درخواست دوباره امریکا از ایران برای از سرگیری مذاکرات احیای برجام


گروه سیاسی/ امریکا بار دیگر از ایران خواست که پای میز مذاکرات احیای برجام در وین بازگردد. «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه این کشور در کنفرانس خبری خود درباره اینکه آیا ایران نشانه‌ای مبنی بر تمایل به بازگشت به مذاکرات ارسال کرده است یا نه، گفت: ما به وضوح گفته‌ایم که با هدف تأمین منافع ملی خود به‌دنبال عملی کردن بازگشت دوجانبه هستیم. به گزارش ایسنا، «پرایس» افزود: «دولت جدید در تهران هنوز در حال شکل‌گیری است. آنها باید درباره روند احیای توافق هسته‌ای و چگونگی بازگشت دوجانبه به این توافق تصمیم‌گیری کنند.
 ایران پیش‌تر به اتحادیه اروپا به‌عنوان میزبان مذاکرات اطلاع داده بود که تا زمان روی کار آمدن دولت جدید زمان مشخصی را برای از سرگیری مذاکرات در نظر ندارد. تاکنون شش دور گفت‌وگوی هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی برای بازگشت به تعهدات برجام انجام گرفته است.
اما همزمان با تلاش‌ها برای ازسرگیری مذاکرات برجام، منابع دیپلماتیک و مقامات رسمی مطرح کرده‌اند که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جریان دیدارش با رئیس‌جمهوری امریکا تلاش خواهد کرد با ارائه یک استراتژی جدید ضد ایرانی، مانع بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای شود. به‌گزارش ایسنا «بنت» یک استراتژی برای مقابله با ایران را ارائه خواهد کرد که بازگشت به توافق هسته‌ای را منتفی می‌کند. یک شبکه اسرائیلی مطرح کرد که رئیس دولت اسرائیل این استدلال را مطرح خواهد کرد که برنامه هسته‌ای ایران پیش رفته‌تر از آن است که توافق هسته‌ای امروز به آن ارتباطی داشته باشد و منافعی که توافق فعلی در اختیار ایران می‌گذارد، بیش از حد است. این شبکه افزود: طبق گفته چندین منبع دیپلماتیک، «بنت» مسأله هسته‌ای ایران را فرصتی برای ایجاد یک استراتژی جامع منطقه‌ای علیه تهران تلقی می‌کند.
پایگاه تحلیلی «اکسیوس» نیز در گزارشی پیرامون برجام نوشت که دولت «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی معتقد است که بازگشت به توافق هسته‌ای بی‌فایده است چون پیشرفت‌های ایران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم و تحقیق و توسعه هسته‌ای، به‌معنی این است که توافق احیا شده برجام همان منافع عدم اشاعه‌ قبلی را ارائه نخواهد داد. بنا بر این گزارش، دلیل سفر «بنت» در این برهه پیرامون تسریع فعالیت هسته‌ای ایران در چند ماه گذشته ضروری است.
این پایگاه خبری طبق گفته مقام اسرائیلی نوشت که وقتی اقدامات برای ترتیب دادن این نشست میان «بنت» و «بایدن» آغاز شد، به‌نظر می‌رسید که بازگشت امریکا به توافق هسته‌ای قریب الوقوع باشد اما احتمال آن در دولت جدید ایران کمتر است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7707/3/585169/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها