وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی:

بار اصلی بر دوش اصحاب اندیشه، فرهنگ و رسانه خواهد بود


محمدمهدی اسماعیلی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی هم از جمله وزرایی بود که مجلس در جلسه دیروز به بررسی صلاحیت وی پرداخت. در ابتدا حجت‌الاسلام مجید نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: ۵۶ درصد برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارشاد با اسناد بالا دستی منطبق و ۳۳ درصد موارد همسو بوده است. مورد مغایر نیز یافت نشده است.
در ادامه موافقان و مخالفان این وزیر پیشنهادی به طرح دیدگاه‌های خود پرداختند. علی اصغر خانی، عضو کمیسیون عمران به عنوان اولین مخالف وزیر پیشنهادی ارشاد تأکید کرد: سوابق وزیر پیشنهادی ارتباط چندانی با بدنه این وزارتخانه ندارد. خانی با بیان اینکه وظایف تلفیقی این حوزه، تجربه و دانش مرتبط می‌طلبد که متأسفانه این موضوع در وزیر پیشنهادی دیده نمی‌شود، اضافه کرد: آقای اسماعیلی با کدام‌ پشتوانه قادر به تعامل با نویسندگان، موسیقیدانان، کانون‌های فرهنگی و هنری و فعالین حوزه هنری هستند؟ سید علی یزدی‌خواه، نماینده تهران هم با بیان اینکه وزیر پیشنهادی پرونده مفتوح در دادسرای ویژه کارکنان دولت دارد، گفت: اهالی فرهنگ و رسانه نسبت به حضور اسماعیلی در وزارت فرهنگ گارد گرفته‌اند که باید دلیل آن را بدانیم. همچنین محمد علیپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم تأکید کرد: سوابق و تحصیلات وزیر پیشنهادی فرهنگ مرتبط نیست. مسلم صالحی، نماینده اقلید در مجلس نیز دیگر مخالف وزیر پیشنهادی ارشاد بود که گفت: نهاد خانواده توسط برنامه‌های معاند شبکه‌های خارجی تحت حمله قرار گرفته است. یک دختر یا پسر بچه پنج - شش ساله از صبح تا شب پای شبکه ماهواره‌ای «جم» می‌نشیند. برنامه شما برای مقابله با این وضعیت و شبکه‌ها چیست؟
در مقابل عفت شریعتی، نماینده زرند و کوهبنان در موافقت با وزیر پیشنهادی تأکید کرد: ما به دنبال برنامه‌ریزی جهت تقویت فرهنگ اصیل اسلامی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم که وزیر پیشنهادی این امر را در برنامه‌های خود دیده است.
سیدرضا تقوی، نماینده تهران هم در موافقت گفت: آقای اسماعیلی به مشارکت‌پذیری در امر فرهنگ کاملاً اعتقاد دارد. وی افزود: توسعه، اصلاح، تربیت و تکامل فرهنگ بدون همکاری مردم امکانپذیر نیست. گرایش ذهنی و درونی مدیر فرهنگی باید ذاتی باشد، در غیر این صورت نمی‌تواند با اصحاب فرهنگ و هنر ارتباط مناسبی برقرار کند که آقای اسماعیلی این گرایش درونی را برای ارتباط فرهنگی دارد. سیدمحمد موحد، نماینده کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: اسماعیلی آمده تا تمام توان و ظرفیت‌های خود را برای حمایت از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه به کار ببندد و اوضاع آنها را سامان ببخشد. در نهایت هم کمال حسین‌پور، نماینده پیرانشهر و سردشت گفت: وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی فردی متعهد، متخصص، خوشفکر و معتقد به چندصدایی در رسانه‌ها است.
در ادامه این جلسه محمد مهدی اسماعیلی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به دفاع از سوابق و برنامه‌های خود پرداخت و گفت که برخی دوست دارند دولت در عرصه فرهنگ موجودی ناتوان و بی‌اراده باشد که ما آن را قبول نداریم. عرصه فرهنگ در نظام اسلامی عرصه ولنگاری و سهل‌اندیشی نیست. وی افزود: فرهنگ فضای تنفسی جامعه ماست که وقتی پاک و پاکیزه باشد جامعه با نشاط و پویا بوده و با آلودگی طور دیگری شرایط را رقم می‌زند. فرهنگ ریشه عظیم انقلاب بوده، اهداف بلند انقلاب نظیر آزادی، استقلال، اجرای عدالت، رفع محرومیت و مبارزه با مستکبران نشان از آن دارد. (متن کامل سخنان اسماعیلی در صفحه فرهنگی منتشر شده است.)



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7707/2/585175/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها