ضربه نهایی پگاسوس به روابط شکننده مراکش و الجزایر




بنفشه غلامی/ نرم افزار اسرائیلی پگاسوس روابط دو کشور عربی را که دچار تنش‌های فراوان بود، به بن‌بست کشاند. الجزایر اعلام کرده است، به‌دلیل اقدامات خصمانه مراکش در جاسوسی از شهروندانش روابط خود را با این کشور که پرجمعیت‌ترین همسایه‌اش است، قطع می‌کند.
به‌گزارش خبرگزاری «رویترز»، «رمضان العمامره»، وزیر خارجه الجزایر در یک کنفرانس خبری مراکش را متهم کرد که از نرم افزار جاسوسی پگاسوس علیه مقامات الجزایری استفاده و از گروه‌های جدایی طلب الجزایری حمایت کرده است و در تعهدات دوجانبه‌ای که بین دو کشور در مورد صحرای غربی وجود داشته، سرباز زده است.
وی سپس تأکید کرد که با توجه به جمیع این مسائل و اینکه «پادشاهی مراکش هرگز از اقدامات خصمانه خود علیه الجزایر دست بر نداشته»، تصمیم گرفته‌اند تا روابط دیپلماتیک با این کشور را قطع کنند. وی با این حال اعلام کرده است در جهت رفاه شهروندان دو کشور کنسولگری‌های آنها باز می‌مانند.
الجزایر هفته پیش نیز مراکش را متهم کرد که در آتش‌سوزی‌های مرگباری که در جنگل‌های شمال این کشور رخ داد، دست داشته است. در این آتش‌سوزی‌ها هزاران هکتار از جنگل‌های شمال الجزایر در آتش سوخت و حداقل 90 نفر از جمله 30سرباز این کشور به کام مرگ رفتند. الجزایر مدعی است، جنبش‌های استقلال طلبی که از سوی مراکش حمایت می‌شوند، این آتش‌سوزی‌ها را به عمد به راه انداختند. بعد از شروع این آتش‌سوزی‌ها مراکش به الجزایر پیشنهاد کمک داد اما الجزایر به آن پاسخی نداد. الجزایر ماه پیش نیز بعد از این که یک دیپلمات مراکشی در نیویورک تأکید کرد که جدایی طلبان الجزایری باید از حق تعیین سرنوشت خود برخوردار باشند سفیر خود را از مراکش فراخوانده بود.
واکنش مراکش
در پی اعلام قطع روابط دیپلماتیک الجزایر با مراکش، وزارت امور خارجه مراکش در بیانیه‌ای که در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرد، از تصمیم الجزایر ابراز تأسف کرد و با ابراز پشیمانی بابت آنچه بروز کرده، تأکید کرد، «مراکش همواره شریک وفادار الجزایر خواهد ماند».
همچنین سعدالدین العثمانی، نخست‌وزیر مراکش نیز در اظهاراتی ابراز امیدواری کرد، روابط دو کشور دیگر بار از سر گرفته شود. او تأکید کرد: «عادی شدن مجدد روابط دو کشور حتمی است. چرا که با توجه به منافع مشترک و آینده مشترک و همین طور چالش‌های موجود در منطقه بازگشت به روابط عادی بین دو کشور امری گریز‌ناپذیر است.»
تاریخچه پر تنش روابط دو کشور
روابط دو کشور از سال گذشته یعنی از زمانی که موضوع صحرای غربی پس از سال‌ها مسکوت ماندن، سر باز کرد، رو به وخامت گذاشت. مراکش این منطقه را قلمرو خود می‌داند و الجزایر نیز از جنبش استقلال طلب پولیساریو حمایت می‌کند؛ جنبشی که پاییز سال گذشته اعلام کرد، دیگر بار سلاحی را که بر زمین گذاشته بود، بر می‌دارد و مبارزه مسلحانه را آغاز می‌کند.
البته مراکش و الجزایر به‌عنوان دو قدرت شمال آفریقا همواره دچار تنش‌هایی در روابط بوده‌اند و به همین دلیل مرز بین آنان از سال 1994 بسته شد اما روابط دیپلماتیک آنان تاکنون هرگز قطع نشده بود. هرچند مراکش سال‌ها است که خواهان بازگشایی مرزها بین دو طرف است اما الجزایر معتقد است بازگشایی مرزها می‌تواند تبعات امنیتی برایش داشته باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7708/4/585217/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها