علی جهاندار و محمدسعید شریفیان گواهینامه درجه یک هنری دریافت کردند

نشان افتخار بر سینه دو موسیقیدان شاخص


ندا  سیجانی
خبرنگار
از سوی شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور گواهینامه درجه یک هنری به علی جهاندار خواننده موسیقی دستگاهی و محمدسعید شریفیان پژوهشگر موسیقی و آهنگساز اعطا شد.
علی جهاندار ضمن تشــکرازاین اقـــــدام وزارت فرهــــــنگ و ارشاد اســــــلامی و انجمن موســــیقی درگفت‌و‌گـــــــو بـــــا «ایران» بیان داشت: «هرچه از دوست رسد نیکوست اما معتقدم ارزش دریافت یک نشان هنری به فردی است که اهدا می‌کند، بدین منظور که چه بهتر آن است نشان هنری خود را از استادان بزرگی چون حسن کسایی، محمدرضا شجریان و... دریافت می کردیم. البته ناگفته نماند افتخاربزرگی است که در همان دوران هم، آوازخوانی من مورد تأیید این بزرگان قرار گرفته بود.»
به‌گفته این خواننده موسیقی سنتی، دریافت نشان هنری از یک هنرمند بزرگ، با نشان‌های هنری که از سوی وزارت ارشاد اهدا می‌شود به لحاظ ارزش معنوی، بسیار متفاوت است: «قطعاً نگاه وارزشیابی این بزرگان نسبت به هنر و هنرمندان به گونه‌ای دیگر است و براساس تلاش و علم و اندیشه یک هنرمند این نشان‌ها اعطا شده است.»
اودرباره تعهدی که یک هنرمند نسبت به این نشان‌ها دارد اظهارکرد: «یک هنرمند باید همیشه متعهد به کاری باشد که انجام می‌دهد و دریافت چنین نشان‌هایی نباید تأثیری در روند کاری او بگذارد. ما هنرمندان قدیم همچنان خود را مدیون استادانمان می‌دانیم و با احترام و ادب ازآنها یاد می‌کنیم مانند تعهدی که به استادان شجریان، کسایی، ایرج، گلپا داشته و دارم و در محضر این بزرگان تلمذ کرده‌ام.»
جهاندار نسبت به دریافت این نشان گلایه هم دارد ودراین باره گفت: «جالب است بدانید تاریخی که این نشان صادر شده مربوط به سال 93 است و 7سال از این اتفاق می‌گذرد و تنها به احترام این دوستان که به منزل ما آمدند آن را دریافت کرده ام. البته انجام چنین برنامه‌هایی چندان دورازذهن نیست به این دلیل می‌گویم که حدوداً 4 سال پیش آلبومی از ردیف‌های موسیقی آوازی ایران جمع‌آوری کردم اما این اثرهمچنان منتشر نشده و نمی‌دانم علت این تعلل‌ها وسهل‌انگاری‌ها چیست!»
جهاندار در مدت زمانی که کرونا شیوع یافته و کلاس‌های موسیقی تعطیل شده آموزش آواز را هم به‌صورت حضوری وهم آنلاین برگزار کرده و این کلاس‌ها همچنان برقرار است. او می‌گوید: «فرهنگ و هنراین مملکت همیشه مورد توجه بوده و است و شاید زمان تأثیراتی در مسیر آن به‌وجود آورد من نیز دراین مدت تلاش کردم فعالیت‌های خود را ادامه بدهم و نگذارم موسیقی متوقف شود.اگرچه تأکید دارم آموزش سینه به سینه قطعاً اثرگذاری بهتری خواهد داشت.

برش

هنرمندی دیگری که گواهینامه درجه یک هنری دریافت کرد محمد سعید شریفیان بود. او هنگام دریافت این جایزه ضمن تشکر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین انجمن موسیقی ایران گفت: «سال‌ها پیش با آقای فریدون ناصری که رهبر ارکستر سمفونیک بودند، صحبت کردم و از آنجایی که ایشان موسیقی محلی نیز دوست داشت، پیشنهاد کردم مجموعه‌ای از موسیقی‌های محلی در حدود سه دقیقه بسازیم. این کار را انجام دادیم و اتفاقاً از این قطعات بسیار استقبال شد.» شریفیان با تأکید بر ضرورت شناخت و آگاهی از تاریخ و فعالیت ارکستر سمفونیک تهران ادامه داد: «طرحی ارائه کردم که آهنگسازان جوان در ارکستر سمفونیک حضور داشته باشند که خوشبختانه این طرح اجرا شد و تأثیر بسزایی نیز داشت. این طرح در ایجاد و تقویت انگیزه جوانان و دانشجویان موسیقی برای تلاش و جدیت به‌منظور حضور در ارکستر مؤثر است و تاکنون ۵۷ قطعه برای ارکستر سمفونیک توسط آهنگسازان جوان ساخته شده است.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7705/15/584973/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها