هنرمندان در فضای مجازی


طی چند روز تعطیلی به‌دلیل خیز پنج‌باره ویروس کرونا در کشور، فضای مجازی و هنرمندان توجه ویژه‌ای به این مسأله داشتند و با توصیه به مردم برای سفر نرفتن و دوری از دورهمی از تجربه‌های خود درباره کرونا هم نوشتند و البته یادداشت‌هایی سوگوارانه در فقدان فرشته طائرپور.

شعرخوانی برای روحیه بخشی
 یکی از ویدیوهایی که در اینستاگرام بسیار مورد توجه قرار گرفت، ویدیویی بود مربوط به شعرخوانی فروغ احمدی، یکی از پرستاران بیمارستان الزهرای اصفهان برای بیماران کرونایی بستری در این بیمارستان. این پرستار جوان، با این کار خود تلاش کرد تا به بیماران کرونایی روحیه بدهد و میزان امیدواری‌شان برای شکست کرونا را بالا ببرد. پرستاران و کادر درمان این روزها شرایط بسیار سختی دارند و به‌عنوان مدافعان سلامت در صف اول مبارزه با این بیماری ایستاده‌اند و ایستادگی و از خودگذشتگی آنها بارها و بارها مورد تشویق و تشکر چهره‌های شاخص فرهنگ و هنر کشور شده است.

چهره ها
شبنم قربانی بازیگر جوانی که در «ملکه گدایان» ایفای نقش کرد و در «مفت‌آباد» هم حضور دارد چندی پیش اعلام کرده بود که به‌دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری است و حالا با انتشار عکسی به همراه تیم پزشکی بیمارستانی در تهران، از بهبود حالش خبرداده و در تشکر از کادر درمان نوشته است: « اول ازهمه خدا رو شاکرم که برگردوندمون به زندگی و دوم کمال تشکر و قدردانی رو دارم از پزشک معالجم، فرشته نازنینی که یک لحظه هم ما رو‌ تنها نگذاشتند و البته کادر درمان درجه یک و کاربلدی که در این یک هفته برای ما سنگ تموم گذاشتند. به امید برچیده شدن هرچه زودتر ریشه کرونای لعنتی از کشورمون.»
علی برجی دیگر بازیگر جوان تلویزیون و تئاتر هم با انتشار ویدیویی از روی تخت بیمارستان خبر از بهبودی نسبی حالش  داد و نوشت: «ممنونم از لطف خدا و دعاهای خیر شما که شامل حال من شد و خانواده عزیزم که مثل کوه کنارم بودند بخصوص همسر عزیزم و دخترهای نازم متشکرم که جویای حالم بودید التماس دعا.»
شهره لرستانی هم که با ویروس کرونا دست‌وپنجه نرم می کرد و حالا شرایط بهتری دارد و وضع جسمانی‌اش رو به ‌بهبود است با انتشار متنی در اینستاگرام خود نوشت: «از من دور شوید. ویروس‌ها، دردها، امواج منفی، ذره‌های تلخ و دردناک معلق کرونا در میان ریه‌های من‌... من هنوز نفس می‌کشم. هنوز آگاهانه بر رسالت شخصی‌ام. من برای هدفی خاص و رسالتی بزرگ، ‌زاده شدم و تسلیم نخواهم شد.»

از دریچه فرهنگ
تولد فرزان سجودی را اسدالله امرایی یادآوری کرده و نوشته:«‌امروز زادروز دوست دانشورم جناب دکتر فرزان سجودی مترجم ، منتقد و مؤلف است. آثار راهگشایی در زمینه نقد ادبی و نشانه‌شناسی ترجمه و تألیف کرده‌اند.» او این یادآوری‌ها را اصولاً در صفحه‌اش دارد و نکته حائز اهمیتش این است که صرفاً به تولد چهره‌های سرشناس و شناخته‌شده و مشهور محدودش نمی‌کند و جوان‌ترها را هم به یاد می‌آورد و یادآوری می‌کند.
عباس مخبر مترجم و اسطوره‌شناس سرشناس هم صفحه‌اش گویای علاقه‌ او به عکاسی‌ است؛ درباره روز عکاس چندخطی نوشته و به بهانه این روز، عکسی را که خودش گرفته  منتشر کرده و کنارش نوشته: «عکس بی‌رحمانه زیباست. عکس خیلی بی‌رحم است. عکس هر آنچه را گذرا است برای همیشه تثبیت می‌کند. عکس خانه‌اش را در دیالکتیک میان گذرا/ابدی بنا می‌کند. برایش فرقی نمی‌کند که سوژه کسری از ثانیه می‌پاید یا نوزادی است که صدساله خواهد شد، یا بنایی از دوهزار سال پیش که تا دو هزار سال دیگر هم برجای خواهد ماند. عکس مدام یادآوری می‌کند که آن شقایقی که دیروز بوییده‌ای امروز دیگر حضور ندارد و آنجا را که رد قدم هایت هنوز مانده شاید دیگر هرگز نبینی. زیبایی این مرداب کوچک با درختان سبز و گل‌های زرد حاشیه، زیر آسمان ابری با طرح کپری در گوشه و سطح مواج آب را می‌شد به فراموشی سپرد اگر عکسی از آن گرفته نمی‌شد. عکس این صحنه را برای همیشه در ذهن و خاطره ات می‌نشاند. عکس مثل هنر و مثل زبان نوعی فقدان.»
تازه‌های نشر
نشر نیماژ در صفحه اینستاگرام خود خبر از انتشار کتاب «تاریخ خاورمیانه» نوشته پیتر منسفیلد با ترجمه کیانوش امیری داده است. در معرفی این کتاب که خواندنش به نظر می‌رسد برای آگاهی و درک درست از شرایط منطقه، مفید باشد آورده شده: «هدف از نسخه به‌روزشده تاریخ خاورمیانه واکاوی خطاهاست. دو فصل جدید در این ویرایش سیاست‌‌های جدید امریکا را در قبال عراق، مناقشه بین اعراب و اسرائیل و جنبش‌های جهادی نوظهور بررسی می‌کند. در این کتاب آمده است که منافع امریکا بیش از آنکه از طریق تلاش برای تغییر رژیم‌ها تأمین شود از مسیر همکاری بیشتر با جنبش‌های سیاسی موجود در این کشورها تأمین می‌شود. پیتر منسفیلد به این نکته رسیده بود که جوامع برای حل‌وفصل مناقشات باید علاوه بر صلح با دشمنانشان با خودشان نیز صلح کنند. او دو دهه پیش نوشته بود: «جهان عرب به‌فوریت نیازمند دموکراسی بیشتر، مشارکت سیاسی گسترده‌تر و احترام بیشتر به حقوق بشر است.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7704/16/584896/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها