موافقت کمیسیون‌های فرهنگی و صنایع با وزیر پیشنهادی ارتباطات

زارع پور: ظرف ۴ سال آینده شبکه ملی اطلاعات را راه‌اندازی می‌کنم


بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات در دو نوبت، یعنی در بخش پایانی جلسه روز شنبه و ابتدای جلسه علنی روز یکشنبه انجام شد. در ابتدای دستورکار مجلس برای بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات، مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با قرائت گزارش این کمیسیون گفت که برنامه‌های وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی تا حدی منطبق است. در همین حال روح‌الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم از موافقت اعضای این کمیسیون با عیسی زارع‌پور برای تصدی وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد. پس از این
4 نماینده در موافقت و 4 نفر در مخالفت با زارع‌پور نطق کردند. علی اصغر عنابستانی نماینده سبزوار اولین نماینده مخالف بود که دلیل مخالفتش را نبود راهکار عملیاتی برای اجرای شبکه ملی اطلاعات در برنامه‌های زارع‌پور اعلام کرد. حسین حاتمی نماینده کلیبر هم در بیان مخالفت خود گفت: در حالی که فضای مجازی با همه حواشی و درآمیختگی سود و زیانش به بخشی از زندگی مردم تبدیل شده است، وزیر پیشنهادی ارتباطات هیچ اعتقادی به پلتفرم‌های موجود نداشته و خود نیز در شبکه‌های اجتماعی حضور ندارد. محمود عباس‌زاده مشکینی نماینده مشکین‌شهر هم اعتقاد داشت که زارع‌پور تخصص مرتبط و تفکر استراتژیک ندارد و تأکید کرد که او از مخالفان طرح صیانت بوده. در نهایت هم سید غنی نظری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، فقدان رویه شفاف در موضع‌گیری وزیر پیشنهادی درباره طرح صیانت را دلیل مخالفت خود با زارع‌پور اعلام کرد.
در مقابل مالک شریعتی، نماینده تهران به‌عنوان موافق گزینه پیشنهادی وزارت ارتباطات او را نماد دولت جوان حزب اللهی دانست. مصطفی طاهری نماینده زنجان در مجلس هم به برنامه زارع‌پور برای دولت الکترونیک اشاره کرد و گفت: گویا اختیار خاصی از آقای رئیسی گرفتند تا حکمرانی دیجیتال را افرایش دهند. این موضوع به شفافیت اقتصادی و مبارزه هوشمند با فساد کمک خواهد کرد. سید مجتبی محفوظی نماینده آبادان در مجلس هم در موافقت خود با وزیر پیشنهادی گفت: همه توانمندی‌های مورد نیاز به پشتوانه تحصیلات و سال‌ها تجربه در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی کشور در آقای زارع‌پور وجود دارد. در نهایت هم مجتبی یوسفی عضو هیأت رئیسه مجلس در موافقت با زارع‌پور با اشاره به رشته مرتبط وزیر پیشنهادی ارتباطات با حوزه زیرساخت حوزه فضای مجازی گفت: اگرچه در نظام اسلامی در حوزه زیرساخت‌ها اقدامات خوبی شده است ولی در این حوزه نیز باید کار شود.
در ادامه جلسه، عیسی زارع‌پور وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات با دفاع از سوابق و برنامه‌های خود وعده داد که ظرف ۴ سال آینده شبکه ملی اطلاعات را راه‌اندازی کند. وی گفت: افتخار می‌کنم که دغدغه ساماندهی، حمایت و حضور پرقدرت در فضای مجازی را داشته‌ام. زارع‌پور با اشاره به اهمیت فناوری ارتباطات و اطلاعات به‌عنوان بخش جدایی‌ناپذیر زندگی مردم تصریح کرد: فناوری شمشیری دو لبه است و فرصت‌ها و تهدیداتی دارد. به‌عنوان کارشناس این حوزه می‌گویم که فرصت‌های آن بیشتر است و اگر برنامه‌ریزی برای آینده داشته باشیم می‌توانیم بخوبی از آن استفاده کنیم. وی با بیان اینکه امروز عصر پلتفرم‌ و نفوذ آنهاست که عمق راهبردی کشورها را مشخص می‌کند، تأکید کرد: تجربه یک دهه گذشته نشان داده که اگر ما در این حوزه فعال باشیم به این میزان تحت تأثیر پلتفرم‌های خارجی قرار نخواهیم گرفت. ما باید بر ظرفیت‌ جوانان خود تکیه کنیم. اگر ۱۰ سال قبل مسیری را که در حوزه فضایی طی می‌کردیم ادامه می‌دادیم امروز در این حوزه حرفی برای گفتن داشتیم. زارع‌پور با اشاره به تلاش 20 سال برای اجرای شبکه ملی اطلاعات، گفت: بنده به‌عنوان یک متخصص عرض می‌کنم که شبکه ملی اطلاعات از افتخارات هر کشوری است و با راه‌اندازی آن دسترسی کاربران به شبکه جهانی قطع نخواهد شد. چرا باید وقتی یک پیغام را ارسال می‌کنیم بسته‌های اطلاعاتی ما از کشور خارج شود؟ از سوی دیگر هم باید هزینه‌ پهنای باند بین‌المللی را بپردازیم و هم امنیت ما به خطر می‌افتد. طبیعتاً این امر منطقی نیست و بنده قول می‌دهم ظرف چهار سال آینده شبکه ملی اطلاعات را طی زمانبندی معینی که از سوی شورای عالی فضای مجازی تعیین شده جهت پیشبرد امورات کشور راه‌اندازی کنم. وی وعده داد: دسترسی کلیه روستاهای دارای جمعیت بالای ۲۰ هزار خانوار به شبکه پرسرعت اینترنت تا پایان سال ۱۴۰۱ محقق خواهد شد. زارع‌پور تحقق دولت الکترونیک با کمک بخش‌های مختلف، اقتصاد دیجیتال، ساماندهی فضای مجازی و بحث هوا فضا را از دیگر اولویت‌های خود بر شمرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7705/2/584918/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها