در پایتخت نان‌های سنتی ایران، برکت خدا هدر نمی‌رود

اصفهانی‌ها نان به نرخ کیفیت می‌خورند


حمیرا حیدریان
خبرنگار
بخش قابل توجهی از نان به دلیل بی توجهی به کیفیت در مراحل مختلف فرآوری آرد و پخت نان و عرضه آن به مصرف کننده از بین رفته و دور ریز می شود.
براساس آمار سالانه ۳۵ میلیون تن غذا در کشورمان دور ریخته می‌شود که ۳۰ درصد آن گندم و نان است؛ اما ماجرا در اصفهان طور دیگری است.
مردم اصفهان اگرچه هرازگاهی درباره کیفیت آن گله دارند، اما در مجموع معتقدند نانی که می‌خرند کیفیت خوبی دارد. شهروندان اصفهانی یا نان را به قدر نیاز یکی دو روزه خود می‌خرند یا مازاد آن را در فریزر نگهداری می‌کنند و سبب می شوند دورریز نان در اصفهان کمتر از میانگین کشوری باشد. حدود پنج هزار و 500 واحد نانوایی در استان اصفهان فعالیت دارند که از این تعداد حدود یک هزار و 600 واحد از آن در کلانشهر اصفهان مستقر است که نزدیک به 7 هزار نانوا در این واحدها مشغول به کار هستند و سعی می‌کنند تا با آرد خوب، بهترین نان را به دست مصرف کننده برسانند. طبق آمارهای ارائه شده در سال 99 از سوی مسئولان سازمان پسماند شهرداری اصفهان، روزانه حدود ۱۲ هزار تن زباله‌ تر و خشک در شهر اصفهان تولید می‌شود که از این میزان سهم ضایعات نان فقط ۳ دهم درصد است و این یعنی تقریباً نانی دور ریخته نمی‌شود.
مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان در این خصوص در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: استان اصفهان در بحث‌ آرد و نان سرآمد است زیرا بیشترین سرانه آموزش نانوایان را در اصفهان داریم و مورد بعدی فرهنگ درست و بالای مردم اصفهان است و کمترین دورریز نان مربوط به اصفهان است که در این مورد برآورد دورریز نان استان کم‌تر از ۵ درصد است و به این لحاظ کمترین ضایعات نان و کمترین سرانه مصرف گندم در کشور را داریم. محسن ضیایی با بیان اینکه گندم خریداری شده از کشاورزان را هر کیلو به مبلغ 5 هزارتومان تهیه می‌کنیم، افزود: حدود 50 هزار میلیارد ریال برای گندم و آرد و نان یارانه پرداخت می‌شود.
وی با اشاره به اینکه استان اصفهان عنوان «پایتخت نان‌های سنتی کشور» را به لحاظ تنوع، کیفیت و شرایط بهداشتی به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: گندم مورد نیاز استان اصفهان در طول سال 600 هزار تن است که حدود 200 هزار تن آن در خود استان و مابقی از دیگر استان‌ها و کشورها تأمین می‌شود. مدیرکل غله و خدمات بازرگانی با بیان اینکه بیش از 150نوع نان سنتی در این استان تولید می‌شود خاطرنشان کرد: در گزارشِ سلامتِ سازمان بهداشت جهانی، استان اصفهان به‌دلیل تولید انواع نان باکیفیت به «پایتخت قلب سالم» معرفی شده است و از این‌رو به‌دلیل اقدامات خوبی که در زنجیره تأمین گندم، آرد و نان استان اصفهان انجام شده، استان اصفهان در صدر تولیدکنندگان نان با کیفیت قرار دارد. وی خاطرنشان کرد: در استان اصفهان دو سیلوی دولتی داریم که یکی از سیلو‌ها متصل به شبکه‌ ریلی است و از ریل برای حمل‌ونقل گندم استفاده می‌کنیم که مزایای بسیاری به لحاظ اقتصادی و زیست محیطی دارد.سیلوی دیگر نیزدر کاشان قرار دارد که مقدمات اتصال آن به ریل فراهم شده و در آینده نزدیک این سیلوی ذخیره گندم نیز به شبکه ریل متصل می‌شود.
ضیایی با اشاره به اینکه میزان مصرف سالانه گندم استان 500 هزار تن است، بیان کرد: میزان کسری این میزان گندم از استان‌های همجوار غربی، خوزستان ، فارس و… تأمین می‌شود. همچنین ظرفیت ذخیره‌سازی گندم (سیلو) اصفهان در شرایط مطمئن و مطلوب به 800 هزار تن می‌رسد.
این مسئول با اعلام اینکه حدود 600 تا 800 هزار تن فضای نگهداری گندم ایجاد کرده‌ایم، عنوان کرد: علاوه بر تأمین گندم استانی می‌توانیم معین چند استان دیگر هم باشیم. در حال حاضر حدود 4800 واحد نانوایی در استان فعال است و همگی در سامانه ثبت شده‌اند و سهمیه‌های ‌مشخص دارند و به‌دنبال آن هستیم که مکان دقیق آنها در نقشه‌ها نیز مشخص شود. مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان یادآور شد: در بحث‌ تولید آرد 20 واحد کارخانه تولیدی داریم که بنا بر تأیید دستگاه‌های ناظر جزو کارخانه‌های برتر کشور هستند یعنی مجهز به علم روز هستند و آرد خوبی دارند و ظرفیت آن یک میلیون و 200 هزار تن تولید آرد است و با میانگین 60 درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند. ضیایی با اشاره به میانگین 7/6 کیلوگرمی مصرف آرد در استان اصفهان تصریح کرد: بیش‌ترین مصرف مربوط به شهرستان‌های غربی است؛ در هر شهرستان کارگروه‌هایی وجود دارد که مکلف هستند هر هفته جلسه‌ای در این خصوص تشکیل دهند. این مسئول به 2 نرخ بودن قیمت نان در اصفهان نیز اشاره کرد و گفت: در کل کار خوبی است؛ از اواسط سال گذشته این طرح در اصفهان پیاده شد و تا الان 25 واحد آزادپزی در اصفهان مجوز گرفته‌اند و هدف آن ایجاد رقابت است ودر حال حاضر 4هزار و 800 واحد سهمیه دولتی دارند.
پخت نان خوب برای کاهش بیماران دیابتی
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان نیز در خصوص کیفیت نان سنتی نیز گفت: هماهنگی‌های لازم درخصوص ارتقای کیفیت نان سنگک با آرد هفت درصد در استان اصفهان مصوب شد تا به سلامت جامعه کمک شود. با توجه به مشکل نانوایی‌های آزادپز در تأمین آرد و گاهی تأثیر آن بر کیفیت نان، تمامی این نانواها تحت پوشش اتحادیه قرار خواهند گرفت.
سید حسن قاضی عسگر با ابراز خرسندی از استقبال تعداد زیادی از نانوایان به استفاده از آرد کامل در پخت نان، افزود: این کار می‌تواند در کاهش مصرف انسولین بیماران دیابتی هم مؤثر باشد.
وی تولید نان در کشور و استان اصفهان به دو روش تولید نان یارانه دار و نان آزادپزاشاره کرد و اظهارداشت: تمام تلاش ما این است با استفاده از سیستم‌های نظارتی یارانه نان را به دست مصرف کننده نهایی برسانیم. به همین منظور سالانه بالغ بر 4 هزار میلیارد تومان یارانه نان در استان اصفهان پرداخت می‌شود و در سال‌جاری این یارانه در کشور به 40 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7705/11/584953/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها