در آخرین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در بهارستان

ضرغامی، اوجی، محرابیان و سجادی از برنامه‌های خود دفاع کردند




گروه سیاسی/ عزت‌الله ضرغامی گزینه پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت، علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو و سید حمید سجادی گزینه پیشنهادی برای وزارت ورزش و جوانان آخرین گزینه‌های لیست کابینه سیزدهم بودند که در آخرین جلسه بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزرای پیشنهادی برنامه‌های خود را تشریح کردند. موافقان و مخالفان بحث‌های خود را مطرح کردند. در پنج  روزی که بهارستان مشغول بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی بود حاشیه یا مورد خاصی به وجود نیامد. تنها حاشیه در روز آخر اتفاق افتاد، آنجا که طرح برخی مسائل درباره وزیر پیشنهادی نفت باعث شد تا نمایندگان در یک جلسه غیرعلنی مسائل خود را طرح و اوجی هم به آنها پاسخ دهد.

عزت‌الله ضرغامی: پرهیز از دوقطبی سازی‌ها درباره میراث فرهنگی و گردشگری
عزت‌الله ضرغامی، وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی شانزدهمین وزیر پیشنهادی کابینه ابراهیم رئیسی بود که صلاحیتش در مجلس بررسی شد. البته نطق های مخالفان و موافقان در جلسه سه شنبه انجام شد. در ابتدای بررسی صلاحیت ضرغامی، حجت‌الاسلام مجید نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت که این کمیسیون صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را تأیید کرد. سپس روح‌الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم گفت که این کمیسیون ضرغامی را برای وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شایسته دانسته است.
در ادامه نمایندگان موافق و مخالف ضرغامی به ایراد نطق پرداختند. محمدرضا صباغیان، نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها به‌عنوان اولین مخالف وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی با عنوان اینکه به‌دلیل ارزش‌های اسلامی و اعتقادی مقاومت‌هایی در مقابل گردشگری وجود دارد، از وزیر پیشنهادی پرسید که برنامه شما برای این موضوع چیست؟ سیدعلی موسوی، نماینده مردم ملکان در مجلس هم به‌عنوان دیگر مخالف این وزیر پیشنهادی خطاب به ضرغامی گفت: دغدغه عدم وجود انگیزه بالای کار جهادی از سوی شما در وزارتخانه‌ای که تناسب چندانی با امور جاری و بدنه آن ندارید، نگران کننده است. معین‌الدین سعیدی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس نیز تأکید کرد: آقای ضرغامی مدیری است در تراز انقلاب اسلامی، تحول گرا، خلاق، هیچ نکته خاکستری در کارنامه مالی ایشان نیست، ولی هر کسی را بهر کاری ساختند. همچنین محمود احمدی بی‌غش، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در این بخش با بیان اینکه تجربیات ضرغامی هیچ تناسبی با وزارت میراث فرهنگی ندارد، گفت که حضور ضرغامی در وزارت میراث فرهنگی اهانت به بخش قابل توجهی از نخبگان میراث فرهنگی و استادان برجسته این حوزه است.
در مقابل سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مشهد به‌عنوان موافق وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی تأکید کرد: آقای ضرغامی هم دارای شناخت در حوزه دفاعی و هم آشنا به مسائل استراتژیک و همچنین رسانه بوده و هم اهل تعاملات اجتماعی می‌باشد. علی رضایی، نماینده کنگاور هم به موضوع تعامل با مجلس، ارتباط با رسانه‌ها، روحیه جوانگرایی و آشنایی با مبانی نظری قرآن کریم اشاره کرد. مجتبی توانگر، نماینده تهران در مجلس دیگر موافق وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی بود که گفت: ضرغامی مرد میدان و مرد عمل است و در صداوسیما مدیری اصولگرا و توسعه‌گرا بوده است. همچنین جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس در موافقت با ضرغامی تأکید کرد: وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری ارتباط خوبی با جوانان دارد.
در ادامه این جلسه عزت‌الله ضرغامی در دفاع از برنامه‌ها و سوابق خود، گردشگری مذهبی و حلال را مزیت نسبی کشور در این حوزه دانست. وی گفت: میراث فرهنگی شناسنامه و هویت ملی ما است که باید برای ترویج و تبلیغ آن تلاش کنیم. ضرغامی افزود: حکایت آسیب‌های مدیریتی ما در اغلب حوزه‌های مدیریتی کشور این است که به‌دنبال پاسخ‌های ساختاری و کلیشه‌ای برای جدی‌ترین مشکلات و مسائل جاری کشور هستیم ممکن است کارمان را راه بیندازد اما چون به آن عادت کرده‌ایم مردم دیگر آن را از ما نمی‌پذیرند بلکه باید با اقدام تحولی ساختارهای پوسیده و ناکارآمد را کنار بزنیم. وی ادامه داد: دلیل آنکه این مسئولیت را پذیرفتم اول از همه تجربه‌ مدیریتی و فرهنگی بود که داشته‌ام. در سوی دیگر بخش زیادی از مجموعه‌های این وزارتخانه قبلاً در وزارت ارشاد بود و بنده با این حوزه‌ها آشنا هستم. وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی در ادامه تصریح کرد: بسیاری از نهادهای مختلف کشور باید همراهی کنند تا با یک نگاه ملی و فرابخشی گام‌های تحولی در این حوزه برداشته شود. متأسفانه به‌دلیل فقدان یک نگاه نظری و ایدئولوژیک که باید همه نیروهای فکری و مدیریتی را همراه کند دچار عقب‌ماندگی شده‌ایم. این وزارتخانه اکنون محجور و مغفول مانده است.
ضرغامی ادامه داد: متأسفانه در طول این سال‌ها میراث فرهنگی که می‌توانست عامل همبستگی و اتحاد ملی باشد تبدیل به یک جریان دوقطبی شده است. شهید مطهری در کتاب خود بخوبی هم‌افزایی این حوزه را دیده است. رهبر انقلاب دقیق‌ترین تعبیرها را در این حوزه دارد. هر یک از این آثار از تخت جمشید تا نقش رستم همه ارزش‌های این کشور هستند و ایجاد دوقطبی معنایی ندارد. ضرغامی در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس گفت: در رابطه با جاذبه‌های مکمل پیشنهادم را دادم که با کمک شما باید این بخش از محجوریت درآید. یکی از راهبردهای این مسأله گردشگری خانواده محور است که کاری که به کمک شما باید انجام دهیم جاذبه‌های تکمیلی است. وی درباره بخش صنایع دستی گفت: از ۴۶۰ صنعت دستی که جهان دارد ۳۷۰ مورد آن را در ایران داریم، اما به‌دلیل مشکل بازاریابی، معرفی و فروش این بخش محجور مانده است و با کشورهای رقیب به‌دلیل دلالی‌هایی که در این حوزه وجود دارد دچار مشکل شده‌ایم.

بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت به جلسه غیرعلنی کشید
نمایندگان مجلس در جلسه دیروز برنامه‌ها و سوابق محمدجواد اوجی، وزیر پیشنهادی نفت را مورد بررسی قرار دادند. جلسه‌ای که البته قدری هم حاشیه داشت و متفاوت از بقیه وزرای پیشنهادی برگزار شد. در ابتدا مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت که برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت منطبق با اسناد بالادستی است. پس از این هم روح‌الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: این کمیسیون اوجی را برای تصدی وزرات نفت مناسب تشخیص داد.
در ادامه موافقان و مخالفان اوجی به ایراد نطق پرداختند. انور حبیب‌زاده نماینده بوکان به عنوان اولین موافق وزیر پیشنهادی نفت گفت:  اوجی فردی توانمند بوده و از شجاعت، بصیرت و آگاهی فوق‌العاده‌ای برخوردار است، وی از بدنه صنعت نفت و آشنا با مسائل حوزه نفت و انرژی است، بدیهی است که با تجاربی که در این حوزه دارد، می‌تواند در این وزارتخانه بخوبی تأثیرگذار باشد. پس از او هم علی بابایی کارنامی گفت: ساختار سازمانی برای وزارت نفت بسیار مهم است. یکی از موضوعات این وزارتخانه، مسأله کارکنان آن است که نیروهای متخصصی هستند که در شرایط سختی روزگار می‌گذرانند. بی‌عدالتی در ساختار سازمانی باید رخت بربندد.
اما در مقابل مهدی عسگری، نماینده مردم کرج به عنوان اولین مخالف وزیر پیشنهادی نفت گفت: آقای اوجی مانند اغلب وزرا دارای تخصص و تعهد مطلوبی است اما مسأله اصلی سنجش تناسب گزینه پیشنهادی با شرایط موجود و اولویت‌های این وزارتخانه‌ها است، تجربه ایشان بیشتر در حوزه گاز است ولی مسأله اصلی ما در بحث تحریم نفتی است.‌ هاجر چنارانی نماینده نیشابور  هم در مخالفت اظهار کرد: حرکت جهان به سمتی است که تولید نفت محدود شده و در نتیحه ثروت زیرزمینی تجدیدناپذیر به ثروت روزمینی تجدیدپذیر تبدیل می‌شود. برنامه وزیر پیشنهادی نفت در این خصوص چیست؟ حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی نماینده خمینی‌شهر دیگر مخالف جواد اوجی بیان کرد: فروش نفت و گشایش راه برای آوردن ارز آن به کشور نیازمند جرأت و جسارت ویژه‌ای است که هنوز توانایی وزیر پیشنهادی نفت در این حوزه به بنده اثبات نشده است.
حاشیه‌های جلسه دیروز با نطق مخالف الیاس نادران، نماینده تهران آغاز شد. او با بیان اینکه بنده بیش از اینکه به کارآمدی افراد نگاه کنم به سلامت و پاکدستی آنها توجه می‌کنم، گفت: در جلسه‌ای که با آقای اوجی داشتم، بیان کردم که قصد من راستی‌آزمایی است نه اقرار به چیزی. چند نکته را به ایشان گفتم که بداند من چه چیزهایی می‌دانم اما متوجه نشد. به ایشان گفتم لیست اموال‌تان در شبکه‌های اجتماعی پخش شده که آقای اوجی پاسخ داد که کدام‌ها را می‌گویید. گفتم همه ۲۹۰ نفر دیده‌اند، شما چطور ندیده‌اید؟ وی ادامه داد: از ایشان سؤال کردم چه دارید؟ که پاسخ داد ۳ آپارتمان یکی در هروی، یکی ارثیه خانمم است و دیگری هم برای پسرم است. استعلام گرفتم و ۹ مورد اموال ایشان را اعلام کردند. کسی که به این صراحت خلاف واقع می‌گوید، جاهای دیگر هم اینگونه است. پس از این بود که مجلس جلسه 30 دقیقه‌ای غیرعلنی برای بررسی موارد مطرح شده در نطق نادران تشکیل داد. در این باره ابراهیم رضایی نماینده مردم دشتستان در جمع خبرنگاران گفت: آقای الیاس نادران مدارک و اسنادی در مورد آقای اوجی وزیر نفت به نمایندگان ارائه کرده است که در همین رابطه نمایندگان درخواست جلسه غیر علنی داده‌اند تا این موضوع مورد بررسی قرار گیرد. به گفته رضایی، در این جلسه الیاس نادران اسنادی را در مورد موضوعات مالی اوجی وزیر پیشنهادی نفت ارائه کرده و اوجی هم در جلسه غیرعلنی توضیحاتی را به نمایندگان مطرح کرده است.
پس از تشکیل جلسه علنی نیز جواد اوجی در نطق دفاعیه خود موارد ذکر شده در اظهارات نادران را تکذیب کرد و گفت: تأکید می‌کنم؛ هرگونه اموال که در فضای مجازی به من نسبت داده شده را به کسی که مدعی چنین چیزی است می‌بخشم و همچنین همینجا به نام او سند می‌زنم. وی در پایان دفاع خود نیز گفت: لازم است یک بار دیگر درخصوص منابع و دارایی‌های خود شفاف اعلام کنم من خودروی شخصی خود را اعلام کرده‌ام و خدا شاهد است اگر خود مازراتی را ببینم تشخیص نمی‌دهم چیست، چون نمی‌دانم و هرگز نداشته‌ام (متن کامل برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت در صفحه اقتصادی آمده است).

موافقت کمیسیون‌های انرژی، کشاورزی و عمران با محرابیان
نمایندگان در ادامه جلسه دیروز؛ رسیدگی به صلاحیت علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو را در دستور کار داشتند. سه کمیسیون انرژی؛ کشاورزی و عمران مجلس موافقت خود را با او اعلام کردند و در ادامه هم سه مخالف و چهار موافق به بیان اظهارات خود پرداختند.
پس از اظهارات سخنگوهای سه کمیسیون مربوطه نوبت به مخالفان و موافقان محرابیان رسید.
حسین حق‌وردی، نماینده شهریار در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو گفت: مخالفت اینجانب با آقای محرابیان صرفاً به دو دلیل است: اول، عدم ارتباط تحصیلات و سوابق اجرایی و مدیریتی ایشان با حوزه وزارت نیرو و دوم نقصان در برنامه‌های ارائه شده ایشان. او گفت که فرد معرفی شده برای اداره این وزارتخانه صاحب تحصیلات مرتبط با این حوزه نیست. امیرحسین بانکی پور، نماینده اصفهان هم در مخالفت گفت: وزیر پیشنهادی نیرو طوری رفتار کنند که زمینه چانه‌زنی و فشار ایجاد نشود. مهدی طغیانی دیگر نماینده اصفهان هم  با بیان اینکه برنامه وزیر پیشنهادی نیرو بلندپروازانه است، گفت: با کدام منابع می‌خواهید ظرفیت برق را ۳۰ هزار مگاوات افزایش دهید؟ چگونه ۱۰ هزار مگاوات برق تجدیدپذیر تولید کنید؟
عبدالعلی رحیمی مظفری، نماینده سروستان به عنوان موافق وزیر پیشنهادی نیرو با بیان اینکه مجلس جوان انقلابی زمینه ایجاد دولت جوان انقلابی شد، گفت: محرابیان مدیری جهادی و وزیری پرکار است و برنامه محرابیان کاملاً عملیاتی است. پرویز محمدنژاد، نماینده مردم لنگرود در مجلس هم به عنوان موافق وزیر پیشنهادی نیرو تأکید کرد: وزیر پیشنهادی نیرو مدیریت جامع آگاهانه و حرفه‌ای در حوزه آب و برق کشور دارد. علی اصغر خانی، عضو کمیسیون عمران هم در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو گفت: وزیر پیشنهادی نیرو هم صلاحیت علمی لازم و هم سوابق اجرایی کافی برای تصدی بر امور این وزارتخانه را دارد. موسی احمدی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس هم به عنوان موافق وزیر پیشنهادی نیرو تأکید کرد: وزیر پیشنهادی دارای کارنامه اجرایی و مدیریتی درخشانی است.
پس از اظهارات موافقان و مخالفان وزیر نیرو محرابیان برای دفاع از برنامه‌های خود پشت تریبون رفت و گفت: در برنامه‌ام حصول اطمینان از تأمین آب و برق پایدار و ارتقای حکمرانی آب با مبانی عدالت، شفافیت و قانون‌مداری مورد توجه خواهد بود. (متن کامل دفاعیات محرابیان را در صفحه اقتصادی بخوانید.)

بــــرش
وزارتخانه ورزش قرارگاه مسائل مربوط به جوانان و تولید امید می‌شود

سید حمید سجادی، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان آخرین وزیری بود که مجلسی‌ها سوابق و برنامه‌های او را بررسی کردند. در جریان این بررسی ابتدا مجید نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت که اکثریت کمیسیون فرهنگی از صحبت‌های سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان قانع نشد و به صلاحیت او رأی منفی داد. سپس نوبت به نطق موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی رسید. ابتدا سیدعلی یزدی خواه نماینده تهران با بیان اینکه روحیه سجادی متمایل به اشرافی‌گری است و تناسبی با دولت مردمی ندارد، به مخالفت با وزیر پیشنهادی پرداخت. یزدی‌خواه همچنین گفت که سجادی در حوزه جوانان برنامه مکفی مناسب و تخصصی ندارد. محمدمهدی فروردین، رئیس فراکسیون ورزش مجلس هم دیگر مخالف وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان بود که تأکید کرد: شخصی می‌تواند این کشتی به گل نشسته ورزش و جوانان را نجات دهد که از جنس انقلاب باشد، این ویژگی در آقای سجادی در این ۴۲ سال عمر انقلابی دیده نشده است. محمد خدابخشی نماینده الیگودرز به عنوان مخالف سجادی اعتقاد داشت: برنامه جامعی در بخش ورزش بانوان در برنامه ایشان دیده نشده است. خدابخشی همچنین از وجود حکم انفصال از خدمات دولتی در کارنامه سجادی به دلیل تخلفات اداری، خبر داد. همچنین احمد راستینه رئیس کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی هم به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان نطق کرد و گفت: عملکرد گذشته سجادی نشان می‌دهد که او توانایی اداره ورزش را ندارد.
در مقابل جبار کوچکی‌نژاد نماینده رشت به عنوان نخستین موافق وزیر پیشنهادی ورزش بیان کرد: این اولین بار است که یک وزیر ورزش از جامعه ورزشی که دارای تحصیلات و تخصص در این حوزه است به مجلس معرفی شده است. او گفت: ایشان را رئیس قوه قضائیه پیشین به مجلس معرفی کرده است که قطعاً از پرونده‌های فساد مطلع است و اگر فسادی بود ایشان را به مجلس معرفی نمی‌کرد. اسماعیل حسین‌زهی نیز به عنوان موافق وزیر پیشنهادی ورزش گفت: جامعه ورزشی از معرفی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان استقبال می‌کند. در نهایت هم ملک فاضلی نماینده سراوان در مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی ورزش نطق کرد و گفت: از وزیر پیشنهادی ورزش بجز خوبی چیزی ندیده‌ام.
در ادامه سید حمید سجادی، وزیر پیشنهادی ورزش به دفاع از صلاحیت خود پرداخت. او با بیان اینکه وزارتخانه ورزش را به قرارگاه مسائل مربوط به جوانان و تولید امید خواهم کرد، گفت که درد ورزش را درک می‌کنم و با درمان آن آشنا هستم. اجازه نمی‌دهم ورزشکاران در میادین بین‌المللی غریب باشند. وی گفت: تحول‌آفرینی خواست ما است. وزارت ورزش می‌تواند و باید پرچمدار تحول به عنوان یکی از دروازه‌های دولت مردمی باشد. می‌کوشیم که به استعدادها نگاه کنیم که در چند سال گذشته ورزش و جوانان به حاشیه رفته است. وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت که وزارت ورزش باید با نگاه فرابخشی با وزارتخانه‌های دیگر تعامل داشته باشد. سجادی تأکید کرد که از ظرفیت ورزش برای ارتقای فرهنگ و سبک زندگی استفاده کرده و از بدنه هنر و هنرمندان در عالم رسانه، دانش بنیان، استارتاپ ها، گروه‌های خیریه، هیأت‌ها، مساجد و تشکل‌های مردم نهاد استفاده می‌کنیم. وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با بیان اینکه وزارت ورزش را به یک قرارگاه مسائل مربوط به جوانان تبدیل می‌کنیم، افزود: دشمن امید را هدف قرار داده و تمامی تلاش‌اش را برای ناامیدی قرار می‌دهد. وزارتخانه ورزش قرارگاه تولید امید خواهد بود. وی با اشاره به سوابق ورزشی خود تأکید کرد که درد ورزشکاران را درک می‌کند و با درمان آن آشنا است. اجازه نمی‌دهد که ورزشکاران در میادین بین‌المللی غریب باشند. سجادی با تأکید بر لزوم تحقق عدالت ورزشی افزود: همه مناطق کشور باید دارای حق یکسان باشند، این عدالت است، امروز ورزش در جهان ابزاری است برای شور و انسجام جامعه، این مهم می‌تواند در کشور ما هم در حوزه‌های مختلف تأثیر خوبی داشته باشد. سجادی گفت: افزایش سرانه ورزش هم در دستور کار اینجانب می‌باشد، برای جمهوری اسلامی زیبنده نیست از سرانه جهانی سه متر، سرانه ما یک متر باشد. وزیر پیشنهادی ورزش در ادامه گفت: بنده طرح آمایش سرزمین را در روند ساخت و سازها و توسعه اماکن ورزشی مورد توجه قرار داده و قطعاً در مناطق کم برخوردار اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7708/3/585212/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها