اخبــــــار


رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت:
 انجام اقدامات قضایی برای رفع تعهدات ارزی، آخرین راهکار باشد

 سید‌ابراهیم رئیسی روز یکشنبه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، اتخاذ
ساز و کارهای مناسب و عملی برای توسعه و رونق صادرات غیر نفتی را مورد تأکید قرار داد و گفت: باید با اتخاذ سیاست‌ها و اقدامات عملی و تشویقی روند توسعه صادرات غیر نفتی و بازگردانی ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصادی کشور پیگیری شود.
رئیس‌جمهوری با اشاره به لزوم اتخاذ راهکارهای مناسب برای رفع موانع موجود در مسیر فعالیت صادرکنندگان و تسهیل فعالیت آنان، گفت: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و عمل کرد که با حذف موانع و دشواری‌های فعالیت صادرکنندگان، انگیزه‌های لازم برای توسعه صادرات تقویت شود.
 رئیسی شناسایی و برطرف کردن موانع موجود در رفع تعهدات ارزی را مورد تأکید قرار داد و اظهارداشت: انجام اقدامات قضایی برای رفع تعهدات ارزی باید به‌عنوان آخرین راهکار بوده و تا جایی که امکان دارد از ساز و کار غیر قهری استفاده کرد.
 رئیسی تصریح کرد: برای کسانی که نسبت به رفع تعهدات خود اقدام نکرده‌اند به جای معرفی به دادگاه باید از موارد جایگزین استفاده کرد، مگر در مواردی که تخلف آشکاری انجام شده باشد. رئیسی نظارت و اخذ تضامین معتبر را به‌عنوان یکی از راهکارهای الزام به اجرای تعهدات ارزی مورد اشاره قرارداد و گفت: می‌توان با راه‌اندازی سامانه‌ای، به‌طور دقیق نظارت‌های لازم را در این راستا انجام داد و در کنار آن با اخذ ضمانت‌های جدی و موثق، صادر کننده را بدون نیاز به استفاده از پیگیری‌های قضایی، ملزم به رفع تعهدات کرد. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه متأسفانه بعضاً اعتبارسنجی دقیق و اخذ وثیقه معتبر در بانک‌ها انجام نمی‌شود، گفت: اعتبارسنجی دقیق و اخذ تضامین متناسب با تعهدات، می‌تواند به‌عنوان ساز و کار و راهکاری مناسب برای انجام تعهدات ارزی مورد استفاده قرار بگیرد. در این جلسه، بانک مرکزی گزارشی از عملکرد حوزه صادرات و میزان رفع تعهدات ارزی و اقدامات انجام شده در این راستا ارائه کرد.

سقوط قیمت نفت با صعود کرونای دلتا در جهان

قیمت نفت در معاملات هفته گذشته به‌دنبال صعود دوباره مبتلایان به کرونای دلتا در کشورهای جهان، حدود ۱۰ درصد پایین آمد. قیمت نفت خام همچنان تحت فشار است زیرا گسترش سریع سویه دلتا ویروس کرونا بر چشم‌انداز تقاضا تأثیر می‌گذارد. از سوی دیگر، گزارش‌ داخلی کمیته مشترک فنی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک پلاس) در روز پنجشنبه (۲۸ مردادماه) نشان داد سطح پایبندی این ائتلاف به توافق کاهش تولید در ماه جولای به ۱۰۹ درصد رسیده است، این رقم در ماه پیش از آن ۱۱۳ درصد بود.احتمال می‌رود دلیل این کاهش پایبندی، بازگشت ۴۰۰ هزار بشکه‌ کاهش عرضه داوطلبانه عربستان باشد. این کشور تعدیل کاهش تولید داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه‌ای خود را در بازه زمانی ماه‌های فوریه تا آوریل اجرا کرد.این موضوع فشار مضاعفی بر قیمت نفت و کاهش آن داشته زیرا در شرایطی که تقاضا افت کرده، عرضه نفت به بازار افزایشی شده است.
گزارش ماهانه بازار نفت اوپک که هفته گذشته منتشر شد نشان داد میانگین تولید نفت این سازمان در ماه جولای ۲۶ میلیون و ۶۵۷ هزار بشکه در روز بوده و ۶۳۷ هزار بشکه در روز نسبت به ماه ژوئن افزایش داشته است. بیشتر این افزایش تولید مربوط به عربستان، عراق و نیجریه بود.روسیه هم برای نخستین بار در سه ماه گذشته تولید خود را افزایش داده است.با توجه به این موارد، قیمت نفت برنت بیش از ۸ درصد از ارزش خود را از دست داد و در حالی که معاملات هفتگی خود را با قیمت ۷۰ دلار و ۵۹ سنت آغاز کرده بود در پایان معاملات هفته به ۶۵ دلار و ۱۸ سنت در هر بشکه رسید. نفت شاخص امریکا اما سقوط بیشتری را تجربه کرد و بیش از ۱۰ درصد پایین آمد. این افت قیمت باعث شد تا نفت شاخص امریکا از ۶۸ دلار و ۴۴ سنت به ۶۲ دلار و ۱۴ سنت در هر بشکه برسد. /ایرنا

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7705/6/584939/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها