اعزام کاروان کیفی پارالمپیکی ایران به توکیو با 62 ورزشکار

در انتظار یک نتیجه تاریخی


گروه ورزشی/ شانزدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک 2020 پس از تأخیر یک ساله به‌دلیل شیوع ویروس کرونا از روز سه‌شنبه(فردا) به میزبانی توکیو آغاز می‌شود و به مدت 12 روز ادامه خواهد داشت. 62 ورزشکار تشکیل دهنده کاروان ایران با نام «سردار دل‌ها» در رشته‌های بسکتبال با ویلچر، دوچرخه سواری، دوومیدانی، وزنه‌برداری، تیراندازی، تیراندازی با کمان، جودو، تکواندو، والیبال نشسته و کانو(قایقرانی) با حریفان خود رقابت خواهند کرد. مسئولان کمیته ملی پارالمپیک کشورمان پیش از برگزاری این مسابقات بارها از اعزام یک کاروان کیفی به توکیو خبر دادند و بر همین اساس تعداد نفرات اعزامی نسبت به بازی‌های 2016 ریو (111نفر) کمتر است، اما انتظار می‌رود که تعداد مدال‌ها بیشتر باشد و یک نتیجه تاریخی رقم بخورد. گفتنی است، کمیته بین‌المللی پارالمپیک دیروز اعلام کرد که کشورهای ساموآ، کریباتی، تونگا و وانواتو در بازی‌های پارالمپیک شرکت نمی‌کنند. این در حالی است که پیش‌تر نیز حضور افغانستان در این دوره از رقابت‌ها منتفی شده بود. محدودیت‌های سفر در قاره اقیانوسیه دلیلی است که باعث شده چند کشور از این منطقه نتوانند ورزشکاران‌شان را به توکیو اعزام کنند.
تاریخچه حضور ایران در پارالمپیک
توکیو نهمین حضور ایران در تاریخ بازی‌های پارالمپیک است. کاروان پارالمپیکی ایران پس از غیبت در 7 دوره نخست بین سال‌های 1960 رم تا 1984 استوک مندویل، برای اولین بار در پارالمپیک 1988 سئول شرکت کرد و موفق به کسب 4 طلا، یک نقره و 3 برنز شد. ایران در 8 دوره قبلی حضورش توانسته مدال‌های زیادی به‌دست بیاورد اما اوج مدال‌آوری ورزشکاران کشورمان به پارالمپیک 2000 سیدنی بازمی‌گردد که 12 طلا، 4 نقره و 7 برنز کسب کردند. ایران در این دوره بیشترین مدال طلا را به‌دست آورد اما با وجود این در رده شانزدهم قرار گرفت. در المپیک ۲۰۱۲ لندن تعداد ورزشکاران کشورمان نسبت به پکن افزایش داشت و کاروان کشورمان با ۷۹ ورزشکار صاحب ۲۴ مدال شد و در رده یازدهم قرار گرفت. ایران در این دوره با 10 مدال طلا، 7 نقره و 7 برنز بهترین نتیجه را از نظر جایگاه رده‌بندی برای پارالمپیک ایران کسب کرد. کاروان کشورمان در المپیک 2016 ریو با ۲۴ مدال در رده پانزدهم قرار گرفت.
پارادوومیدانی، پرمدال‌ترین رشته ایران در تاریخ
تاکنون ورزشکاران 15 رشته ورزشی به نمایندگی از ایران در پارالمپیک حضور پیدا کرده‌اند. در این میان، دوومیدانی پرمدال‌ترین رشته محسوب می‌شود که توانسته 31 طلا، 24 نقره، 28 برنز و در مجموع 83 مدال برای ایران به ارمغان بیاورد. پس از دوومیدانی رشته وزنه‌برداری با 11 طلا، 7 نقره و 9 برنز در جایگاه دوم ایستاد. والیبال نشسته با 6 طلا و 2 نقره، تیراندازی با 4 طلا و 2 برنز، تیراندازی با کمان با 3 طلا، یک نقره و 2 برنز، فوتبال هفت نفره با یک نقره و 2 برنز، جودو با یک نقره، یک برنز و فوتبال پنج نفره با یک نقره رشته‌های مدال آورمان در پارالمپیک بوده‌اند.
پرافتخارترین ورزشکار ایرانی تاریخ پارالمپیک
در طول تاریخ حضور ورزشکاران ایرانی در ادوار پارالمپیک، قادر مدبر توانسته پرافتخارترین ورزشکار لقب بگیرد. وی که در رشته دوومیدانی فعالیت می‌کرد، در سال 66 و در حالی که 19 سال بیشتر نداشت در عملیات بیت المقدس منطقه ماهوت به درجه رفیع جانبازی نائل شد. مدبر در پارالمپیک 1996 آتلانتا 3 طلا و در 2000 سیدنی 2 طلا و یک برنز کسب کرد. البته به لحاظ تعداد کسب مدال، مختار نورافشان (پرتاب دیسک) در صدر است که توانسته 4 طلا، 2 نقره و یک برنز کسب کند. در میان افراد حاضر در کاروان ایران نیز هادی رضایی بیشترین افتخارات را دارد. او 3 طلا به‌عنوان بازیکن و 3 طلا و 2 نقره به‌عنوان مربی در تیم ملی والیبال نشسته به‌دست آورده است. رضایی به‌عنوان سرپرست کاروان و سرمربی تیم ملی والیبال نشسته در توکیو حضور دارد.
یک رکوردشکنی جالب در انتظار پارالمپیک توکیو
 کمیته بین‌المللی پارالمپیک با انتشار گزارشی پیش‌بینی کرد با توجه به ترکیب بیشتر رسانه‌ها، ارتقای سطح پوشش خبری و افزایش پخش زنده مسابقات، مخاطبان بازی‌های پارالمپیک از مرز ۴.۱ میلیارد نفر در ریو ۲۰۱۶ به ۴.۲۵ خواهد رسید. با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، بازی‌های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ در مجموع از سوی ۱۵۰ شبکه تلویزیونی، رادیویی و اینترنتی در ۱۷۷ کشور پوشش داده خواهد شد. الکسیس شافر، مدیر بخش بازرگانی IPC، در این خصوص اظهارداشت: «با توجه به امکان پوشش زنده بیشتر مسابقات، اطمینان دارم ما می‌توانیم رکورد مخاطبان بازی‌های پارالمپیک را بزنیم. همچنین اهمیت بازی‌های پارالمپیک در بعد جهانی بیشتر به چشم خواهد آمد.» شبکه NHK ژاپن با ۵۴۰ ساعت پوشش از بازی‌های پارالمپیک جزو اصلی‌ترین شبکه‌های تلویزیونی این دوره از بازی‌ها محسوب می‌شود. همچنین شبکه NBC امریکا و شبکه ۴ تلویزیون ملی انگلستان هم پوشش خبری گسترده‌ای از رقابت‌ها ارائه خواهند کرد. علاوه بر اینها، شبکه‌های تلویزیونی سایر کشورها از قبیل آفریقای جنوبی، هنگ کنگ، اندونزی، مالزی، تایوان، فیلیپین، هند و برخی شبکه‌های تلویزیونی در خاورمیانه و امریکای لاتین جزو رسانه‌های خبری این دوره از بازی‌ها هستند.
رونمایی از دیوارنگاره توکیو ۲۰۲۰
مراسم رونمایی از دیوارنگاره توکیو ۲۰۲۰ دیروز با حضور اندرو پارسونز رئیس IPC، هاشیموتو سیکو رئیس کمیته برگزاری بازی‌ها، فرماندار توکیو و همچنین شهردار دهکده بازی‌ها در بخش پلازای دهکده برگزار شد و شرکت کنندگان هم قسم شدند تا از فرصت بازی‌های پارالمپیک برای تحقق شعار «وحدت در عین کثرت» و تلاش برای زدودن تبعیض علیه افراد دارای معلولیت در جامعه تلاش کنند. ورزشکاران و تمام کسانی که در این بازی‌ها حضور دارند هم می‌توانند در حمایت از کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت و اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد، این دیوارنگاره را امضا کنند. در همین راستا، کمیته بین‌المللی پارالمپیک اقدام به راه‌اندازی کمپین «ما ۱۵ درصد» کرد تا به‌عنوان بزرگترین کمپین حقوق بشری دنیا به مبارزه با تبعیض علیه یک میلیارد و 200 میلیون نفر فرد دارای معلولیت، بپردازند.

نورمحمد آرخی: امیدوارم لایق پرچمداری باشم

نورمحمد آرخی و زهرا نعمتی پرچمداران ایران در مراسم افتتاحیه مسابقات پارالمپیک توکیو 2020 هستند. آرخی در این خصوص اظهار داشت: «خدا را شکر که چنین افتخاری نصیبم شده، حس بسیار خوبی است و حتی در خواب هم تصور نمی‌کردم روزی پرچمدار کشورم در پارالمپیک شوم، امیدوارم لیاقت پرچمداری را داشته باشم. تمام تلاشم بر این است که در کنار پرچمداری، پرچم کشورم را نیز در پرتاب وزنه و دیسک در توکیو به اهتزاز درآورم.» این پرتابگر نابینا افزود: «برای حضور در بازی‌های پارالمپیک ۴ سال است که تلاش می‌کنم و سختی‌های زیادی را تحمل کرده‌ام، امیدوارم دست خالی از این رویداد بزرگ برنگردم.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7705/14/584967/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها