وزیران پیشنهادی از گام های بلند برای وزارتخانه های نفت و نیرو گفتند


گروه اقتصادی / روز گذشته دو وزیر اقتصادی دولت سیزدهم، نفت و نیرو از برنامه پیشنهادی خود برای تصدی وزارتخانه‌های نفت و نیرو دفاع کردند. جواد اوجی؛ وزیر پیشنهادی نفت 55 ساله که مدیرعامل اسبق شرکت ملی گاز ایران بوده پس از شنیدن دیدگاه‌های موافقان و مخالفان از شناسایی بازارهای صادراتی جدید نفت با اصلاح بودجه ۱۴۰۰ صحبت کرد و به نمایندگان مجلس اطمینان داد که فروش نفت، در وزارت وی روان‌تر انجام خواهد شد.
جواد اوجی با بیان اینکه بازارهای جدید نفت را شناسایی خواهیم کرد، گفت: با اراده برای فروش و استفاده از ظرفیت وزارت نفت و نیروهای انقلابی، تحریم‌ها را دور خواهیم زد.
وی با تأکید بر اینکه در شرایط تحریمی کشور صنعت نفت در خط مقدم جبهه اقتصادی است، افزود: عرصه‌های فروش نفت، فرآورده‌های نفتی، محصولات پتروشیمی، تأمین کالا و جذب سرمایه‌گذاری خارجی عرصه جهاد روزمره ما با تحریم‌ها است.
اوجی گفت: باید با استفاده از نیروهای متخصص و توانمند رویکرد فعال برای دور زدن و بی‌اثر کردن تحریم‌ها را در پیش بگیریم و با استفاده از روش‌های موجود، تجربیات گذشته و سایر روش‌ها اقدامات مهمی را برای فروش نفت در پیش خواهیم گرفت و همچنین از ظرفیت بخش خصوصی و تمام دستگاه‌های اجرایی در فروش نفت استفاده خواهیم کرد. وی یکی از راهکارهای مقابله با تحریم‌ها را روش تهاتر نفت با کالا یا سرمایه‌گذاری در کشور دانست و اظهار داشت: در شرکت ملی گاز، صنعت گاز تحریم شد اما در همان سال‌ها توانستیم با فروش گاز، واردات و فرآورده‌های گازی و خرید تجهیزات با تهاتر کالا با گاز وارداتی تحریم‌ها را دور بزنیم. به‌ گزارش ایرنا، اوجی ادامه داد: بازارهای جدید نفت را شناسایی خواهیم کرد که نیازمند اصلاح بودجه ۱۴۰۰ است و با اراده برای فروش و استفاده از ظرفیت وزارت نفت و استفاده از نیروهای انقلابی، تحریم‌ها را دور خواهیم زد تا جایی که خام فروشی را متوقف کنیم.
رقبا بازارهای صادراتی ایران را تصاحب کردند
وی تأکید کرد: اهم اهداف و برنامه‌های اینجانب تلاش برای مقابله با تحریم و فروش حداکثری نفت خام است زیرا بعد از تحریم، میزان صادرات نفت و میعانات کاهش داشته و رقبا بخشی از بازارهای صادراتی ما را تصاحب کردند. وزیر پیشنهادی نفت گفت: برای برون رفت از تحریم‌ها و احیای بازارهای از دست رفته نیازمند اقدامات جهادی هستیم با این حال عبور از این شرایط سخت امکان‌پذیر خواهد بود.
مشکلات وزارت نفت از بی‌تدبیری‌ها است
وزیر پیشنهادی نفت ادامه داد: این صنعت در بخش‌های مختلف خود دچار چالش‌های مختلفی شده و به‌دلیل مشکلات اقتصادی، بی‌تدبیری‌ها، ناکارآمدی و فشار ظالمانه دشمن از حالت متعارف خارج شده و بازگرداندن صنعت نفت به ریل مناسب نیازمند اتخاذ تصمیمات جهادی است که غیر از مسیر تحول راهکار دیگری برای برون رفت از وضعیت موجود باقی نمانده اما دست ملت ایران هیچگاه از راهکارهای جهادی خالی نیست. وی یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در این صنعت را توسعه میادین مشترک و بهره‌برداری از آنها دانست و گفت: کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در چند سال گذشته، حفظ و نگهداشت و افزایش تولید نفت و گاز، بالابودن شدت مصرف و ناترازی گاز، پرهیز از خام فروشی و توسعه زنجیره ارزش در پتروشیمی، بازسازی و نوسازی تأسیسات با عمری بالاتر از ۵۰ سال، اصلاح یارانه پنهان انرژی، مبارزه با فساد و تقویت دیپلماسی قوی انرژی از چالش‌های دیگر این صنعت در شرایط فعلی است. اوجی به جمع‌آوری گازهای همراه و استفاده بهینه از آنها نیز اشاره کرد و افزود: تأمین سوخت مورد نیاز کشور، پایداری سوخت با همکاری وزارت نفت و پیگیری گازرسانی به روستاها از دیگر اقدامات است.
مردمی‌سازی صنایع نفت و گاز
به‌ گفته اوجی، به کمک بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران برنامه برای توسعه زنجیره ارزش و تسری تخفیف خوراک به صنایع پایین دستی و حمایت از احداث پارک‌های پتروشیمی انجام شده است؛ همچنین از توسعه پتروپالایشگاه‌‌ها برای تأمین نیاز داخل حمایت می‌کنیم. وی اولویت دیگر را تأمین منابع مالی و سرمایه‌گذاری در صنعت نفت دانست و گفت: به کمک دولت و مجلس و شرکت‌های توانمند بخش خصوصی با گسترش ابزارهای سرمایه‌گذاری و اعمال سیاست‌های تشویقی از جمله بازار سرمایه این کار انجام خواهد شد، راه دیگر مردمی‌سازی صنایع نفت و گاز و مشارکت در صنعت نفت است.
توجه ویژه به نیروی انسانی صنعت نفت
وی بر تربیت نیروهای متخصص و متعهد نیز تأکید کرد و گفت: حفظ سرمایه‌های انسانی صنعت نفت مسأله راهبردی است در سال‌های اخیر، نیروی انسانی مورد بی‌توجهی، بی‌مهری و غفلت قرار گرفته و اکنون در بین نیروی انسانی نارضایتی وجود دارد و شاهد خروج پرسنل متخصص از این صنعت هستیم که باید اقدامات لازم برای حمایت از نیروی انسانی انجام شود. وزیر پیشنهادی نفت، شفافیت و مبارزه با فساد را اولویت بعدی دانست و افزود: در راستای مبارزه با فساد مهم‌ترین اقدام ایجاد شفافیت و رفع تعارض منافع است. وی به توجه جدی به مسئولیت‌های اجتماعی با هدف محرومیت زدایی اشاره کرد و ادامه داد: هر شرکتی که در حوزه صنعت نفت کار می‌کند باید بخشی از هزینه‌های خود را به محرومیت زدایی اختصاص دهد.
فردی فساد ستیز هستم
وی با اشاره به اموال شخصی خود که در فضای مجازی مطرح شده، افزود: در پیشگاه خداوند و شما اعلام می‌کنم جز آنچه به‌عنوان دارایی به آقای رئیسی اعلام کردم، هر گونه دارایی دیگر که به بنده نسبت دادند به خودشان تعلق بگیرند و این سند را اعلام می‌کنم. وی ادامه داد: من ۳۵ سال در وزارت نفت از دانشگاه صنعت نفت تا مدیریت با پاکدستی خدمت کردم و فردی فساد ستیز هستم و به وزارت نفت آمده‌ام تا فساد را از این وزارتخانه پاک کنم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7708/5/585223/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها