیسی و انتخاب‌های او فرصت داد.
8 نماینده مخالف چه گفتند؟
در جلسه دیروز مجلس لیست مخالفان کلیات کابیه شامل هشت نماینده می‌شد. مخالفت‌هایی که البته دلایل مختلفی داشت؛ از عدم هماهنگی وزرای پیشنهادی گرفته تا نداشتن سابقه اجرایی متناسب و فراجناحی نبودن. حجت‌الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی نماینده مشهد در مجلس در جلسه علنی صبح دیروز به‌عنوان اولین مخالف کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: آنچه از دولت توقع داشتیم یک برنامه جامع و منسجم بود که هر یک از وزرا اجرای بخشی از آن را برعهده بگیرد. ما امروز مسائل مهمی در کشور داریم که فراوزارتخانه‌ای می‌باشد، اما در برنامه وزرای پیشنهادی نیز دیده نشده است، چرا که به حوزه کاری وزرا بازنمی‌گردد. اما مسائل روز کشور است. پس از او حسن نوروزی نایب رئیس کمیسیون قضایی در بیان مخالفت خود پرسید: وزرای پیشنهادی در رابطه با مبارزه با فساد چقدر می‌خواهند کار کنند؟ آیا بناست بانک اسلامی و بدون ربا داشته باشیم یا همچنان وضعیت کنونی را ادامه می‌دهند؟ در نوبت بعد ملک فاضلی نماینده سراوان خواستار ورود دولت به میدان برای حل مسأله کرونا شد و پس از او هم علی بابایی کارنامی نماینده ساری خطاب به رئیسی اینگونه گفت: مخالفتم با برنامه شما از باب این است که مشکلات مردم دنبال شود وگرنه همان‌طور که در انتخابات ارادت خود به‌شما را اثبات کردم همچنان به‌شما و روحیه شما اعتقاد دارم. امروز نگرانی مردم از باب گرانی است، مردم از ما می‌پرسند که تورم بالای ۴۵ درصد کی و براساس چه مدلی قرار است مهار شود؟ جلال محمودزاده رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس دیگر نماینده مخالف کلیات کابینه پیشنهادی بود که با اشاره به وعده فراجناحی بودن دولت گفت: چه کسی در لیست فعلی وزرا از جناح‌های مخالف است که بگوییم فراجناحی انتخاب کردید؟ با این تیم اقتصادی که فقط از دوستان نزدیک خود انتخاب کرده‌اید، نمی‌توانید به جنگ مشکلات اقتصادی بروید. حسن محمدیاری نماینده تالش و رضوانشهر اما دلیل مخالفتش را عدم حضور بانوان در ترکیب کابینه پیشنهادی عنوان کرد و گفت: بانوان نیمی از جمعیت را تشکیل می‌دهند و استفاده از ظرفیت آنها ضروری است. معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار در مجلس هم در بیان دلایل مخالفتش گفت: انصافاً در کنار برخی وزرای کارآمد و متناسب با بیانیه گام دوم حضرت آقا، ایرادهای جدی بر چینش کابینه وارد است، آنچه حیرت آور و بلکه تأسف بار است عدم استفاده از ظرفیت بی‌بدیل بانوان در کابینه حضرتعالی می‌باشد، نمی‌توان شعار شایسته سالاری داد ولی چشم‌ها را بر این ظرفیت بی‌بدیل بست. در نهایت آخرین مخالف کلیات کابینه محمدرضا صباغیان بافقی، نایب رئیس کمیسیون امور داخلی مجلس بود که گفت: آقای رئیسی شما باید شفافیت ایجاد کنید لذا به‌همراه وزرایتان اموالتان را به‌صورت کتبی و عمومی و همچنین حقوق دریافتی‌تان را اعلام کنید تا شفافیت سراسر کشور را فرا بگیرد؛ البته این کار را نمی‌کنید چون قبلاً هم گفته بودید اما به آن عمل نکردید.
استدلال نمایندگان موافق چه بود؟
در آن طرف هم البته هشت نماینده به دفاع از کلیات کابینه پیشنهادی سیزدهم پرداختند. این نمایندگان معتقد بودند که رئیسی کابینه‌ای مقتدر، توانمند، جوان و متعهد را معرفی کرده و باید به او و وزرایش برای اداره کشور زمان و فرصت داد. سید کریم حسینی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اولین نماینده‌ای بود که در موافقت با کلیات کابینه صحبت کرد و تأکید داشت: رأی بالا به کابینه رئیسی یعنی قدرت و نشانه اقتدار این نظام. او گفت: بیشتر وزرای پیشنهادی از سوابق و تجارب بالا و علم و درایت کافی برخوردار هستند، شاخص بسیار متبلور در کابینه پیشنهادی تخصص و سلامت نفس می‌باشد. ناطق موافق بعدی سید محمد مولوی نماینده آبادان بود که گفت: اگر دقت می‌کردید و برنامه‌ها را با دقت می‌خواندید، متوجه می‌شدید. ما در چند سال گذشته در زمینه سرمایه اجتماعی آسیب دیده‌ایم. همه تلاش دولت رئیسی احیای سرمایه اجتماعی خواهد بود. پس از او علیرضا سلیمی نماینده محلات در دفاع از کلیت کابینه اینگونه استدلال کرد: شرایط کشور شرایطی نیست که معطل بمانیم و باید با سرعت عمل کنیم، البته توجه بسرعت به این معنا نیست دقت به حاشیه برود، مجلس رویکرد نظارتی خود را دارد. آقای رئیسی هم اشاره کردند که اگر وزرا لحظه‌ای از برنامه‌ها و اصول کلی حاکم رویکرد دولت تخطی کنند، تعارف نداریم. عبدالله ایزدپناه نماینده ایذه و باغملک هم به‌عنوان موافق کابینه گفت: امروز در چنین شرایط سخت و دشواری باید آحاد ملت، نخبگان جامعه و مجلس انقلابی همدل و همراه در جهت رفع مشکلات اساسی کشور و تحقق شعار ایران قوی گام بردارند. همچنین لطف‌الله سیاهکلی نماینده قزوین هم در توضیح دلایل موافقت خود بیان کرد: در برنامه‌های رئیس‌جمهوری نکات مهمی وجود دارد که بنده به برخی از آنها می‌پردازم. در کنار مشکلات معیشتی مردم، برقراری عدالت و مبارزه با فساد جزو خواسته‌های اصلی آنان است که در برنامه رئیس‌جمهوری با کیفیت بالا وجود دارد. علیرضا ورناصری نماینده مسجدسلیمان هم با اعلام موافقت خود با کلیات کابینه توصیه کرد: نخبگان بزرگی در سطح کشور و در بین جوانان و بانوان حضور دارند که انتظار می‌رود از آنها برای حل مشکلات کشور استفاده شود. رحیم زارع نماینده آباده نیز به‌عنوان موافق کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: از نمایندگانی که در خصوص جوان‌گرایی در چینش کابینه انتقاد می‌کنند تعجب می‌کنم؛ وضعیت امروز کشور در حوزه‌های مختلف نتایج عملکرد مدیران پیر است. تا کی می‌خواهیم به سیکل باطل جابه‌جایی مدیران پیر ادامه دهیم؟ آخرین نماینده موافق کلیات کابینه هم سید محمدرضا میر تاج الدینی نماینده تبریز بود که در بیان دلایل موافقتش با بیان اینکه در این دولت به امورات مهمی که ضرورت امروز جامعه است تأکید شده، تصریح کرد: اشتغالزایی، بهبود معیشت مردم، رونق تولید، خودکفایی و خوداتکایی در کالاهای اساسی، اصلاح نظام بانکی، حل مشکل حاشیه نشینان، ساخت یک میلیون مسکن و ایجاد شغل از نکات ارزنده و مورد تأکید دولت است.
 بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
در جلسه نوبت عصر دیروز هم بررسی صلاحیت حسین باغ‌گلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم انجام شد و موافقان و مخالفان او به طرح نظراتشان در رابطه با سوابق و برنامه‌های وی پرداختند. در نوبت سوم جلسه دیروز مجلس هم باغ‌گلی از برنامه‌هایش دفاع کرد.
پیش از نطق موافقان و مخالفان باغ‌گلی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گزارش کمیسیون متبوعش درخصوص برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم را قرائت کرد که حاکی از عدم رضایت کمیسیون از برنامه‌های ارائه شده توسط وی بود. در این گزارش که توسط رضا حاجی‌پور قرائت شد، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس انتقاداتی چون «عدم سنجش‌پذیری و قابل رصد نبودن برنامه‌های اجرایی ارائه شده»، «عدم توجه به تأمین نیروی انسانی»، «عدم آشنایی با نظام بودجه‌ریزی آموزش و پرورش»، «عدم ارائه برنامه خاص برای مدیریت و هدایت استفاده از بستر فضای مجازی»، «عدم انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی»، «عدم سابقه متناسب با آموزش و پرورش» به عنوان نقاط ضعف این وزیر پیشنهادی ابراهیم رئیسی مطرح شده‌اند. در گزارش این کمیسیون آمده بود: «با توجه به اهمیت وزارت آموزش و پرورش و مسائل و چالش‌های اساسی که بعضاً نیاز به اقدام فوری دارند، در برنامه آقای باغ‌گلی، پیشنهادهای مناسبی برای حل این چالش‌های اساسی دیده نشد» و «با توجه به برنامه‌های ارائه شده و سوابق وزیر پیشنهادی، در مجموع کمیسیون با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش، موافقت ننمود و ایشان را فاقد صلاحیت لازم برای مدیریت در این وزارتخانه مهم می‌داند.»
مخالفان: باغ‌گلی تجربه ندارد
در ادامه 4 نماینده در مخالفت با باغ‌گلی به ایراد نطق پرداختند. اولین نماینده مخالف او، جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت در مجلس تأکید کرد: مشکلات آموزش و پرورش مشکلات بزرگی است، انتظار بود برای رفع این مشکلات فردی بزرگ و با تجربه و با تخصص کافی و لازم در حیطه آموزش و پرورش معرفی شود که متأسفانه این اتفاق رخ نداد. صدیف بدری نماینده اردبیل هم در بیان دلایل مخالفت خود گفت: سوابق محدود حسین باغ‌گلی با جایگاه حساس تعلیم و تربیت در کشور تناسب ندارد. ایشان سابقه مدیریت خرده دولتی هم ندارند. نباید آموزش و پرورش را به محل آزمون و خطا تبدیل کنیم. جعفر قادری، نماینده شیراز هم باغ‌گلی را نیروی بدون تجربه کافی و خارج از آموزش و پرورش دانست که نمی‌تواند این مجموعه را اداره کند. کاظم دلخوش، نماینده صومعه‌سرا هم بیان کرد: کشتی بزرگ جامعه فرهنگیان به ناخدایی باتجربه نیاز دارد و باید فردی از خانواده خود آموزش و پرورش برای تصدی این وزارتخانه انتخاب شود.
موافقان: باغ‌گلی می‌تواند تحول ایجاد کند
در مقابل 4 نماینده هم به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نطق کردند. اولین آنها جعفر راستی نماینده شبستر بود که با انتقاد از مدیریت گذشته آموزش و پرورش گفت: جوانی مثل باغ‌گلی می‌تواند در این وزارتخانه تحول ایجاد کند. او می‌تواند مشکلات را مرتفع نماید. پس از او علی‌اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار هم تأکید کرد: چه زمانی قرار است از پیله بسته مدیرانی که بالغ بر ۴۰ سال است ما را فراگرفته‌اند، خارج شویم. بنده ۱۵ ساله بودم که دیدم ۲۰ ساله‌ها در شلمچه، خرمشهر و در سایر مناطق جنگی چگونه درخشیدند. مگر آنها سابقه وزارت یا وکالت داشتند؟ بیژن نوباوه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم انتقادات علیه باغ‌گلی را عملیات گسترده روانی رسانه‌ای دانست و گفت: ۵ یا ۶ وزیر جوان در کابینه حضور دارند اما عمده عملیات روانی علیه باغ‌گلی بوده است. مخالفان او هم در مجلس هیچ اعتراضی نسبت به برنامه تحول‌آفرین او نداشتند پس فرصت را به باغ‌گلی بدهید. در نهایت عبدالجلال ایری نماینده بندر ترکمن گفت: بعد از گذشت ۴۲ سال در نقطه‌ای هستیم که فرهنگیان، دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان ناراضی هستند. در این برهه از زمان نمی‌طلبد که فکر جدید یا رویکرد جدیدی اتخاذ کنیم؟ بحث‌های اقتصادی و زیرساختی ما همه به اینجا ختم می‌شود که ما نیازمند تغییر اساسی هستیم.

برش
باغ گلی: اجرای سند تحول اصلی‌ترین کار من خواهد بود

در ادامه جلسه دیروز وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هم در دفاع از سوابق و برنامه‌های خود تأکید کرد: من مطالبه‌گری و جرأت لازم برای ایجاد تحول در آموزش و پرورش را دارم. حسین باغ‌گلی با بیان اینکه ما در گام دوم کار مهمی باید انجام دهیم و این کار مهم را باید به انسان‌های توانمند بسپاریم، افزود: اگر قرار است این کار مهم را به سرانجام برسانیم باید تمام ظرفیت‌های نظام از دولت تا نظام پای کار بیایند. باغ‌گلی با تأکید بر اینکه دولت این آمادگی را دارد پای کار بیاید و مشکلات آموزش و پرورش را حل کند، گفت: من نیز به عنوان فردی انتخاب شدم که جرأت‌مندی لازم برای مطالبه‌گری در این حوزه را دارم. وی با بیان اینکه ما نیازمند افرادی هستیم که پیگیر مسائل باشند و موضوعات را در بخش‌های مختلف به نتیجه برسانند، ادامه داد: اصلی‌ترین کار من این است که سند تحول را اجرایی کنیم. وی افزود: اولین کار وزیر باید این باشد که حلقه بسته مدیریتی در آموزش و پرورش را بشکند تا نیروهای تازه نفس اجازه نفس کشیدن در آموزش و پرورش را داشته باشند. متأسفانه سیستم محافظه‌کار آموزش و پرورش اجازه تنفس به بسیاری از این معلمان را نمی‌دهد. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه با توسعه مدارس غیردولتی موافق نیستم چرا که زمینه‌ساز عدول از اجرای قانون اساسی است، یادآور شد: باید  علت تمایل به ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی را جستجو کرد که البته کم بودن کیفیت مدارس دولتی است و راه علاج آن تقویت این مدارس بوده که ما نیز قصد داریم به این نوع از آموزش‌ها کیفیت ببخشیم. وی در ادامه با اشاره به این مطلب که مافیای کنکور داریم اما مشکل ما تنبلی و کار نکردن و صرفاً ارائه گزارش است، عقب‌ماندگی در اجرای سند تحول را از مبنایی‌ترین چالش آموزش و پرورش دانست و گفت: تربیت اسلامی و معنوی را سرلوحه وزارت آموزش و پرورش قرار می‌دهم. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به ارتباط خود با نیروهای جوان آموزش و پرورش عنوان کرد: شرایط لازم برای توانمندسازی جهت زیست مؤمنانه کافی نیست و علاوه بر جریان آموزش، تربیت هم نادیده گرفته شده که بنده به این موضوع و در کنار آن هنر، ورزش و دانش‌های کاربردی که درجه 2 و 3 شده‌اند، توجه خواهم کرد. باغ‌گلی همچنین تأکید کرد که تربیت دخترانه یکی از برنامه‌های وی در آموزش و پرورش خواهد بود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7704/3/584829/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها