5 برنامه محرابیان




علی اکبر محرابیان 52 ساله که قرار است در دولت سیزدهم به وزارت نیرو برود، در دولت احمدی‌نژاد وزیر صنایع و معادن بوده و طی سال‌های اخیر در ستاد فرمان اجرایی امام کار کرده است، در دفاع از برنامه پیشنهادی خود در صحن علنی مجلس، گفت: در اجرای برنامه‌ها، خود را به رعایت مفاد قوانین بالادستی ملزم خواهم کرد و با هرگونه فساد و رانت در وزارت نیرو مبارزه می‌کنم تا در یک فضای سالم و رقابتی، چالش‌های این وزارتخانه حل شود.
وی با بیان اینکه برای حل مشکل آب و برق باید کارگاهی به وسعت ایران بنا کنیم، اذعان داشت: مکلف خواهم شد، علاوه بر جبران عقب‌ماندگی‌ها طوری برنامه‌ریزی شود تا در افق بلند مدت قطعی آب و برق نداشته باشیم. محرابیان با بیان اینکه سومین بار است که برای کسب رأی اعتماد در مجلس حاضر شده‌ام، گفت: وزارت نیرو در دولت کار و تلاش تمام ظرفیت خود را به کار می‌بندد تا نسبت به رفع دغدغه‌های مردم اقدام کند.
اخلال در زندگی مردم و کسب و کار
وی با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم در حالی کار خود را شروع می‌کند که قطعی مکرر برق موجب اخلال در زندگی مردم و کسب و کار شده است، اظهار داشت: به‌دلیل این قطعی‌ها، بخشی از ظرفیت صنایع و تولید متوقف مانده و ضرر هنگفتی به تولیدکنندگان وارد می‌آید و باعث بیکاری و افزایش نرخ کالاهای تولیدی شده است. وزیر پیشنهادی نیرو با بیان اینکه وضعیت در موضوع آب نیز در برخی نقاط کشور بهتر از برق نیست، ادامه داد: در زمان معرفی به مجلس برنامه‌ای تدوین کردم که شامل حصول اطمینان از تأمین آب و برق پایدار، ارتقای حکمرانی آب با مبانی عدالت، شفافیت و قانون مداری، بهبود اقتصاد آب و برق با اولویت افزایش بهره‌وری و راندمان، ارتقای سطح پژوهش و فناوری با تکیه بر ساخت داخل، بهبود فضای کسب و کار در آب و برق با تکیه بر بخش مردمی و مردمی‌سازی این صنعت است.
دعوت از سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی
به گفته محرابیان، مهم‌ترین سرمایه ما نیروی انسانی انقلابی، پاک، دانش‌آموخته و فرهیخته است. وی تأکید کرد: متعهد می‌شوم با استفاده از ظرفیت‌های جهانی و انقلابی کشور ساختار وزارت نیرو را تغییر دهم، به گونه‌ای که 4 سال آینده شاهد حضور چندصد مدیر متخصص در رأس امور خواهید بود و با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقات، پژوهش‌های بنیادی و تولید فناورانه را گسترش دهند و بخش خصوصی را محور حرکت توسعه قرار دهند و از تمامی فعالان دعوت می‌کنم با سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی و آب از ارزش افزوده پرسود بهره‌مند شوند.
کمبود ۱۳ هزار مگاواتی برق
محرابیان ادامه داد: ناترازی تولید و مصرف در تابستان امسال بیش از 13 هزار مگاوات بوده است که برای رفع این موضوع احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه جدید طی 4 سال با مشارکت و همکاری صنایع بزرگ کشور بویژه صنایع انرژی بر، تکمیل و احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه جدید طی 4 سال که شامل 3 هزار مگاوات نیروگاه تا پیک سال آینده، 5 هزار مگاوات تکمیل سیکل ترکیبی و احداث 2 هزار مگاوات نیروگاه جدید خواهد بود، احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر با محوریت نیروگاه خورشیدی طی 4 سال با استفاده از ظرفیت مردمی از جمله مسائلی است که در اولویت کاری وزارت نیرو قرار دارد. وی افزود: صرفه‌جویی سوخت حاصل از نیروگاه‌های تجدیدپذیر گنج بزرگ و دائمی است چرا که تابش اشعه خورشید مستمر و رایگان است. سرمایه‌گذاری لازم برای احداث 10 هزار مگاوات که معادل 6 میلیارد دلار است، در صورت صرفه‌جویی سالانه موجب 3 میلیارد دلار خواهد شد. وزیر پیشنهادی نیرو برای دولت سیزدهم گفت: خوشبختانه ظرفیت‌های قانونی استفاده از منابع حاصل از صرفه‌جویی در سرمایه‌گذاری اینگونه طرح‌ها فراهم است که از جمله این قوانین ماده 12 قانون رفع موانع تولید است.
ایجاد انگیزه برای کاهش مصرف
محرابیان گفت: مدیریت تقاضای برق با استفاده از سیاست‌های تشویقی برای ایجاد انگیزه در مردم که خود الگوی مصرف را اصلاح کنند دارای اهمیت است که باید به آن توجه شود همچنین اصلاح روابط مالی بین دولت، تولیدکننده و مصرف کننده به نحوی که باعث افزایش انگیزه سرمایه‌گذاری شود، ضروری است. وی تصریح کرد: نظام تخصیص و توزیع آب کشور به گونه‌ای است که اغلب مردم و نمایندگان نسبت به آن اعتراض دارند، لذا مهم‌ترین برنامه بنده در این حوزه اصلاح نظام حکمرانی آب و نحوه تخصیص برمبنای 3 اصل؛ عدالت، شفافیت و قانونمداری است که با استفاده از این الگو به اعتماد عمومی در جهت احقاق حقوق عامه مردم به عمل خواهد آمد. تأمین آب روستایی و مناطق محروم از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده است.
برخورداری روستاها از آب شرب به 90 درصد خواهد رسید
محرابیان تأکید کرد: تأمین آب روستایی از برنامه‌های اصلی ما در وزارتخانه است؛ در حال حاضر درصد برخورداری روستاها از آب شرب 75 درصد است که طبق برنامه درصد برخورداری روستاها از آب شرب به 90 درصد خواهد رسید. وی ادامه داد: طی 4 سال آینده با اجرای برخی سدها که مطابق مطالعات به روز شده ضروری است به ظرفیت ذخیره آب سدها افزوده می‌شود که 600 میلیون مترمکعب آن برای آب شرب خواهد بود و باعث از بین رفتن تنش آبی می‌شود همچنین 600 میلیون مترمکعب دیگر برای صنعت خواهد بود که باعث ایجاد 300 شغل خواهد شد و الباقی ذخیره آبی برای حوزه کشاورزی در نظر گرفته می‌شود البته سهم محیط زیست محفوظ خواهد بود. وزیر پیشنهادی نیرو با بیان اینکه برق‌رسانی به چاه‌های کشاورزی با انرژی‌های تجدید پذیر از برنامه‌های او است، ادامه داد: مهار روان‌آب‌ها در برخی نقاط بدون مناطق شمالی و ایجاد سبد تأمین آب از آب دریاها برای صنایع از جمله برنامه‌های در 4 سال آینده است، در زمان تصدی وزارت صمت طرح آبرسانی خلیج فارس به فلات از جمله اقداماتی بود که صورت گرفت.
سهم اندک ایران از آب دریای خلیج فارس
وی بیان کرد: کشورهای خلیج فارس 25 میلیون مترمکعب از آب دریا استخراج و شیرین می‌کنند، سهم کشور ما بسیار اندک است و بسیاری از شهرهای حاشیه دریا فاقد آب هستند. طی 4 سال آینده با رعایت تمامی موازین زیست محیطی استخراج آب دریا و شیرین کردن آن انجام می‌شود. محرابیان با بیان اینکه استخراج آب ژرف برای مصارف برخی شهرها در برنامه قرار دارد، گفت: موضوع مهار و مدیریت آب‌ها از سیاست‌های جدی وزارت نیرو خواهد بود، همچنین احقاق حقوق مردم بخصوص مرزنشینان با فعال‌سازی دیپلماسی آب با همکاری وزارت خارجه در دستورکار قرار می‌گیرد. وزیر پیشنهادی نیرو گفت: طرح جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باعث گسترش چشمگیر انتقال پساب خواهد شد بدین جهت تمام تلاش خود را به کار خواهم گرفت تا پروژه‌هایی که غیرفعال هستند را فعال کنم چرا که تأخیر در پروژه بیشترین مشکلات را ایجاد می‌کند. وی عنوان کرد: اجرای شبکه‌های پایین دستی در اولویت کار قرار می‌گیرد، یکی از نکات کلیدی برنامه بنده استفاده بموقع از اعتبارات در اجرای پروژه‌ها است، استفاده از ظرفیت بودجه 1400، صندوق توسعه ملی و بخش خصوصی از جمله راهکارهای اجرای برنامه است و ضرورت دارد با همکاری دولت و مجلس برای تدوین بودجه 1401 و برنامه هفتم توسعه راهکارهای مناسب برای تأمین مالی برنامه ارائه کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7708/5/585224/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها