وزیر پیشنهادی علوم:

سند دانشگاه اسلامی در دستور کار قرار خواهد گرفت


در نوبت صبح جلسه دیروز بررسی صلاحیت محمدعلی زلفی گل، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در دستور کار مجلس قرار گرفت. ابتدا در این جلسه سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از تأیید صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری از سوی اعضای این کمیسیون خبر داد.
در ادامه نوبت به نطق موافقان و مخالفان زلفی گل رسید. سیدعلی یزدی خواه نماینده تهران به‌عنوان مخالف وزیر پیشنهادی وزارت علوم گفت: در برنامه وزیر پیشنهادی علوم افق و دکترینی در خصوص مواجهه با آموزش عالی ندیدم. به شخصیت آقای زلفی گل احترام می‌گذاریم، ولی محدوده عمل و تجربه ایشان دانشگاه همدان بوده و با ۴، ۵ هزار دانشجو. حال می‌خواهند میلیون‌ها دانشجو و صدها واحد دانشگاهی را مدیریت کنند. همچنین با شوراهای مربوط به این حوزه چگونه می‌خواهند مواجه شوند؟ بدون اینکه تجربه قبلی در این حوزه را داشته باشد. روح‌الله ایزدخواه دیگر نماینده تهران هم به‌عنوان مخالف وزیر پیشنهادی علوم گفت: وزیر پیشنهادی علوم برنامه تحولی ندارد آقای رئیسی به ما اعتماد کرده و کابینه را اصلاح کند. مهرداد ویس کرمی نماینده خرم آباد نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم ضمن تأیید سوابق علمی محمد علی زلفی گل اظهار کرد: به‌نظرم تک بعدی بودن ایشان مانع از نگاه جامع به‌همه رشته‌های دانشگاهی و رشته‌های نوین و میان رشته‌ای است. در نهایت حسین رجایی نماینده لنجان در بیان دلایل مخالفت خود بیان کرد: برنامه‌های آقای زلفی گل بسیار خوب نوشته شده است و با اسناد بالادستی هم همراهی دارد، اما کلی است و برنامه اقدام نیست و برنامه عملیاتی ندارند. در آن سو محمد خدابخشی نماینده الیگودرز به‌عنوان اولین موافق وزیر پیشنهادی علوم گفت: وزیر پیشنهادی علوم فردی صادق، توانمند و جهادی با روحیه انقلابی است. پس از او عبدالناصر درخشان نماینده ایرانشهر به‌عنوان موافق زلفی گل، ضمن موافقت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: زبانم از سخن گفتن درباره چنین اندیشمندی قاصر است. درخشان گفت: وزیر پیشنهادی محرومیت را می‌شناسد و برای رفع چالش‌های علمی کشور برنامه دارد، تولید علم یکی از تأکیدات ایشان می‌باشد و در برنامه‌های وی به این مهم اشاره شده است. بهزاد رحیمی نماینده سقز هم به‌عنوان موافق گفت: انتخاب زلفی گل به‌عنوان یک چهره شاخص علمی جهت وزارت علوم جای تحسین دارد. در نهایت احمد نادری نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به‌عنوان آخرین موافق وزیر پیشنهادی علوم بیان کرد: با توجه به شناخت بیش از یک دهه که از آقای زلفی گل دارم، باید بگویم ایشان یکی از افتخارات علمی کشور در دنیا هستند.
محمدعلی زلفی گل وزیر پیشنهادی علوم هم در دفاع از سوابق و برنامه‌های خود گفت: در جمهوری اسلامی هر مدیر و مسئولی در هر رده و سطحی چنانچه در راستای اهداف شهدا و امام شهدا حرکت نکند، به‌طور قطع عاقبت به خیر نخواهد شد. وی افزود: به‌عنوان سرباز علمی نظام مقدس جمهوری اسلامی الگوی خودم را شهید چمران و شهدای هسته‌ای و الگوی نظامی‌ام را مصداق گذشت، ایثار و شهادت سردار دل‌ها شهید سلیمانی قرار می‌دهم زیرا که این عزیزان عاقبت به خیر شدند. وزیر پیشنهادی علوم ضمن تأکید بر اینکه باید آثار علم در جامعه ظهور و بروز پیدا کند، گفت: آثار علم در کشور ما ظهور و بروز پیدا نکرده و این به‌دلیل آن است که تحقیقات ما براساس 3 دسته بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای بوده و تمام قوانین و مقررات ما تاکنون بیشتر برای انجام تحقیقات بنیادین بوده است، نظام‌های سنجشی و انگیزشی در مسیر تحقیقات بنیادی که خروجی برون داده‌های علمی و مقالات علمی است، حرکت می‌کند. وی ادامه داد: اگر به‌دنبال این هستیم که نقش دانشگاه را در جامعه پررنگ‌تر کنیم، باید برای سطح دوم تحقیقات برنامه‌ریزی کرده و نظامات سنجشی و انگیزشی را آن‌طور که شایسته است ایجاد کرده تا دانش پژوهان، دانشمندان و هیأت‌های علمی انگیزه لازم را برای انجام تحقیقات کاربردی داشته باشند. زلفی گل تأکید کرد: در دوره وزارت خود در وزارتخانه علوم تلاش می‌کنم تا طی دوره 4 ساله نظام پیشنهادات برای کاربردی کردن تحقیقات بویژه بخش مهمی از رساله‌ها و پایان نامه‌های دکتری ایجاد کنم. وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاه‌ها، استادان و دانشجویان ما به هیچ عنوان در این زمینه مقصر نیستند، اظهار کرد: استادان و دانشجویان تاکنون کار خود را بخوبی انجام داده‌اند، اما قوانین به آنها اجازه نداده و تشویق کرده تا بیشتر تحقیقات بنیادی انجام دهند. اکنون باید با ایجاد سیستم جدید بستر نرم افزاری و سخت افزاری را برای تحقق و هدفمندی پژوهش ایجاد کنیم. وزیر پیشنهادی علوم تأکید کرد: برای آنکه دانشگاه‌ها بتوانند آرمان‌های یک جامعه را محقق کنند، باید براساس اسناد بالادستی، سند چشم انداز، نقشه جامع علمی کشور، بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب و سند دانشگاه اسلامی حرکت کنند و خداوند خیر دهد افرادی را که سند دانشگاه اسلامی را تدوین کردند. سند دانشگاه اسلامی بسیار جامع، علمی و کاربردی است و در دستور کار من قرار خواهد گرفت، زیرا کاملاً کارشناسی و عملیاتی است. وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری درباره پارک‌های علم و فناوری عنوان کرد: یکی از محورهای اصلی برنامه من رشد پارک‌های علم وفناوری است که در برنامه هفتم نیز نیاز به تقویت دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7707/2/585174/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها