توصیف موافقان از وزیر اقتصاد

خاندوزی، مدیر جوان، فساد ستیز و اقتصاددان


نمایندگان مجلس دیروز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی را نیز در دستور کار داشتند. غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با قرائت گزارش این کمیسیون از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های احسان خاندوزی خبر داد. فعال کردن ستاد اقتصادی دولت در جهت ایجاد هماهنگی بین دستگاهی، اصلاح نظام مالیاتی و گمرک، اصلاحات در نظام تأمین مالی (بانکی)، بازار سرمایه و بیمه، اصلاحات محیط کسب و کار، شفاف‌سازی و ارتقای بهره‌وری در مدیریت دارایی‌ها و شرکت‌های دولتی، مدیریت تعارض منافع، مدیریت بدهی‌های دولت، اصلاحات خزانه‌داری کل و اصلاحات مربوط به مناطق آزاد 10 سرفصل برنامه وزیر پیشنهادی را شامل می‌شوند که سبب موافقت کمیسیون با خاندوزی شده است.
در ادامه مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی پشت تریبون رفتند. مخالفان معتقد بودند که وضعیت اقتصادی کشور نیاز به انتخاب مقبول تری دارد و او را فاقد تجربه عملیاتی در اقتصاد دانستند و گفتند که این وزارتخانه عرصه آزمون و خطا نیست. اما موافقان، تدریس علم اقتصاد از سوی خاندوزی در دانشگاه را نقطه قوت او دانسته و وزیر پیشنهادی را نیروی جوان فسادستیز با رویکرد انقلابی و حق طلبی معرفی کردند.
محمود عباس‌زاده مشکینی در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: ما انتظار داریم با توجه به مطالبات مردم در حوزه اقتصادی یک تیم مقبول‌تر به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شد. ما انتظار داریم که وزیر پیشنهادی اقتصاد به‌طور شفاف بگوید که رئیس کل بانک مرکزی ایشان چه کسی است؟ همچنین به طور شفاف بگوید که چه برنامه‌ای برای افزایش نرخ رشد اقتصادی کشور و کنترل تورم دارد. مهرداد ویس کرمی نماینده خرم‌آباد در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد، خاندوزی را فاقد تجربه عملیاتی در اقتصاد دانست و گفت: وزیر اقتصاد باید علاوه بر فن، فوت را هم بلد باشد. او با بیان اینکه اقتصاد مثل هوا است و این روزها پاشنه آشیل انقلاب اسلامی شده است، گفت: این عرصه، عرصه آزمون و خطا نیست، آیا بهتر نبود آقای خاندوزی مدتی به‌عنوان مدیر میانی انتخاب شوند و بعد که پخته‌تر شدند به وزارتخانه می‌رسیدند؟
در ادامه رسیدگی به صلاحیت وزیر پیشنهادی اقتصاد که به نوبت عصر کشیده شد، معصومه پاشایی نماینده مرند در موافقت با وزیر پیشنهادی گفت: آقای خاندوزی تجربه سیاستگذاری در مرکز پژوهش‌ها، ارتباط و تعامل مناسب با نمایندگان و پیوند با جامعه دانشگاهی را دارد. نیرویی جوان با روحیه‌ای انقلابی، عدالت محور، فسادستیز و دارای فعالیت‌های ارزشمند است.
محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم در موافقت با خاندوزی گفت: ما در دو موضوع با وزیر پیشنهادی به توافق رسیدیم، یکی مأموریت‌های نظارتی مجلس و موضوع بعد مولدسازی دارایی‌های دولت است که آقای خاندوزی نیز بر اهمیت این موضوع تأکید دارند. ابراهیم عزیزی نماینده کرمانشاه هم در موافقت با خاندوزی گفت که او رویکرد مطالبه گری دارد و این مایه امید است. وی جوان انقلابی و ولایی و سرباز رهبر معظم انقلاب بوده و فسادستیز با رویکرد انقلابی و حق طلبی است و این در تراز نیروی جوان انقلابی است. مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی هم در موافقت با خاندوزی گفت: همکاری ایشان با مرکز پژوهش‌های مجلس بر هیچ کس پوشیده نیست و ایشان از مدیران اجرایی دستگاه‌ها بخوبی شناخت دارد که در عملکرد وزارت اقتصاد می‌تواند مؤثر باشد. همکاری ایشان در تهیه طرح‌ها و لوایح مجلس شورای اسلامی کاملاً مشهود است.
پس‌از اظهارات مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی اقتصاد، احسان خاندوزی پشت تریبون رفت و در دفاع از برنامه‌های خود گفت: در ایام نبرد اقتصادی خارج و البته تحریم داخلی علیه تولیدکنندگان اگر عافیت طلب بودم صندلی پاسخگویی را نمی‌پذیرفتم، البته سختی کار و سنگینی بار را می‌دانم ولی به فضل خدا با ایده‌های تحولی و تیم متخصصان سالم بنا داریم که گذر کنیم و می‌دانیم که چاره ای جز گذرکردن موفقیت‌آمیز جمهوری اسلامی از تنگه اقتصادی نداریم، شرط این‌گذار مواجهه صادقانه با ناجی واقعی یعنی مردم است. (متن کامل صحبت‌های خاندوزی در صفحه اقتصادی آمده است.)

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7705/2/584917/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها