هنرمندان در فضای مجازی


در مرور کلی بر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی همچنان دو موضوع مشترک افغانستان و کرونا دغدغه اهالی فرهنگ و هنر است. ویدیویی مربوط به بخشی کوچک از قطعه «روزگار غریب» که علیرضا قربانی از اجرایش در بهار 98 منتشر کرده نیز از پست‌های مشترکی است که در صفحات سینماگرانی چون هانیه توسلی، پرویز پرستویی، محسن کیایی و... بازنشر شده است.

ما با مرگ می‌رقصیم و می‌مانیم
مصطفی جلالی‌فخر را علاقه‌مندان جدی سینما در جایگاه یک منتقد و از ماهنامه فیلم می‌شناسند. او این روزها اما به‌خاطر شغل اصلی‌اش یعنی طبابت بین کاربران فضای مجازی به چهره‌ای شناخته شده تبدیل شده است. با شیوع کرونا پست‌های اینستاگرامی جلالی‌فخر با اتکاء به قلم توانا و تأثیرگذارش بارها در فضای مجازی بازنشر شد. این پزشک و منتقد سینما که به‌تازگی بیماری کرونا را پشت سر گذاشته به بهانه روز پزشک عکسی از خودش منتشر کرده و نوشته: «در تمام این سال‌ها به‌هر کس که از من مشاوره خواسته، گفته‌ام که پزشکی به جان کندن می‌ماند، اگر تحمل نداری نیا! و باید این نقش دشوار را بپذیری که طبیب یعنی آرزوهای آدم‌های درد و رنج. آنها ما را شبیه معجزه‌گر می‌بینند و شک ندارند که چراغ غول جادو در جیب ماست؛ و تو باید باور اعجاز را در خودت تکرار کنی» در بخش دیگری از یادداشت این پست متناسب با احوال این روزها آمده: «در بطن طوفانی که هر از گاهی، یکی از ما را می‌کند و می‌برد و ما با مرگ می‌رقصیم و می‌مانیم، شاید خیلی‌ها ندانند اما خودمان می‌دانیم که در چه روز و شب‌هایی، طبابت را چونان ترانه‌ای، عاشقانه زمزمه کرده‌ایم»
قلب‌هایی که برای ایران می‌تپد
بازار «خاتون» اولین سریال نمایش خانگی تینا پاکروان که این روزها از نماوا در حال پخش است هم بعد از پخش قسمت دوم دوباره در فضای مجازی رونق گرفته. کیهان کلهر که در اولین تجربه آهنگ‌سازی برای سریال با تینا پاکروان، همکاری داشته موسیقی «خاتون» را در صفحه اینستاگرامش به اشتراک گذاشته. نگار جواهریان بازیگر نقش اصلی این سریال «یه اسلحه به من بده» را به‌عنوان دیالوگ منتخب خود منتشر کرده و از فالوورهایش خواسته جمله‌ای به یادماندنی از این قسمت را کامنت کنند. «دلم نمی‌خواد بچه‌ام زیر دست اجنبی بزرگ شه»، «وقتی کشورم اشغال بشه من این درجه‌ها رو می‌خوام چی‌کار»، «-نکنه نگران زمیناتی - نه نگران سرزمین‌ام هستم»، «شما تمرد من رو گزارش کن، من هم تعلل شما رو» و... بخشی از پاسخ‌هایی است که او دریافت کرده. در میان دیالوگ‌های برگزیده بیشترین بازخورد مربوط به شخصیت ستوان نامجو با بازی بهنام شرفی است که شخصیتی شجاع است و دلش برای وطن می‌تپد. رضا بهبودی، تینا پاکروان، نگار جواهریان، ستاره پسیانی، اشکان خطیبی، عاطفه رضوی و... تصویری از این شخصیت را به اشتراک گذاشته‌اند.

چهره‌ها
اول شهریورماه زادروز حسین علیزاده است. کیهان کلهر به‌همین بهانه ویدیویی کوتاه از ثبت یک عکس مشترک با او را منتشر کرده و نوشته: «برادر و معلم بزرگ، همدل و هم‌نفس صحنه‌ها، رفیق جاده‌ها، سایه‌ات کم مباد، ای درخت پر بار و ثمر باغ فرهنگ، حسین علیزاده عزیزم، خوی خوش و شیرینی طبع تو، سخاوتمندانه مرهمی است دراین تیرگی‌ها»
در چند روز گذشته تصویری از کودکی که توسط نیروهای مردمی به نیروهای نظامی ایستاده در آن سوی سیم خاردارها منتقل می‌شود در فضای مجازی بازنشر شده است. نوید محمودی نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده افغانستانی ساکن ایران عکسی از این صحنه را منتشر کرده و در کپشن روی عکس آورده است: «هیچ کس سرپرستی‌اش را بر عهده نمی‌گیرد، افغانستان، کودکی یتیم است.»
«وقتی سرپایی همه رفیقتن. وقتی می‌دویی همه همراتن، وقتی‌ داری همه خاطرخواتن اما امان از موقعی که بشینی و ندویی و نداشته باشی و...» این عبارات بخشی از درددل‌های رضا رویگری است که همراه با ویدیویی از او بعد از آسیب‌های به جا مانده از سکته مغزی در سال 97 منتشر شده است. پس از بازنشر این ویدیو در فضای مجازی داریوش فرضیایی با انتشار تصویری از دیدارش با این بازیگر پیشکسوت خبر داده است.

تازه‌های نشر
نشر چشمه در صفحه اینستاگرام خود خبر از انتشار کتاب «کلارا و خورشید» اولین رمان کازوئو ایشی گورو پس از دریافت جایزه نوبل ادبیات با ترجمه امیر مهدی حقیقت داده است. در معرفی این کتاب آمده: «رمانی شاعرانه و دلگرم‌کننده که از چشم یک راوی فراموش‌نشدنی، روباتی به‌نام کلارا، به دنیای پرشتاب امروز ما نگاه می‌کند و می‌کوشد به این سؤال‌های بنیادین پاسخ دهد که «عشق چیست؟» و «هر آدمی چقدر منحصربه‌فرد است؟»
نشر هوپا هرمس هم خرید رمان «سلام کسی اینجا نیست؟» نوشته یاستین گوردر با ترجمه مهرداد بازیاری را پیشنهاد داده. این کتاب مناسب گروه سنی 10 تا 16 سال است و در معرفی کوتاه آن در صفحه اینستاگرام این انتشارات می‌خوانیم: «این کتاب مانند «شازده کوچولو» بسیار خواندنی است و نگاهی نو و فلسفی دارد. یاستین گوردر، با این کتاب، توانایی و خلاقیت خود را در پیش کشیدن دغدغه‌های فلسفی برای کودکان نشان می‌دهد. جو هشت ساله است. او، یک ساعت قبل از تولد برادرش، با موجود فضایی عجیبی به‌نام میکا آشنا می‌شود؛ میکا با سفینه‌اش درست روی درخت سیب باغچه خانه جو فرود می‌آید...





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7705/16/584984/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها